Asset 14

Bij Andy in de auto

Tip: Bij Andy in de auto

Andy van der Meijde: we kennen hem als de eigenzinnige rechtsbuiten van het Ajax aan het begin van de jaren nul, die na het maken van een doelpunt een denkbeeldige pijl in de richting van de F-Side schoot. Daarnaast kennen we hem als de gevallen voetballer, die na zijn succesperiode bij Ajax langs clubs struinde in Italië en Engeland, steeds meer ging verdienen en ook steeds meer uitgaf – aan vrouwen, drank en drugs. Of bijvoorbeeld aan de kameel die hij kocht voor zijn ex-vrouw Diana, gek op dieren en daarom vastberaden om een dierentuin aan te leggen naast hun huis in Milaan. Die kwam er alleen nooit, want Andy werd alweer verkocht aan een andere club, dus belandde het beest in de garage.

Zijn allesonthullende biografie Geen Genade zorgde ervoor dat Van der Meijde tegenwoordig vooral wordt geassocieerd met deze tweede Andy, die symbool staat voor de keerzijde van het voetbal: het geld, de gekte en de val die daar in zijn geval op volgde. Achtergebleven met behoorlijke schulden en een weinig sportief imago, besloot Van der Meijde dit beeld in zijn eigen voordeel om te zetten. Openhartigheid over zijn ondergang als voetballer bleek namelijk vruchtbare grond voor een wederopstanding als mediafiguur.

Zo verdient Van der Meijde zijn geld inmiddels met theatershow Andy & Melisa on tour, waarin Andy en zijn vrouw een boekje opendoen over hun privéleven. Minstens zoveel aandacht krijgt hij met zijn YouTube-serie Bij Andy in de auto, een interviewprogramma waarin hij voetballers het hemd van het lijf vraagt en daar als een van de weinige voetbaljournalisten antwoord op krijgt – met dank aan de open houding die hij hierbij zelf aanneemt.

Bij Andy in de auto kent dezelfde grondgedachte als waar de ontmaskering van Joran van der Sloot destijds op steunde: een man is nu eenmaal het eerlijkst wanneer hij in de auto zit, samen met een andere man. Aan het begin van het programma haalt Andy de geïnterviewde voetballer dan ook op in zijn Audi, maakt met hem een rondje en zet ‘m na ruim een half uur weer thuis af, waarna hij in sommige gevallen nog wordt uitgenodigd voor een kop koffie.

Er zijn twee redenen waarom vrijwel niemand de serie van Van der Meijde zou mogen missen. Allereerst biedt het een inkijkje in de meer kwetsbare kant van hedendaagse topvoetballers. Zo vertelt Hakim Ziyech, sterspeler van Ajax en volleerd nietszeggend tegenover journalisten van de NOS en FOX Sports, in een van de afleveringen over zijn vroeg gestorven vader. Mede-Ajacied Donny van de Beek legt uit dat hij er moeite mee heeft om uit huis te gaan, en daarom een van alle luxe voorziene schuur heeft aangelegd in de achtertuin van zijn ouders. ‘En ja,’ zegt hij glunderend, ‘daar mogen zeker ook meisjes langskomen.’

De volledige ontspanning die over Andy’s gesprekspartners heen valt, maakt dat het programma niet alleen bestemd is voor mensen met een interesse in voetbal, maar ook voor een heel ander – al dan niet overlappend – type kijker. Van der Meijde staat in zijn interviews immers niet alleen stil bij het spelletje, de salarissen en de druk die daarbij komt kijken, maar ook bij zijn misschien wel favoriete onderwerp: vrouwen. Er gaan weinig afleveringen voorbij waarin Van der Meijde niet even vraagt of er wel geneukt wordt, stelt dat je in Italië vrouwen eerst uit eten moet nemen voor je ‘erop mag’, terwijl je in Engeland slechts wat gif in hun Baco hoeft te doen.

Zo werpt Bij Andy in de auto niet alleen een blik op het zielenleed van voetballende grootverdieners, maar onbedoeld ook op een toon die tegenwoordig steeds hardere kritieken te verduren krijgt. Een toon die daarom almaar meer wordt ingehouden, maar in het masculiene vacuüm van Andy’s Audi nog volkomen aan de oppervlakte ligt. En dat is goed, of op zijn minst nuttig, want zo biedt het kijkers die met dit vacuüm een appeltje te schillen hebben de mogelijkheid om te onderzoeken, te ontleden – alvorens het vuur te openen.

 

Mail

Sofie Lakmaker heeft na een jaar Russisch en literatuurwetenschap, filosofie gestudeerd. Op dit moment richt ze zich op het schrijven van een boek voor uitgeverij Das Mag.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: Weten of je ooit moeder wil worden

Weten of je ooit moeder wil worden

Eva wordt geconfronteerd met de beruchte wel-of-geen-kinderen-vraag en zet de voor- en nadelen tegenover elkaar. Lees meer

Vrees de cocon niet: ze is nog warm

Vrees de cocon niet

Nu de feestjes voorzichtig weer op gang komen, beseft Rijk Kistemaker hoeveel hij níet heeft gemist. Gestrand tussen veganistische sneakers en gesprekken over Jeff Bezos verzint hij voor zichzelf een stiller leven. Een tip over verlangen naar lauwe thee en warme cocons. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Steek die maar in je zak!

Steek die maar in je zak!

Deze week worden onze redacteurs blij van enthousiaste opstekers (op gepast volume), kunst in je broekzak en een wisselaccount op Twitter. Lees meer

De maakbare mens

De maakbare mens

Zijn mensen net als machines? Het bezoek van een monteur laat Marthe van Bronkhorst nadenken over haar eigen bedrading. Lees meer

Column: Tot op het bot

Tot op het bot

Een oude brief van een vriendin voert Eva terug naar een periode waarin het wat minder lekker met haar ging. Lees meer

Framer geframed

Framer geframed

Marthe van Bronkhorst ziet haar angst onder ogen en besluit haar ervaring als psycholoog te verrijken door zelf de patiënt te worden. De belangrijkste les? Ook therapeuten weten niet alles. Lees meer

Dingen die niet kloppen, maar die ik wel geloof

Dingen die niet kloppen, maar die ik wel geloof

Hoe goedgelovig mag een mens eigenlijk zijn? Waar Eva van den Boogaard soms dwangmatig eerlijk is, blijkt haar neef F. regelmatig informatie aan haar te verstrekken die niet klopt. Lees meer

 Weet je nog, de nacht?

Weet je nog, de nacht?

Het ‘vergeten’ nachtleven krabbelt terug, en onze eigen lichamen blijken zich als gisteren te herinneren hoe ze van hun eigen bewegingen kunnen genieten. Lees meer

Het Juttersmuseum, de plek van alles wat je vergeten bent

Het Juttersmuseum, de plek van alles wat je vergeten bent

Marthe van Bronkhorst leidt haar lezer rond tussen de verloren schoenen en vergeten herinneringen in het Juttersmuseum. We stuiten op drie vergeten gedichten. Lees meer

Column: More is more

More is more

Eva reflecteert op haar ambivalente relatie met matigheid. Lees meer

Neem je ouders mee naar het museum

Neem je ouders mee naar het museum

De idealen van ouders en hun kinderen komen niet altijd overeen. Schrijver Michael ter Maat legt zich daar niet bij neer en neemt zijn vader mee naar het Krölller Müller. Een tip om het niet bij 'ok, boomer' te laten.  Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

Stukje

Stukje

Marthe van Bronkhorst gelooft het niet: Al die schrijfadviezen van grote namen die beweren hun muze gevonden te hebben. Een oude Griekse visie op inspiratie was dat je zelf niet de inspiratie op moest zoeken, maar dat de muze jóú moest vinden. Ach, wat je maar vooruit brengt. En anders ga je gewoon net zolang boodschappen doen totdat je een ''stukje'' gevonden hebt? Lees meer

Tompouce 1

Tompouce

Eva vraagt zich af waarom de documentatie van haar jeugd ineens leuk moet zijn nu haar moeder alle oude videobanden heeft laten digitaliseren. Lees meer

Alleen samen krijgen we u eronder

Alleen samen krijgen we u eronder

Mark Rutte is het niet vergeten, vanaf vandaag wordt alles soepel! Geef vooral weer die drie zoenen en alsjeblieft: dicht op de mond graag. Waarom zou je denken aan de uitgeputte zorg en de oplopende IC-cijfers als je ook aan jezelf kan denken? Nou dan. Lees meer

Met (voor het eerst!) een illustratie van Melcher Oosterman. Lees meer

Column: Inferno onder de roltrap

Inferno onder de roltrap

Een defecte roltrap op het station herinnert Eva eraan hoe ze als kind soms verborgen werelden en niet per se bestaande systemen waarnam. Lees meer

De nobele kunst van het missen

De nobele kunst van het missen

Marthe van Bronkhorst mist een hoop dingen in haar leven. Haarelastiekjes, de deuk in de bank die ze maakte in het vakantiehuisje, en ze kan maar niet vergeten dat Philip Freriks gestopt is met het journaal. (kom terug, Philip!). Maar waar komt dit missen vandaan?
Met (voor de laatste keer!) een illustratie van Jessica Bacuna. Lees meer

Column: Wasverzachter

Wasverzachter

Een fietstochtje met twee vrienden voert Eva naar een nieuwbouwwijk, waar het leven bij nader inzien toch zo slecht nog niet zou zijn. Lees meer

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Marthe van Bronkhorst verdiept zich ter voorbereiding van de verkiezingen in de Archieven der Vergeten Partijen. Ook dit jaar zijn er maar liefst 37 verkiesbare partijen. Wie zijn hen voorgegaan, en zat er dan echt niet een bij die de tand des tijds had moeten overleven? Lees meer

Column: Dingen die we niet gehoord hebben

Dingen die we niet gehoord hebben

Een gehoorbeschadiging is wat Eva van den Boogaard met haar opa gemeen heeft. Verder weet ze niet veel over hem en zijn oorlogsverleden, behalve dat het opgelopen trauma ook zijn nageslacht raakte. Lees meer