Asset 14

Doseer alle mogelijke gelukjes

Doseer alle mogelijke gelukjes

Het was het najaar van 1986. Ik was 9 jaar en wandelde elke dag na school richting oma. Tijdens deze kinderlijke pendeltocht doorkruiste ik een stadswinkelcentrum. Eén van de kleinste winkeltjes was een platenzaak genaamd Studio Disc, waar ik de muziek in de bakken herkende uit Countdown en Toppop. Internet of MTV bestond nog niet, dus samen met mijn oudere zus en broer stemden we wekelijks af op helden als Ad Visser en Adam Curry.

Buiten aan het winkeltje hing een bord met een platenhoes met daarboven in grote letters: "LP VAN DE MAAND".

De plaat in kwestie was Notorious van Duran Duran. Mijn eerste zakgeld in de vorm van 300 Belgische Franken, slash 15 Gulden, omgerekend €7,50 ging er aan op. Dat exemplaar, mijn allereerste plaat, heb ik nog altijd. Is het nostalgie of is hij gewoon enorm goed? Ik denk het laatste. Jaren later zou Wikipedia me vertellen dat het een combinatie van funk, rock en new wave is. Allemaal termen die de lading van mijn muzikale smaak prima bleken te dekken.

Ik bleef de groep volgen en uiteraard breidden mijn interesses zich gedurende de jaren verder uit, van onder meer Britpop, via Grunge tot EDM. Golven van muziekstromingen vlogen voorbij. Maar gaandeweg kostte het steeds meer moeite om verrast te worden door een nieuwe band en bleef ik vaker plakken bij ouder werk, van bands als Depeche Mode, Doe Maar, The Police en consorten.

Duran Duran blijft me echter verbazen. Intussen zijn we bijna dertig jaar verder en al duurt het soms een eeuwigheid, om de zoveel jaar verschijnt er nieuw materiaal. Wachten duurt lang, het genieten des te korter. Dat geldt voor veel dingen, zo ook voor muziek. Dus met de meest recente release, het album Paper Gods, besloot ik om deze gelegenheid met de grootste voorzichtigheid aan te pakken. Doseren. Rantsoeneren. Kortom: voorzichtig omgaan met het geschenk genaamd 'waardevolle nieuwe muziek'.

Ik maakte een afspraak met mijn innerlijke gulzigheid: slechts om de twee weken beluister ik een nieuwe track. Deze voeg ik dan telkens toe aan een afspeelmapje op mijn muziekspeler en zo ontwikkelt het album zich op een totaal andere manier.

Het kost wel wat moeite en een beetje tijd, maar tot nu is de beloning groot. Waar elk normaal mens de plaat intussen al van voor tot achter kent, geniet ik van de nieuwe muziek én heb ik nog een zee van ontdekkingen voor de boeg. Tel uit die winst: een vijftiental tracks, te verspreiden via het mechanisme 'één nieuwe om de twee weken'. Maanden aan een stuk puur genot en dit door één albumpje!

Deze TIP is uitgesteld genieten, versie 2.0. Het is een tip die ganse perioden overbrugt en precies nu kan dit zo waardevol zijn. Het mag buiten mooi en zacht zijn, maar de winter is nog lang niet voorbij. Probeer daarom wat nieuwe muziek uit en doseer. Als een snoepje achter de hand.

Voor je het weet is het weer lente.

Geoffrey Jorissen (1977) is werkzaam als IT-beheerder, maar schrijft liever. Hij werkt momenteel aan een verhalenbundel en een kinderboek.


Mail

Geoffrey Jorissen Geoffrey Jorissen (1977) is werkzaam als IT-beheerder, maar schrijft liever.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar