Asset 14

If Beale Street Could Talk

Filmtrialoog: If Beale Street Could Talk

Onze redacteuren zagen de nieuwe film van Oscarwinnaar Barry Jenkins (Moonlight), naar het gelijknamige boek van James Baldwin. Het verhaal speelt in de jaren zeventig in Harlem, New York en vertelt over de liefde tussen Tish en Fonny. Na tien minuten vloeiden de eerste tranen al, hoewel niet bij iedereen.

Tommy: Hadden jullie 1. Moonlight gezien en 2. Het boek gelezen?

Eva: 1. Nee (tot mijn groot verdriet) en 2. Nee.

Rosanna: Niet gelezen. En ik had wat trailers door de war gehaald dus verwachtte een hele andere film. Over een meisje dat uitgezet ging worden uit Amerika.

Eva: Oh jee dat is iets anders. Ik ging er vrij blanco in. Tommy had jij al iets gelezen of gezien?

Tommy: Alleen dat het de nieuwe film van Barry Jenkins was! Dat was voor mij genoeg, ik vond Moonlight erg mooi. En de buzz was goed rond deze film. Beetje genegeerd door de Oscars dit weekend, echt een schande.

Rosanna: Oh, ik dacht dat hij er een gewonnen had! Voor een bijrol ofzo?

Tommy: Ja, beste vrouwelijke bijrol, voor Regina King (de moeder van de hoofdrolspeelster).

Rosanna: Zij was ook wel heel goed.

Eva: Jij vond hem dus Oscarwaardig, Tommy?

Tommy: Jazeker. Maar goed, wat zegt dat - Bohemian Rhapsody is blijkbaar ook Oscarwaardig...

Eva: Ook in de bijrollen zaten hele goede acteurs. Ik dacht steeds: oh, die was goed, en is maar heel eventjes in beeld! Ik herkende er twee uit Narcos.

Tommy: Diego Luna! Love him. En ook Ed Skrein zat er heel kort in, puur gecast omdat hij zo'n ontzettende rotkop heeft.

Eva: Wat een rotkop inderdaad. Vreselijk.

Tommy: Sowieso veel bekende (karakter-)acteurs, (ook Bryan Tyree Henry uit Atlanta!) maar de twee hoofdrolspelers kende ik niet. En ik vond ook hen zeer overtuigend.

Eva: Heel overtuigend. Ik smolt ter plekke een beetje.

Tommy: Ik was al na tien minuten aan het huilen!

Ik hoopte de hele film lang op een goed einde. Zo van: dit komt nog goed. Dit is te mooi om kapot te gaan.

Rosanna: Ze hadden een hele fijne vanzelfsprekende liefde. Gewoon samen opgroeien en dan op gegeven moment samen zijn.

Tommy: Dat werd heel mooi ondersteund door de beelden. Je vóelde het gewoon opbloeien. En wanneer Tish zegt dat hij het mooiste mens is dat je ooit hebt gezien, kun je alleen maar 'ja' knikken. Hij wordt zo prachtig in beeld gebracht.

Eva: Ik heb ook een traantje weggepinkt. En meermaals met kippenvel tot op mijn billen gezeten.

Tommy: Die centrale romance moet echt overtuigend zijn voor zo’n film om te werken. Anders ben je niet genoeg betrokken bij wat er gebeurt (dat hij onrechtmatig veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf).

Eva: Vreselijk. Ik hoopte de hele film lang op een goed einde. Zo van: dit komt nog goed. Dit is te mooi om kapot te gaan. Maar dan... Man man man.

Rosanna: Hmm, ik heb niet gehuild, terwijl ik dat de laatste tijd eigenlijk bij alle films doe...

Tommy: Misschien ben je dood vanbinnen.

Eva: Oh nee! Vertel! Zijn Tommy en ik zulke weke zielen of ben jij immuun? Of overtuigde het niet?

Rosanna: Eerder al mijn tranen al vergoten misschien… Nee, als ik het vergelijk met Werk ohne Autor, daarbij zat ik drie uur geboeid te kijken (en te janken). Hier vond ik het op momenten een beetje traag.

Eva: Oh, ik heb van anderen ook gehoord dat ze het traag vonden, terwijl voor mij de tijd vloog.

Tommy: Ik vond het juist fijn dat ze de tijd namen, ik was echt ondergedompeld in het sfeerbeeld.

Eva: De vormgeving, met name de kleding, was echt geweldig.

Rosanna: Het zag er prachtig uit. Viel jullie ook die matching outfits op, uit het openingsbeeld? Hij geel met blauw en zij blauw met geel.

Eva: Ja! Als negatieven van elkaar. Heel gestileerd, maar daar houd ik wel van.

Tommy: Sowieso was de film visueel een plaatje. Er zitten zoveel mooie scènes in waar de camera mooi meebeweegt met de karakters, of waar iets achter in het frame uit focus gebeurt, zoals de eerste keer dat ze met elkaar naar bed gaan en je Tish (KiKi Layne) in close-up ziet, terwijl Fonny (Stephan James) zich op de achtergrond uitkleedt.

Eva: Soms waren de close-ups van gezichten wel wat intens, maar omdat de acteurs goed waren ging dat. Verder werd ik vooral meegesleept door het verhaal.

Hartverwarmend, en niet op een slappe manier.

Rosanna: Ik heb genoten van die scène bij hen thuis, als ze het nieuws van de baby brengen. Heerlijk verbaal geweld. En zo fijn dat de familie vierkant achter haar staat.

Tommy: Daar heb ik voor het eerst een traantje gelaten, toen Tish haar ouders en zus vol schaamte vertelde van de baby, en haar zus ferm zegt dat ze haar hoofd niet mag laten hangen. Zo mooi. Je verwacht dat ze haar niet steunen, maar ze staan direct achter haar.

Eva: Dat raakte mij ook. En ook het effect op Tish, zij stelt zich meteen anders op daarna; neemt dat zelfvertrouwen mee als ze later Fonny’s familie moet vertellen dat ze zwanger is.

Tommy: Hartverwarmend, en niet op een slappe manier.

Rosanna: Toch vond ik Tish vrij timide, heel de film eigenlijk. Dan dacht ik 'raise your head sister'.

Tommy: Ja, maar ze was ook een beetje een naïef meisje.

Eva: Soms ergerde ik me daar wel aan, maar ik vond dat dan flauw van mezelf. Ze was ook wel gewoon zo. Als het erop aankwam, wist ze wel wat te zeggen.

Tommy: Mede daarom zou ik 'm graag nog een keer willen zien, de film leent zich daar goed voor. Ook door de verschillende tijdlijnen die non-lineair verteld worden. Ik denk dat weten waar de film eindigt de kijkervaring ten goede kan komen. Dan is dat gesprek met die vriend van Fonny, die twee jaar heeft vastgezeten, echt hartverscheurend. Sowieso een van de beste scènes.

Eva: Ja, heel sterk en aangrijpend. Ik werd er zelfs misselijk van, ook omdat er veel aan de verbeelding wordt overgelaten. Wat er precies gebeurt in die gevangenis weten we niet, maar dat zulke sympathieke personages het zo vreselijk vinden, maakt het angstaanjagend.

Tommy: Dat is zoveel overtuigender dan wanneer je het wel te zien zou krijgen. Nu gaat je fantasie ermee aan de haal. De film werd echt gedragen door zulke, op zichzelf staand zo krachtige scènes. Ook als Fonny aan het beeldhouwen is en de camera heel langzaam om hem heen draait, terwijl hij sigaretten rookt in het licht van zijn kamertje. Kippenvel.

Het was wel een erg volwassen liefde - toen ik 19 was en verliefd, liep ik er wel anders bij.

Eva: Die beeldhouwscène vond ik een beetje overdreven. Dat idee van de kunstenaar die op geheimzinnige wijze iets ziet in wat voor de kijker gewoon een stuk hout is. Misschien demystificeer ik te veel, maar dat voelde ik niet zo.

Tommy: Meestal ben ik daar ook allergisch voor, maar hier geloofde ik hem. Het was ook fijn dat hun liefde zo niet-cynisch gebracht werd. Erg filmisch, maar ik geloofde het.

Eva: Ik geloofde er ook in. Het was wel een erg volwassen liefde (toen ik 19 was en verliefd, liep ik er wel anders bij), maar dat was ook het mooie eraan. Dat het zo vanzelfsprekend was.

Tommy: En het tragische, dat een gebroken systeem ze uit elkaar trekt.

Rosanna: Daar hebben we het nog niet over gehad. Want er zat een boodschap in de film.

Tommy: De link met vandaag de dag vond ik moeiteloos en geloofwaardig, want hoewel ze nergens met de vinger wijzen en zeggen 'en dit gebeurt nog steeds!', was dat wel voelbaar.

Eva: Het was heel maatschappelijk relevant. Omdat die discriminatie zo'n grote rol speelt, voelde ik me wel wat bezwaard dat we hier nu met drie witte mensen over praten.

