Martha Nussbaum heeft veel voor Merel betekend. " /> Martha Nussbaum heeft veel voor Merel betekend. " />
Asset 14

Een afgetrainde academica

Deze aanrader schrijf ik bij wijze van afscheid. Martha Nussbaum is een filosofe die bijzonder veel voor me heeft betekend. Ik heb haar bestudeerd en bekritiseerd, haar nu eens oprecht bejegend, dan weer gebruikt, haar naar me toe getrokken en van me afgeduwd. Wat hebben we niet samen meegemaakt? Ik verklap u het antwoord, lezers: Niets. Als ik straks mijn diploma heb zal ik Martha bedanken voor een mooie tijd met een lach en een traan en dan zullen we ieder ons weegs gaan. Want zo is het ook.

Martha Nussbaum is professor wijsbegeerte en ethiek aan Chicago University. Ze studeerde alles. Dat wil zeggen, klassieke talen, rechten en filosofie. Ze is iemand die per september 2011 zeker als 'langstudeerder' zou gelden en 3000 euro boete zou moeten betalen. Niet omdat ze toen ze dat ene paper moest schrijven naar de kroeg ging, maar omdat ze besloot extra-curriculair Euripides' Medea te vertalen en op te voeren in een eenmansshow.

Martha's uitgebreide oeuvre is bijzonder veelzijdig. Centraal in al haar werk staat echter altijd de notie van de mens als een zowel potentieel zelfstandig als behoeftig wezen; een individu met een rijk emotioneel bestaan, dat een eigen visie op het goede leven ontwikkelt, maar daarin nooit los staat van zijn naasten.

"Hoe doet ze dat toch, zoveel schrijven?" verzuchtte ik eens toen ik met een docent mijn paper over Nussbaum besprak. Mijn docent leunde voorover en zei samenzweerderig: "Je weet toch dat ze het altijd heeft over menselijke relaties en hun belang? Nou, als je bij haar aanklopt, op haar werkkamer, opent ze de deur tot maximaal een centimeter en zegt ze 'Wat wil je? Ik heb geen tijd!'" Dit had een collega-professor die Martha goed kende, mijn docent ooit toevertrouwd. "Ze leeft als een kluizenaar. Daar kan niemand tegenop schrijven," zei ze enigszins verbolgen, "bovendien is ze sportverslaafd. Ik heb haar eens gezien op een conferentie over dierenrechten en toen had ze een minirokje aan. Een minirokje! En haar benen? Strak en gespierd als die van een jonge vrouw!"

Dit alles zat me niet lekker. Martha met gespierde benen in een minirokje, van gezelschap verstoken, op een tredmill? Het duizelde me. De vrouw waarmee ik al zeker zes jaar af en aan het leven deelde, bleek niet te zijn wie ik dacht. De vrouw die hamerde op het belang, de noodzaak zelfs, van sociale banden, bleek een eenzame afgetrainde academica. Thuisgekomen plaatste ik Martha’s boeken uit het zicht op de onderste plank van mijn lelijkste boekenkast.

Maanden later las ik noodgedwongen een artikel van Martha over hoofddoekjes. Daarin stond het volgende: "[..] would the arguer really seek to ban all uncomfortable and possibly unhealthy female clothing? Wouldn’t we have to begin with high heels, delicious as they are?"

"High heels, delicious as they are?!" De gedachten aan Martha’s afzonderingsdrang, het minirokje en de sportverslaving keerden terug, maar konden me niet meer deren. Lachend zette ik haar boeken terug op hun oorspronkelijke plaats in de boekenkast. Verlangen we tijdens onze studie niet allemaal naar minder stoffige academici? Nu hebben we hebben er tenminste één. Als Martha zich afzondert, dan is dat waarschijnlijk om even alleen te zijn met haar nieuwe Manolo Blahniks. Om zich vervolgens in minirok, met ranke benen en hooggehakt in het nachtleven van Chicago te begeven. En dan ook nog boeken schrijven. Jeetje.

Mail

Merel Kamp

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer