Asset 14

Modefilms

Mode en film gaan hand in hand. Vanaf de geboorte van film heeft kleding op het witte doek een enorme rol gespeeld in het creëren van sfeer en het definiëren van karakters.

Wat was Marilyns beroemde scène uit The Seven Year Itch (1955) geweest zonder opwaaiende witte jurk? Was Sandy’s transformatie in Grease (1978) compleet geweest zonder strakke glimmende broek? En hoe vaak heb je sinds Back to the Future Part II (1989) wel niet gedroomd over Marty McFly’s zelf sluitende “greatest shoes never made”? Het is dan ook niet gek dat bekende modeontwerpers zich steeds vaker met filmkostuums bezig gingen houden.

Eén van de eerste films waarvoor de mode- en filmwerelden echt de handen ineensloegen is Breakfast at Tiffany’s (1961), waarin Hubert de Givenchy de door Audrey Hepburn gespeelde Holly Golightly kleedde. De iconische combinatie van de zwarte jurk, parels, tiara en net iets te lange sigarettenhouder is één van de bekendste kostuums in de geschiedenis van film. Zes jaar later kleedde Yves Saint Laurent het personage van Catherine Deneuve in Buñuels Belle de Jour (1967) en weer later ontwierp Ralph Lauren alle kostuums voor Annie Hall (1977).

Maar ook in films waarbij je misschien niet meteen aan mode zal denken, zijn beroemde ontwerpers terug te vinden. Zo ontwierp Jean Paul Gaultier onder andere kostuums voor La Cité des Enfants Perdus (1995) van de regisseur Jean-Pierre Jeunet en ontwierp hij de hele garderobe voor Luc Bessons sciencefiction The Fifth Element (1997) met model Milla Jovovich in de hoofdrol. Gaultiers kostuums zullen misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar door niet draagbaarheid maar fantasie als belangrijkste ingrediënt te nemen, heeft ook hij mode in film sterk beïnvloed.

Tot slot mijn vijf favoriete films die misschien niet allemaal direct aan de mode-industrie verbonden zijn, maar toch op de een of andere manier ermee te maken hebben en ten zeerste aan te raden zijn voor elk modemens.

Blow Up (1966) – In deze langzame maar spannende film van Antonioni vindt een modieuze fotograaf iets heel verdachts als hij de foto’s van een modeshoot in een park in zijn studio ontwikkelt. Een spannend plot en vol met zestiger jaren mode en bijbehorende poses.

The Diving Bell and the Butterfly (2007) – Deze film gaat je niet in de koude kleren zitten. Het waargebeurde verhaal van Franse Elle redacteur Jean-Dominique Bauby die door een beroerte helemaal verlamd raakte, op zijn linkeroog na.

Qui êtes-vous, Polly Maggoo? (1966) – Komische satire op de mode-industrie met een fantasierijk gevoel voor stijl. Een film die elke fashion freak zou moeten zien. 

A Single Man (2009) – Dit meesterwerk is geregisseerd door modeontwerper Tom Ford. Naast het tragische verhaal en briljante acteerwerk niet minder de moeite waard om de prachtige kleding en de heerlijke jongens en meisjes die deze hier en daar dragen.

Zoolander (2001) – Het oerdomme fotomodel Derek Zoolander (Ben Stiller) is geniaal bedacht en doet je dan ook vaak huilen van het lachen. Met (gast)rollen voor eerdergenoemd model Milla Jovovich, Tommy Hilfiger, Heidi Klum, Paris Hilton, David Bowie, Claudia Schiffer, Victoria Beckham en Karl Lagerfeld.

Illustratie door Kwennie Cheng

 

Mail

Zara Dwinger

Kwennie Cheng

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

'Het 'Indische zwijgen' werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Alles Vijf Sterren: Schreeuwen naar de televisie

Schreeuwen naar de televisie

Deze week worden onze redacteurs blij van het voetenwerk van Het nationale Ballet, de schoenen van Chantal Janzen en aandacht voor Palestijnse filmmaaksters. Lees meer

Hadden we dat altijd maar geweten

Hadden we dat altijd maar geweten

Emma Laura Schouten zit niet op de stoel van de schrijver, maar aan de andere kant van de tafel. Als manuscript-begeleider krijgt ze vaak de vraag of een tekst potentie heeft om Het Boek te worden. Maar heb je eigenlijk wel iets aan die vraag, en wat is het antwoord? Lees meer