Asset 14

Wat zullen we vanavond geweten?

Wat te eten? Wie goed kijkt, ziet overal morele valkuilen. Maar de buurtsuper biedt soelaas.

Eten anno 2014 is laveren tussen megastallen, vervuilende bio-kippen, plofkippen, anoniem paardenvlees, genetisch gemodificeerde soja, loodvissen, voedselzandlopers, schreeuwend dure superfoods en asbestbrood. Eten is, naar Louise Fresco, niet alleen “weten”, maar ook “geweten”.

Tijdens een vakantie in de Cantal, één van de armste en meest boerse streken van Frankrijk, zagen mijn vriendin en ik niets dan gelukkige varkens en koeien met een gezond glanzende vacht. Onze boodschappen deden we in een winkeltje niet groter dan een meterkast. Het assortiment lag in kistjes. Dat helpt enorm. Alle producten leken daar onmiddellijk onschuldig. Zelfs het vlees. Als dieren er gelukkiger uit zien, vinden we het minder erg ze op te eten. Toch euthanaseren we geen mensen in de bloei van hun leven.

Terug in de grote boze stad is het over met de rurale onschuld der producten.
Winkels zijn hier epicentra van morele afwegingen en verzamelpunten van loze verpakkingsmaterialen. Mijn lokale natuurwinkel biedt geen troost. Tweederde van het personeel kijkt je daar wantrouwend aan als je binnenkomt. “Jij hebt wel eens SPEK gekocht; ga je schamen!”, hoor je ze denken. Wat je wenst is een arm om je heen. Een begripvolle blik. “Nee, wij weten het ook niet meer. Kom maar hier.”

Ongelukkig urbaan varken. Foto: Jan Postma.

De winkels die het anders proberen te doen, de winkels met een hippe dubbele naam met een ampersand ertussen alsof het een tweetal advocaten betreft of met een “q” op de plaats van een “k”, zijn al niet veel beter. In de zelfbewuste eetwinkel, vindt men geen eten, maar slechts het imago van eten. Eten als lifestyle. Je kunt er een prijzig biologisch pompoen-gevoel kopen. De consument ziet de instagrammige post al voor zich. Dat wordt lekker.

Je voelt je als consument danig op de proef gesteld als je je ook hier niet in kunt vinden. “Houdt het dan nooit op?”, vraag je je, als Carice van Houten in Zwartboek, af. Waar ben ik nog veilig?
Welnu: In de plaatselijke Turkse of Marokkaanse winkel. Daar is een komkommer gewoon een komkommer, ontdaan van zijn plastic supermarktlegging of slim vermarkte biologische afkomst. Gewoon, komkommer. Soms krom, soms recht. Aangenaam. Ik geef toe, ook over (de herkomst van) deze komkommer kan je nog eindeloos discussiëren aan tafel. Maar het is wel zo prettig, dat in de winkel waar je hem vandaan hebt niemand doet alsof het iets anders is dan een komkommer.

Dus voor u een recept, waarvoor u alle inkopen bij de plaatselijke Turkse of Marokkaanse winkel kunt doen.

* 2 rode paprika's
* 2 handen gedroogde rode linzen
* 500 ml tomaten in blik
* 5 middelgrote uien
* 4 tenen knoflook
* 1 rode peper (minstens)
* 1 tl kaneel
* 1 tl raz-el-hanout
* 1 tl piment
* 1 tl komijnzaad
* 1 tl nigella
* 1/2 tl gerookte paprikapoeder
* 1,5 ml bouillon
* bosje verse peterselie
* bosje verse koriander
* olijfolie
* 150 ml vette yoghurt

1. Neem een flinke pan met zware bodem. Verwarm die even en giet er een royale scheut olijfolie in. Hak de 5 middelgrote uien, 4 tenen knoflook en rode peper naar smaak fijn. Fruit dit alles, met wat zout, op laag vuur tot de uien glazig zijn. Voeg 1 tl kaneel, 1 tl raz el hanout, 1 tl piment, 1/2 tl gerookte paprikapoeder en 1 tl komijnzaad toe. Verhit de komijn van tevoren even in een kleine koe- kenpan. Fruit de specerijen even mee.

2. Voeg 2 in blokjes gesneden paprika toe en 2 handjes rode linzen. In dit stadium eventueel wat extra olie toevoegen. Houdt het vuur laag. Schep het geheel even 5 minuten om en voeg dan 500 ml tomaten in blik toe. Laat dit heel even pruttelen. Voeg een beetje vers gehakte peterselie toe. Even roeren. Voeg nu 1,5 liter bouillon toe en laat het geheel op het kleinste pitje op de laagste stand gedurende 1 a 2 uur trekken. Laat de soep bij voorkeur niet koken, maar wees niet uit het veld geslagen als dat wel per ongeluk gebeurt.

3. Laat de soep enigszins afkoelen en pureer met een staafmixer of in de keukenmachine. Afhankelijk van de hoeveelheid linzen die u heeft toegevoegd is de soep dikker of dunner. (Een dikke soep kan de volgende dag goed ingezet worden als basis voor een lamsgehaktsaus voor bij de couscous.)

4. Schep de soep in een bord of kom. Schep daarop een lepel yoghurt en bestrooi met wat zwarte komijn en koriander naar smaak.

-

Merel Kamp (1983) is ontwerper en mede-hoofdredacteur van VOOD, online tijdschrift over eten.

Mail

Merel Kamp

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer