Asset 14

Onverstaanbare muziek

Op een dag in de jaren tachtig kwam er iemand aan de deur met een handtekeningenlijst. Ik was een jaar of zes en vond handtekeningenacties net als doorgeefdeeg en kettingbrieven enorm cool. Petities waren vooral zo leuk omdat ik daarbij mijn nieuwe handtekening (nodig voor mijn Pennierekening) in het echt kon testen. Die kleuterparaaf gebruik ik overigens nog steeds: mijn initialen langgerekt liggend en daartussen dan verticaal mijn achternaam. En met verticaal bedoel ik eigenlijk 3D-verticaal: alle letters bovenop elkaar. Dat ziet eruit als een soort mini-rorschachvlek.

Maar goed, ze stonden dus voor de deur om MTV-Europe te promoten. Rotterdam was de eerste stad die de muziekzender kreeg en de rest van Nederland moest zo snel mogelijk volgen. Natuurlijk was ik voor! Ik hield namelijk heel erg van muziek want ik had een cassettebandje van Michael Jackson en ook één van The Bangles en mijn allerlievelings was het New Orleans Jazz Orchestra, maar dat kwam omdat mijn vader daar een plaat van had met een beeldvullende ganzenkop op de cover en ook omdat de juf heel hard in haar handen klapte toen ik deze band noemde bij de rondvraag over lievelingsmuziek (het was de enige naam die ik paraat had omdat ik zo vaak naar die gans had zitten staren).

Enfin, ik zette mijn rorschachvlek en nam weldra ook via de televisie populaire muziek tot me. Zo kwam ik erachter dat de witblonde mevrouw met punttieten die zo vaak door het scherm rolde niet Michael Jackson heette maar Madonna. Pas een paar jaar later zou ik mijn allereerste Compact Discs krijgen: Appetite for Destruction van Guns N’ Roses en een verzamelalbum van DJ Jazzy Jeff. Mijn muzieksmaak werd dus al redelijk breed, met een voorliefde voor onverstaanbare teksten (Engels) die ik luidkeels probeerde mee te zingen.

In de jaren dat mijn muzieksmaak evenals mijn talenkennis zich ontwikkelden hadden mijn (soms gênante) favorieten nog steeds opvallend vaak onverstaanbare teksten. Ik beheerste het Engels uiteraard, maar dat nam niet weg dat bijvoorbeeld Ol'Dirty Bastard behoorlijk onnavolgbaar kon zijn. Eigenlijk heb ik er nog altijd een zwak voor. Misschien omdat het me terugvoert naar de zorgeloze leeftijd waarop je Nutella nog zo uit de pot lepelde en Walk like an Egyptian werkelijk álles kon betekenen. Of misschien omdat het zo lekker is om vol overgave wartaal mee te brullen. Zo vind ik 'Choci Loni' van de Young Marble Giants niet te doen, zó goed. Het gaat over de zwervende Choci Loni. Ofzo. Wat of wie dat is, weet niemand. Het is de absolute aanvoerder van mijn lijst onbegrijpelijke meezingliedjes.

Hieronder nog een aantal (onverstaanbaar voor mij, althans - ik kwam er nog niet eens zo lang geleden achter dat Janis Joplin helemaal niet zingt over een Mercy Dispenser maar over een auto).

The Roots - 'Don’t Say Nuthin’'
Bij rapmuziek, waar ik in mijn pubertijd dol op was, is de onverstaanbaarheidsfactor vaak vrij hoog. The Roots drijven daar in dit nummer op hun eigen onverstaanbare wijze de spot mee.

Ede Staal - 'Mien toentje'
Dit is voor alle Grunnegers wel prima te verstaan en ik ben nota bene in Groningen geboren maar begrijp er desalniettemin geen woord van. YES.

Roisin Murphy - 'Ramalama (Bang Bang)'
Flash bang big bang bing bong doing deng dum dum d'dum. Need I say more. Een clip met waanzinnig slecht geluid maar dan wel weer een geweldige dansperformance.

Rolling Stones - 'Heaven'
Ongeveer het enige wat ik meestal versta is "kissing and running away". Dat zou vaker zo mogen zijn.

Vera Bila - 'O poštaris avel'
Op een megalomaan familiefeest in Oost-Europa - ik weet niet wie er jarig of getrouwd was, ik weet niet hoe ik er verzeild was geraakt, ik weet niet wat ik zong - heb ik keihard mee staan zingen met deze vadsige Gypsies. Ik weet nog steeds niet wat ze zeggen (en dat is natuurlijk logisch want ze zeggen het in het Roemeens).

Dead Can Dance - 'The Cardinal Sin'
Pompeuze meezingmuziek die behoorlijk gênant is om hardop mee te zingen. Want wat zing je nu eigenlijk? Ik heb het opgezocht en het bleek totaal anders dan ik dacht (niet minder gênant overigens).

En dit filmpje verbeeldt het hele proces nog eens goed, waarbij de kat de meezinger in dit stuk representeert.

Mail

Laura van der Haar is archeoloog en schrijver.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Pokon

Pokon

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Melanie Neeleman onderzoekt in haar poëzie de selectieve empathie die ze ervaart bij een bezoek aan een expositie van opgezette dieren, die allemaal op absurde wijze stierven.  Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar