Asset 14

Snotneus op de apenrots

In Re: kijkt hard//hoofd van een afstandje naar actuele zaken. Mirko ziet twee Jesse Klavers: een liberaal in een maatpak en een idealistische snotneus.

Groot nieuws uit de slangenkuil annex debatclub aan het Haagse Binnenhof: Jesse Klaver van GroenLinks volgt Bram van Ojik op en wordt zo de jongste fractievoorzitter ooit uit de parlementaire geschiedenis. Twee en een half jaar nadat hij tot zijn eigen schrik ineens aan het hoofd werd gezet van een gedecimeerde fractie en de opdracht kreeg het ineengestorte vertrouwen in de partij terug te brengen, houdt tussenpaus Van Ojik het voor gezien. Of zoals hij zelf schrijft in zijn afscheidsbrief, zijn taak zit erop en het is tijd voor nieuw bloed.

Dat zijn taak volbracht zou zijn is een opmerkelijk statement. Het is vooral onwaar. Bij de twee serieuze peilmomenten in de jaren dat hij er de scepter zwaaide, de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 en de provinciale statenverkiezingen van twee maanden terug, werd er (weer) op alle fronten verloren, zowel wat betreft raadszetels, provinciale statenzetels en Eerste Kamerzetels, als wel in procentpunten in beide verkiezingen (-1% om -1.5%). Niet dramatisch, maar niet wat je noemt hersteld vertrouwen. Een zelfde tendens bij het ledenaantal, dat zowel voor als na zijn aantreding een consequent dalend figuur laat zien. Effect Van Ojik: 0.

Deze neergang kan natuurlijk niet zomaar aan Van Ojik worden toegeschreven, maar moet geplaatst worden in een context waarin parlementair links haar verhaal, weg en mojo al langer kwijt lijkt te zijn. Door electoraal weke knieën, regeerlust en/of intellectuele luiheid schoof ze consequent naar rechts, waar nu eenmaal partijen rondhangen die het bijbehorende verhaal al veel langer en beter verkondigen. De liberale rechterflank van GroenLinks heeft op die manier meer te zoeken bij de consultant-politici van D66, terwijl de rode linkerflank zich meer en meer thuis voelt bij de oproerkraaiers van de SP. Wat er dan overblijft? Niet zo veel dus. Noem het de harde kern van post-politieke lifestyle progressieven uit de grote steden, zo’n 2-5% van het electoraat.

Kan Jesse Klaver daar verandering in brengen en de linkse zaak, of dan in ieder geval de toekomst van zijn partij, veiligstellen? De voortekenen lijken op het eerste gezicht weinig hoopgevend. Klaver werd in 2010 als trots renpaard uit de ideologische stal van Halsema in de Kamer gepresenteerd. Met de expliciete steun van Klaver heeft Halsema in de jaren dat zij de leiding had de partij duidelijk in de richting van het liberale centrum gestuwd, naar rechts dus, weg van het linkse verleden. In die zin kan Klaver gezien worden als een voortzetting van die koers:  voor een politiek van minder radicale standpunten en meer compromissen; minder actievoeren en meer professionalisering; minder gebalde vuisten en meer uitgestoken handen; minder sandalen en meer maatpak. Allemaal prima, maar iets zegt mij dat de stemmers die hier een stijve piemel van krijgen uiteindelijk bij D66 of nog verder naar rechts terechtkomen.

Daartegenover staat, eerlijk is eerlijk, een ander beeld. Klaver sprak openlijk zijn steun uit aan de Maagdenhuisbezetting, haalde Thomas Piketty naar de Tweede Kamer om over inkomensongelijkheid te praten en probeert Nederland uit de club van internationale belastingparadijzen te krijgen. Zelf noemt hij dit zijn aanklacht tegen het ‘economisme’. Het meest recent was zijn ferme kritiek (‘stuitend’) op de bonussen bij ABN AMRO. Dit leverde hem toen bij monde van tv-presentator en bankiersvriend Fons de Poel de kwalificatie ‘snotneus’ op.

Wat is de balans? Wanneer de Halsemaëske Klaver van de ‘redelijke middenweg’ de overhand zal krijgen zie ik het somber in. Er zijn dan twee opties: opgaan in een grote gezellige middenpartij met D66 en de PvdA, ofwel de neergaande lijn doortrekken tot die op nul staat. Echter, wanneer de snotneus Klaver zijn stempel op de partij kan drukken, dan kan het nog leuk worden. Want nu de publieke zaak aan alle kanten belegerd wordt door de belangen van het grootbedrijf en de financiële sector, dan is dat inderdaad stuitend en kan dat niet vaak genoeg gezegd worden. Als daar een GroenLinkser met stropdas voor nodig is, so be it.

Jesse Klaver

Foto Jesse Klaver: GroenLinks via flickr.com

Mail

Mirko van Pampus leidt een pendelend bestaan tussen Amsterdam en Londen, waarbij hij in de wereldstad het geld uitgeeft dat hij in het werelddorp verdiend heeft.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer

Nieuws in beeld: Vogelgriep grijpt om zich heen

Vogelgriep grijpt om zich heen

Langs de Groningse Waddenkust zijn honderden vogels aangespoeld, die waarschijnlijk zijn geveld door de vogelgriep. Illustrator Aida de Jong brengt het lugubere nieuws in beeld. Lees meer

Leven in een grijs gebied

Leven in een grijs gebied

Wat gebeurt er met je zelfbeeld als je chronisch ziek wordt? Accepteer je de ziekte als een deel van jezelf, of blijf je uitkijken naar de dag waarop je genezen bent? Lees meer

 Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Het maken van de digitale kunstwerken kost ‘kolossale hoeveelheden’ rekenkracht van computers, aldus the New York Times. Lees meer

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer