Asset 14

Museum of Bad Art

Het internet. De grootste bibliotheek van het menselijk falen. Hele websites zijn er gemaakt voor modellen die vallen op de catwalk, extreem mislukte tatoeages en mensen die de prachtige kook- of knutselwerken van Pinterest na wilden doen en… tja, faalden. Ook Nederland doet mee met de ongemakkelijke faalblog (die je beter niet op je werk kan openen) LOL DUTCH PEOPLE.

Van fails op internet is mijn favoriete bolwerk der mislukking toch wel de website van The Museum of Bad Art. De slogan van dit museum is “Art too bad to be ignored”. Negeren gaat inderdaad niet meer als je eenmaal je oog op de kleurrijke collectie hebt laten vallen. Maar wat deze website van alle andere ‘faalwebsites’ onderscheidt, is dat dit museum zichzelf en zijn inhoud heel serieus neemt. Hier wordt niet gepest. Hier wordt, net als in een echt museum, heel serieus omschreven wat er in een schilderij gebeurt en met welke materialen het gemaakt is. Zelfs als het zo lelijk is dat je er nachtmerries van kan krijgen. Het is een viering van het lelijke. Een viering van de mislukking in al zijn glorie!

En dan nu, mijn persoonlijke top 9 schilderijen uit de collectie van The Museum of Bad Art.

9.
De blik omlaag, een zwarte zakdoek in de mond, te bedroefd om nog achterom te kijken naar de slanke godin die daar beplakt met pizzapunten op een barkruk staat te balanceren. Het doet mij ook een beetje denken aan fotografische werken als deze of deze.

8.
Dit schilderij behandelt een erg belangrijk en actueel thema. Amerika viel het Midden-Oosten binnen voor olie, het vloeibare goud. Maar wat als we erachter kwamen dat eieren de belangrijkste grondstof zouden zijn? Wie zou Amerika dan binnenvallen? Denk daar maar eens over na.

7.
Naakt en gezichtsloos rijdt het onderwerp op een kreeft. Ik heb het idee dat ik dit een keer gedroomd heb…

6.
Dit werk is duidelijk van de hand van een kind. Ik vraag me af of dit kind heel erg van katten hield of juist een enorme kattenfobie had. Wilde het kind graag een kat zijn en de wereld eens vanuit een poezenperspectief beleven? Of had dit kind een allesverlammende angst om als vroeg kalende jongeman door een boze rode kater verslonden te worden?

5.
We kunnen wel zien dat het dierenrijk als grote inspiratiebron wordt beschouwd in de kunstwereld. Dit ontroerend portret van een gapende of misvormde mopshond brengt in ieder geval tranen in mijn ogen.

4.
In een perfecte wereld zonder racisme zijn we allemaal kleurenblind. Zo ook de maker van dit portret van moeder en dochter in process (zie handen). Want de kleur van je huid doet er niet toe, net zo min als de kleur van je ogen. Dat je irissen de kleur van vers bloed hebben maakt je toch niet minder als mens? Een mooi statement van de kunstenaar.

3.
Iedereen die The Godfather ooit heeft gezien zal meteen herkennen naar welke lugubere scène dit portret verwijst. De manier waarop de vrouw de paardenkop zo onderkoeld en vastberaden aan ons presenteert doet niet onder voor de Corleones gruweldaad.

2.
Naakt, kaal als de dag dat ze geboren waren, met weggevaagde bril en een maniakale mopshond in de houdgreep. Het is alsof dit mysterieuze trio ons iets wil vertellen, maar zonder mond zullen zij dit nooit kunnen. Tragisch. Dit dubbelportret was zijn tijd ver vooruit. Ver voordat schaargeklede selfies in badkamers een ding waren, zelfs voordat zelfportretten selfies genoemd werden. Dit werk is dan ook een inspiratie geweest voor velen.

1.
En dan mijn favoriet, de nummer één, de winnaar van alle mislukkingen, genaamd Lucy in the Sky with Flowers. Dit schilderij is het eerste zaadje geweest dat uitgroeide tot MOBA . En terecht. Beter dan henzelf kan ik het schilderij dan ook niet omschrijven: The motion, the chair, the sway of her breast, the subtle hues of the sky, the expression on her face -- every detail combines to create this transcendent and compelling portrait, every detail cries out "masterpiece."

-

Dit artikel verscheen in het kader van onze faalweek

Mail

Zara Dwinger

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer