Marketingprofessor Micael Dahlén brengt een overtuigende analyse van onze tijd. Een interview." /> Marketingprofessor Micael Dahlén brengt een overtuigende analyse van onze tijd. Een interview." />
Asset 14

Altijd op weg naar het geluk

Merel en Emmie spraken vorige week met Micael Dahlén, schrijver van het pas vertaalde boek Nextopia. Dit werk gaat over de voortdurende zoektocht naar de volgende droom. Een professor die zich het uiterlijk van een rockster aanmeet en lacht om de moderne mens, die nooit tevreden is.

De Zweedse professor in de economie Micael Dahlén (1973) houdt sinds 2008 een blog bij, nextopia.info. Hier bericht hij over trends en gedragspatronen in onze huidige maatschappij, die door hem wordt gedefinieerd als een ‘expectations society’. Gebaseerd op dit blog schreef hij een boek dat onlangs vertaald is verschenen bij Uitgeverij Spectrum: Nextopia. Leven, liefde en zaken in de expectations society.

Zijn expectations society houdt kortweg in dat we alleen nog maar aan morgen denken. We leven in nextopia: het volgende is altijd beter. Ons leven bestaat uit een opeenstapeling hooggespannen verwachtingen met betrekking tot onszelf en de wereld om ons heen, wat leidt tot een devaluatie van het heden. Nextopia is de wereld waarin Steve Jobs en anderen het voor elkaar krijgen producten louter op basis van beloften en verwachtingen te verkopen. "De iPhone zal er komen en zal geweldig zijn!" Nog voordat iemand een iPhone had vastgehouden, vlogen ze over de toonbank. Toen de eerste reviews verschenen, bleek men maar gematigd enthousiast, zelfs teleurgesteld. Maar dat maakte niet uit; men keek alweer uit naar de volgende generatie iPhone. We hebben meer mogelijkheden tot geluk dan ooit en tegelijkertijd is ons geluk vluchtiger dan ooit. De overvloed aan keuzes geeft ons permanent het idee iets te zijn misgelopen. Maar toch, morgen weer een kans, morgen weer een keuze!

Hardhoofd sprak voor u met Micael Dahlén. Een man die eruitziet als een kruising tussen Jezus Christus en Russell Brand: lang zwart haar en een baard, met daartussen vriendelijke ogen en een glimlach, een zwart velours jasje met daaronder een net iets te kort t-shirt met opdruk en een roze Björn Borg-onderbroek, die vrolijk boven zijn spijkerbroek uitsteekt. Hij begroet ons met een opvallend slanke hand met afgebladderde zwarte nagellak en loopt kalm achter ons aan met onze rode Dirk tas - want hoffelijk is hij ook, net als Christus trouwens - op zoek naar een geschikte plek voor de opnames.

Over het boek

Dahlén brengt een overtuigende analyse van onze tijd, die zeker mensen die zich nu ergens tussen hun 20ste en 30ste levensjaar bevinden niet enorm zal verrassen. Nextopia. Leven, liefde en zaken in de expectations society is rijk aan voorbeelden en bewijs, geleverd door economen, marketing-experts (zoals Dahlén zelf) en psychologen. Het beoogt een vlot geschreven boek te zijn dat past bij zijn boodschap: "Eigenlijk heb je al geen zin meer om dit te lezen en ben je benieuwd naar het volgende", lijkt het te willen zeggen. Vreemd genoeg leest het boek daardoor niet gemakkelijk. Het geheel doet fragmentarisch aan en zinnen als "Overal springt een generatie van jonge kinderen overeind om naar speelgoedwinkels te rennen" en "Zoals kinderen in speelgoedwinkels over de hele wereld met grote ogen in de toekomst keken, zo keken mensen naar de man voor het Washington Memorial" doen je minstens een wenkbrauw optrekken. Wellicht is dit een makke van de vertaling, maar toch, het wringt. Om nog niet te spreken over de quasi-hippe opmaak en omslag, die hopelijk ironisch zijn bedoeld. Dit is jammer, want de boodschap van Dahlén is volwassener en meer overwogen dan ze nu overkomt.

Het boek mag ten prooi gevallen zijn aan de eigen boodschap, Dahlén is dat echter niet: hij blijkt in het gesprek een genuanceerde geest die oog heeft voor de problematische kanten van zijn boodschap. Want hoe moet dat met de toekomst als we allemaal overconsumerende hedonisten zijn, op zoek naar het kortstondige geluk van morgen? "A 10.000 dollar question", zegt Dahlén, maar als vader van twee kinderen moet hij wel optimistisch zijn over de toekomst. "Weet je dat het slechts 10 procent van het BNP (Bruto Nationaal Product) van alle landen vereist om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Tien procent maar!", zegt hij enthousiast. Maar hoe dat te verwezenlijken? Hoe ziet Dahlén zijn eigen rol hierin? "Ik heb met mijn boek bewust geen stelling willen nemen", vertelt hij, "ik probeer mensen de ogen te openen voor een bepaalde tendens, dat wel. Ze moeten vervolgens voor zichzelf beslissen of dit goed of slecht is en wat en óf ze er iets aan willen doen." Hij meent echter oprecht dat we wel degelijk iets kunnen doen, dat we iets kunnen veranderen als we ons erop toeleggen. "Bovendien leven optimisten langer en gezonder dan pessimisten", voegt hij lachend toe.

Tekst: Merel Kamp
Video: Emmie Kollau

Mail

Merel Kamp

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

Nieuwe Barbaren 1

Nieuwe Barbaren

Met het essay 'Nieuwe barbaren' over de Kafkaëske, sci-fi serie Severance won Jacob Koolstra in 2024 de Drift Essaywedstrijd. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst 7

Dit maakten onze 1.660 kunstverzamelaars mogelijk in 2023

Kunstverzamelaars dragen bij aan onze missie om nieuw talent te ondersteunen. We leggen graag uit hoe we de donaties in 2023 hebben besteed. Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli een unieke print van Hanane El Ouardani!

Word kunstverzamelaar