Tommy: Jenkins legde heel goed de menselijke kant van institutioneel racisme en het falen van het Amerikaanse rechtssysteem bloot.

Rosanna: De film begint al met die uitleg van de auteur, dat ‘Beale Street’ in elke stad ligt.

Tommy: Dat was sterke framing, maar de boodschap werd je niet opgedrongen. Het is een prachtig, menselijk verhaal over iets onmenselijks.

Heel klassiek: een groot verhaal in zo'n klein persoonlijk verhaal gegoten.

Eva: Dat is de kern. Heel klassiek: een groot verhaal in zo'n klein persoonlijk verhaal gegoten. Dat contrast tussen de liefde en het liefdeloze systeem was erg pijnlijk. Moeilijk te verteren dat het echt nog zo is.

Tommy: Vooral omdat in de VS die twee verhalen zo met elkaar verbonden zijn. Je kan geen verhaal over twee zwarte mensen in 1970 vertellen zónder racisme aan te halen. Misschien ook wel niet in 2019. Het was erg bitterzoet: enerzijds hun liefde, zo oprecht en belangrijk, alle relaties. Allemaal opbeurend en levensbevestigend. En aan de andere kant het institutionele racisme en het falen van de staat, wat nog steeds een groot probleem is. Hoe dan ook, iedereen moet deze film gewoon zien.

Eva: Ja. Het was echt een mooie film en hij krijgt van mij vijf sterren! En ik wil alle jurken van Tish. Oh, en ook de muziek was bijzonder mooi!

Rosanna: En een shout-out naar Trish’s zus, voor wat mij betreft het meest badass personage uit deze film.

If Beale Street Could Talk is nu te zien met:

Mail

Redactie

Margriet Osinga is freelance illustrator en woont en werkt in Utrecht. Gewapend met een herkenbaar kleurenpalet maakt ze het liefst illustraties met geometrische composities en grafische patronen. www.margrietosinga.nl

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Racisme, weet je nog?

Racisme, weet je nog?

We zijn een halfjaar verder en het gesprek over racisme is weer terug bij af. Waar wachten we op? De volgende catastrofe? Lees meer

 1

Antropoloog op de barricades
(David Graeber, 1961 - 2020)

Jonathan Luger eert de helaas te vroeg overleden antropoloog-activist David Graeber, door onder andere terug te blikken op Graebers inspirerende optreden bij de Maagdenhuisbezetting. Lees meer

 Nee, jijbakt er niets van!

Nee, jijbakt er niets van!

De in Los Angeles geboren illustrator Sebastian Eisenberg woont sinds kort in België. Hij ervaart hoe het is om de Amerikaanse verkiezingen vanuit Europa te volgen. Lees meer

Hard//talk: het nieuwste EU-migratiepact houdt ongelijkheid in stand

Het EU-migratiepact versterkt ongelijkheid

Het nieuwe EU-migratiepact is geen ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ van migratie. Lees meer

 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Automatische concepten 44

Op weg naar andere relatie- en woonvormen

Een romantische relatie die niet wordt getypeerd door exclusiviteit of samenwonen, wordt opeens een vrije ruimte om op onderzoek te gaan en zelf te creëren, aldus Babet te Winkel. Lees meer

Filmtrialoog: De Beentjes van Sint Hildegaard

De Beentjes van Sint Hildegard

Onze redacteurs zagen het speelfilmdebuut van Herman Finkers als acteur en scenarist, een sympathiek liefdesverhaal dat desalniettemin de nodige pijn niet schuwt. Lees meer

 Eet je bord leeg!

Eet je bord leeg!

De Chinese president Xi Jinping heeft de aanval geopend op voedselverspilling in zijn land. Lees meer

 Geef mij mijn (waan)zin

Geef mij mijn (waan)zin

Illustrator Rueben Millenaar ziet het kookpunt van de onvrede om de coronamaatregelen steeds dichterbij komen. Lees meer

Tempo Doeloe -

Tempo Doeloe - Verbonden met een omstreden verleden

De jaarlijkse herdenking van de capitulatie van Japan in 1945 roept bij Vivian Mac Gillavry gemengde gevoelens op. Als tweede generatie oorlogsslachtoffer groeide ze op met nostalgische verhalen over Tempo Doeloe, maar vindt ze de steeds luider klinkende kritiek op het koloniale verleden terecht. Een essay over het omgaan met een koloniaal verleden in je familie, verbintenis voelen en je eigen gedachten daarover vormen. Lees meer

 Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Realityknaller Big Brother komt terug, en er is beslist geen tekort aan aanmeldingen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan