Deze week: Egypte, maar ook Marjolijn Februari, Armadillo, Charlie Aptroot en de nieuwe krant van Rupert Murdoch. " /> Deze week: Egypte, maar ook Marjolijn Februari, Armadillo, Charlie Aptroot en de nieuwe krant van Rupert Murdoch. " />
Asset 14

hard//talk V

Een beetje New York in Nederland: hard//talk is onze variant van Talk of the town van The New Yorker. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Graag horen we wat u van deze rubriek vindt. Mailt u ons!

Illustratie: Kathrin Klingner

Zelf

Egypte

Refresh. Niets. Refresh. Nog steeds niets.
Mijn broer probeert al de hele week via Facebook zijn vrienden in Caïro en Alexandrië te bereiken. Maar Facebook zwijgt. De enige informatie die het sociale netwerk ons geeft is dat Ashraf Abaza, Salma Tarek El Ahmar en Mohamed El Tayeb voor het laatst ‘actief’ waren op 27 januari. De dag dat het internet en de mobiele telefoonnetwerken in Egypte werden platgelegd.
Desondanks probeert mijn broer zijn vrienden via Facebook bij te staan. En hij is niet de enige. Iedere dag verschijnen nieuwe steunbetuigingen op de walls van Ashraf, Salma en Mohamed. “Stay safe”, “Free Egypt!”, “Do not give up! You’re in my thoughts” en “نحن نحبك”.
Een Egyptische blogger schreef vorige week, vlak voordat het internet eraf gegooid zou worden: “Ik heb het niet nodig. Niemand op het Tahrirplein heeft het nodig. Niemand in Suez of Alex heeft het nodig. Vertel Mubarak dat de volksrevolutie zijn verdomde internet niet nodig heeft.” De massabeweging laat zich niet afschrikken of tegenhouden door een platgelegd netwerk.
"Maar zo zonder respons, en nu de dagen vorderen, lijkt hun wall wel steeds meer op een gedenkmuur," zegt mijn broertje.
"Dat moet je niet zeggen. Ze zijn vast kerngezond met stenen aan het gooien."
"Laten we het hopen."

Door Annabel Troost

De Hofstad

Alsjeblieft, Charlie Aptroot

Charlie Aptroot zit voor de Volkspartij van Vrijheid en Democratie in de Tweede Kamer. Het laatste halfjaar is Aptroot veel in de media. Want gaat het over het openbaar vervoer in Nederland – en dat gebeurt nog wel eens – dan is Charlie er als de kippen bij om iets te zeggen, namens het volk natuurlijk.
Vaak is het negatief en ongefundeerd wat Charlie zegt. Zetels haal je immers door te kankeren. En zetels, die wil Charlie wel. Net als macht. Vandaar dat Charlie graag Kamervoorzitter wilde worden, enkele maanden terug. En vandaar ook dat hij enkele jaren daarvoor serieus overwoog met Rita Verdonk uit de VVD te stappen, om de lift naar boven in te stappen. Nu zegt hij: om zijn zetel op te geven.
Mark – excuus: premier Rutte – moest toen behoorlijk lullen om Charlie bij de partij te houden. Dat lukte, en nu heeft Charlie dus onderwerpen in de portefeuille zitten – Verkeer, Openbaar Vervoer, Infrastructuur – waardoor hij lekker vaak voor de camera mag verschijnen om te lopen kankeren.
Afgelopen week werd Aptroot door de NOS geïnterviewd over de financiële problemen van hogesnelheidsexploitant HSA, die de Fyra bestiert – de lijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Eén lijn, één probleem, ja. Desondanks was het bruggetje naar de Nederlandse Spoorwegen snel gemaakt. En naar ons, natuurlijk. "De behoefte van de reiziger", daar had Charlie het over. Na de behoeftes werd hem gevraagd naar de gevaren: "Wat zijn de risico's voor ons, de belastingbetaler?" Charlie’s antwoord: "Ja, uiteindelijk moet de belastingbetaler het betalen." Angst. Onvrede. Lekker kankeren.
Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler al het openbare goed, Charlie. Ook jouw salaris.
Kankeren op de NS is als kankeren op je moeder: ze doet het echt goed, hoor. Lees dit maar, een opiniestuk uit de Volkskrant van vorige week. Van een hoogleraar die zijn studie wel heeft afgemaakt.
Alsjeblieft, Charlie.

Door Philip Huff

De filmclub

Armadillo

Afghanistan-correspondent Joeri Boom schreef dat de politiemissie naar Kunduz grote onzin is, omdat de Afghanen grotendeels ongeletterd zijn en er nauwelijks functionerende rechters bestaan. In feite leid je dus laagopgeleide mensen op in het gebruiken van (gedoseerd) geweld, terwijl ze geen justitioneel apparaat hebben om te dienen. Het is alsof je Zwarte Pieten gaat schminken, terwijl er niemand Sinterklaas wil spelen. Later bevestigden vele experts dit beeld.
Vervolgens zag ik de Deense documentaire Armadillo, die bewees dat de Westerse soldaten net zo goed onwetende ongeleide projectielen zijn en dat Afghanistan zo mogelijk nog moeilijker beheersbaar is dan de jungle van Vietnam. En toch gaan we.
Marjolijn Februari schreef onlangs in nrc.next over de Abilene-paradox, bedacht door managementexpert Jerry B. Harvey. Hij kwam hierop tijdens een familiedag, toen het plan ontstond om een tochtje naar het plaatsje Abilene te maken, waar niemand zin in had. Toen ze aan het eind van de dag bezweet, hongerig en chagrijnig terugkeerden, realiseerden ze zich dat niemand naar Abilene had gewild. “Whose crazy idea was this anyway?” vroegen ze. Niemand wist het. En toch gingen ze.
De Kunduz-missie is een voorbeeld van een Abilene-paradox: niemand heeft er zin in, we weten niet meer of het een goed idee is, maar we gaan toch maar. Dat was nou eenmaal zo afgesproken – dachten we.
Hoewel de door Taliban bevolkte woestijnvlakte toch nog een iets minder gezellige plek voor een uitje is, dan het schattige Texaanse dorpje Abilene. De Nederlandse politiek is een groot gezapig familiefeestje waar iedereen geroutineerd zijn rol speelt: de oppositie wordt boos, de regering fronst de wenkbrauwen en na afloop drinken ze met elkaar in Nieuwspoort. Soms maken ze een uitje naar Kunduz of naar de bezuinigingen op het onderwijs, ook al hebben ze er geen zin in en weten ze diep van binnen dat het geen goed idee is. Maar ja, het was nou eenmaal zo afgesproken.

Door Rutger Lemm

Ver weg

Met gebalde vuist

In het Midden-Oosten slaat men elkaar de hersens weer eens in. Ditmaal niet in Libanon, Israël of Irak, maar in Egypte. Daarnaast staat Libanon wederom aan de rand van een burgeroorlog, zijn vanuit de Gazastrook weer Russische raketten op Israël geschoten en moet er volgens statische berekeningen komende week weer een bom afgaan op een drukke markt in Irak, maar dat nieuws verkoopt inmiddels niet meer en daarom hebben we het over Egypte.
In het Westen reageert men met afschuw op de inperking van de pers- en internetvrijheid, terwijl een derde van de bevolking boven de 15 jaar niet eens kan lezen of schrijven. Het schrift werd in Egypte meer dan vijfduizend jaar geleden geïntroduceerd, maar het is niet alsof men vóór de zogenaamde ‘volksrevolutie’ al wel van persvrijheid had gehoord.
Intussen kijken we met naïeve smart uit naar de beloofde democratische verkiezingen als meer dan 60 miljoen plattelanders, op een bevolking van ruim 80 miljoen, gaan kiezen wie er de baas wordt. Maar hoe we ook hopen, een democratie naar onze begrippen zal er niet komen. Want ons soort democratie is gebaseerd op het idee dat elk individu zich in vrijheid kan informeren om tot een autonome keuze te komen; en in Egypte is een derde van de bevolking analfabeet, begrijpt men nauwelijks wat onafhankelijke pers is en kijkt men bovendien heel anders tegen het concept autonomie aan.
Wij kijken naar de beelden, zien schreeuwende mensen met gebalde vuisten en menen dat Mubarak, de kwade dictator, het nu echt te bont heeft gemaakt. Maar dat verdient enige nuancering: nu breekt men Caïro nog af, morgen laat het volk zich door de nieuwe dictator in slaap sussen. En die gebalde vuisten dan? In het Midden-Oosten gaat alles met een gebalde vuist.

Door Elon Heymans

Machtige Media

Rupert Murdoch

Ruport Murdoch is een mediatycoon die zijn sporen al lang verdiend heeft, maar nog steeds bereid is grote risico’s te nemen. Deze week lanceerde hij The Daily, een krant die speciaal voor de iPad gemaakt is. Op zich is dat niet zo heel bijzonder, maar hij zegt inmiddels dertig miljoen dollar geïnvesteerd te hebben en geeft er elke week bovendien nog eens vijf ton aan uit. En de krant kost een dollar per week, of veertien cent per dag in de appstore van Apple. Dat is nog eens geloven in een businessmodel.
De recensies zijn nog een beetje verdeeld. Er zit geen zoekfunctie in, delen via Twitter of Facebook werkt niet altijd goed en het lijkt nog een beetje een prototype. Toch zijn dat maar details. Het concept is leuk, maar zo’n krant koop je uiteindelijk voor de content. Nu is het een soort Algemeen Dagblad, met saaie roddels en hele korte berichtjes over grote gebeurtenissen. Dan kan ik toch beter Flipboard lezen voor het laatste nieuws en bijvoorbeeld Salon of Slate voor achtergronden. Uiteindelijk gaat het toch niet om het betaalmodel of de techniek.
Binnenkort komt de New York Times met news.me, dat een grote concurrent moet worden voor The Daily. News.me zal al het nieuws verzamelen uit jouw sociale mediadiensten en worden gefilterd door de New York Times-redactie. Daar geloof ik meer in, maar toch verdient Murdoch een pluim. In maart wordt hij tachtig en hoewel hij al lang rustig van zijn pensioen zou kunnen genieten, is hij nog steeds bereid om grote investeringen te doen. Daar kunnen jongere mediabedrijven toch nog wat van leren.

Door Tim de Gier

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Mannen die leven in luxe en vrede vertellen ons dat we de klimaatapocalyps moeten accepteren in plaats van ertegen te vechten. Onzin, vindt Harriët Bergman. Elke graad is er een, en elke graad is onze vrijheid waard. Lees meer