Illustratie: Anne Brakema

Eindelijk weten we meer over de moeder van 's werelds machtigste man en is de Toren van Pisa gerestaureerd." />

Illustratie: Anne Brakema

Eindelijk weten we meer over de moeder van 's werelds machtigste man en is de Toren van Pisa gerestaureerd." />
Asset 14

De Mama van Obama

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Graag horen we wat u van deze ambitie vindt. En van de uitvoering. Mailt u ons!

Illustratie: Joost de Haas

Machtige Media

Aasgier en Witteman

Tijdens de uitzending van Pauw en Witteman op 20 april, stelde Paul Witteman in een gesprek met John de Mol dat SBS6 - onlangs door De Mol overgenomen - een wat ordinaire zender is: "SBS heeft zich een beetje ontwikkeld als een platte zender, zo is het ook begonnen, met veel reality en weet ik veel wat voor ordinairs", zei de interviewer met het gebruinde gezicht tegen de media mogul met het geverfde haar.
Al wilde De Mol het niet zo stellen, SBS is inderdaad wat ordinair, met programma’s als Hart van Nederland, dat bericht over mannen die stiekem in kleedhokjes filmen. Maar platte televisie vind je op alle kanalen. Van de hilarische New Kids op Comedy Central tot het hoofdpijnverwekkende Secret Story (waar niemand naar kijkt) op Net 5. RTL spande deze week de banale kroon door ons deelgenoot te maken van de geslachtsdaad van Barbie en Sterretje in Oh oh Tirol.
Dat ook de publieke zenders een tikkie ordinair kunnen zijn bewees het programma van Witteman zelf. Een kwartiertje voordat John de Mol aan tafel schoof, ondervroegen Jeroen en Paul mensen die betrokken waren bij de ramp in Alphen aan de Rijn. De vragen waren niet altijd even verfijnd. Of de emoties erin hakken, of het moeilijk is om aan het werk te gaan en wat voor emoties er toen door ze heen gingen. Winkelmedewerkster Mimi vertelde dat ze bang is. "Bang voor wat, Mimi?"
Ook Mazioum Youssef was aanwezig, een jonge Syriër die zijn vader verloor bij de schietpartij. Het verhaal is nogal mediageniek, omdat het gezin Syrië had verlaten op zoek naar veiligheid. Dus mocht Youssef woensdagavond aan zo’n miljoen Nederlanders met glazige blik vertellen over een zeer traumatische gebeurtenis uit zijn leven. En als hij "Ik kan het op het moment echt niet vertellen, het ging gewoon helemaal mis" stamelde, dan werd er doodleuk gevraagd: "Wat ging er helemaal mis?" De lichte sensatielust die zo nu en dan door het groepsinterview heen sijpelde maakte het item prima geschikt voor de gemiddelde SBS-kijker.
Platheid, reality en ordinaire journalistiek zitten in een klein hoekje. Of een grote.

Door Kelli van der Waals

Zelf

Zonnegod

Wij Nederlanders leven in een klimaat dat gekenmerkt wordt door een lange, slepende winter van kou, ziekte en depressie (en goed, soms wat ijspret), die dan eind maart eindelijk plaatsmaakt voor De Lente, waarna iedereen in het land als maniakken naar buiten rent om halfnaakt in parken en op stranden te liggen, drie maanden lang. Grijnzend als net ontmaagde pubers bereiken we en masse één lange zonneclimax.
De overgang vond dit jaar wel heel plotseling plaats. Het leek alsof we al maanden op onze deurmat lagen te wachten, een picknickkleedje in de ene en een Ray Ban in onze andere bleke vuist geklemd, tot dat eerste zonnestraaltje onze huid zacht kietelde en we massaal de rosé en het stokbrood van zolder konden halen. “Verbrand mij, o Zon!” En dan ook nog een Paasvakantie en straks Koninginnedag! Er worden massaal kinderen verwekt.
Sommige mensen houden er niet van zon als de zon schijnt. Ze vinden het te warm – zoals mijn oma, die niet zo goed kan functioneren bij hoge temperaturen. Of ze zitten liever alleen op hun kamer – wat ’s zomers niet sociaal acceptabel is. Zij bidden alweer voor de winter, maar ze zijn de uitzondering.
Drie-en-twintig graden in april, vier vrije dagen, het is een onverwachts cadeau. De grote vechtpartij in het Amsterdamse Vondelpark leek dan ook vooral ingezet door rancuneuze (want werkende) politieagenten en niet door de gemoedelijke proseccodrinkers. De overheid probeert onze manie in te dammen door de alcoholconsumptie op Koninginnedag te beperken, maar we zijn niet te stoppen en zullen de rest van de lente en de hele zomer lang elk zonnestraaltje omarmen als een lang verloren vriend met wie we altijd al een ongelofelijke seksuele spanning hadden.
Het is alweer bijna herfst.

Door Rutger Lemm

Nieuws in beeld

Toren van Pisa is na twintig jaar uit de steigers.

Illustratie: Anne Brakema

Rolmodel

Yo Mama

In het zaterdagmagazine van de New York Times stond afgelopen weekend een voorpublicatie uit Janny Scotts volgende maand te verschijnen biografie A Singular Woman: The Untold Story of Barack Obama's Mother.
Noch in de kop van het Times-artikel, noch in de titel van het boek, wordt 'de moeder van' bij naam genoemd – het zal ermee te maken hebben dat het verhaal van Stanley Ann Dunham tot nu toe inderdaad grotendeels 'onverteld' is gebleven. Obama's autobiografie, Dreams From My Father, draaide meer om zijn afwezige vader dan om zijn moeder; en de meeste media kwamen niet veel verder dan speculeren over de communistische en islamitische invloeden waaraan Dunham haar zoon al dan niet zou hebben blootgesteld.
Dat daarin nu verandering komt, is, afgaande op de voorpublicatie, erg prettig. Uit het artikel komt een vrijgevochten, gepassioneerde, empathische en intelligente vrouw naar voren, die weigerde onderdeel te worden van de expat community in Jakarta, die het vertikte zich aan te passen aan onzinnige ongeschreven regels, en die het potentieel van haar zoon feilloos in de peiling had. Ze was ook een beetje gek, fel, en spannend – iemand, kortom, die je eigenlijk het liefst als buurvrouw of tante had gehad; al is moeder van de machtigste man op aarde natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik zie alvast uit naar het hele boek – en vraag me af of er al boeken over mama Wilders, mama Rutte, of mama Balkenende in de maak zijn.

Door Lynn Berger

Post Scriptum

Crisisbeleid

Dat hedendaagse musea in een identiteitscrisis verkeren is geen nieuws, gezien de eisen waaraan het moderne museum probeert te voldoen. Ze willen toonaangevend en aanwezig zijn, maar geen ouderwets vastgeroest instituut. In de bouwkunst is duidelijk te zien wat de reacties hierop zijn. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, dat aan de vooravond staat van een grondige verbouwing, vulde de monumentale zalen met een tentoonstelling over hedendaagse musea. Hoewel het uitsluitend over architectuur van musea gaat, en er dus vooral maquettes en tekeningen te zien zijn, wordt hier heel duidelijk zichtbaar hoe de mens reageert wanneer zijn identiteit onder vuur ligt.
Enerzijds zijn er grootse gebouwen die om aandacht schreeuwen, zoals het flitsende Denver Art Museum van Daniel Libeskind en de dramatische uitbouw van de Corocan Art Gallery in Washington DC. Deze imposante maquettes worden overtroffen door het megalomane project Het culturele park van de Helleense wereld in Athene. De laatste twee plannen blijken na een rondje op het internet overigens nog verre van realiteit of zelfs helemaal afgewezen. Anderzijds zijn er de vriendelijke gebouwen die communiceren met de omgeving. Zoals het fascinerende ondergrondse Chichu Art Museum in Japan, het lichte Nelson Atkins Museum in Kansas en een - eveneens niet uitgevoerd - museum bij Stonehenge waarbij het bouwwerk en landschap perfect samen vallen. Wie echter goed kijkt, ziet dat de tentoonstelling niet alleen over gebouwen gaat, maar vooral over hoe te reageren wanneer de eigen identiteit ter discussie staat. Door met veel poeha en uiterlijk vertoon om aandacht vragen, of door gelaagd en subtiel proberen de verschillen te overbruggen.
De huidige Nederlandse regering, die uitblinkt in negativiteit en haar eigen identiteit enkel versterkt door verdeeldheid te scheppen, zou eens een kijkje moeten nemen in het KMSK in Antwerpen.

Door Roos Euwe

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Hard//talk: het nieuwste EU-migratiepact houdt ongelijkheid in stand

Het EU-migratiepact versterkt ongelijkheid

Het nieuwe EU-migratiepact is geen ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ van migratie. Lees meer

 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Automatische concepten 44

Op weg naar andere relatie- en woonvormen

Een romantische relatie die niet wordt getypeerd door exclusiviteit of samenwonen, wordt opeens een vrije ruimte om op onderzoek te gaan en zelf te creëren, aldus Babet te Winkel. Lees meer

Filmtrialoog: De Beentjes van Sint Hildegaard

De Beentjes van Sint Hildegard

Onze redacteurs zagen het speelfilmdebuut van Herman Finkers als acteur en scenarist, een sympathiek liefdesverhaal dat desalniettemin de nodige pijn niet schuwt. Lees meer

 Eet je bord leeg!

Eet je bord leeg!

De Chinese president Xi Jinping heeft de aanval geopend op voedselverspilling in zijn land. Lees meer

 Geef mij mijn (waan)zin

Geef mij mijn (waan)zin

Illustrator Rueben Millenaar ziet het kookpunt van de onvrede om de coronamaatregelen steeds dichterbij komen. Lees meer

Tempo Doeloe -

Tempo Doeloe - Verbonden met een omstreden verleden

De jaarlijkse herdenking van de capitulatie van Japan in 1945 roept bij Vivian Mac Gillavry gemengde gevoelens op. Als tweede generatie oorlogsslachtoffer groeide ze op met nostalgische verhalen over Tempo Doeloe, maar vindt ze de steeds luider klinkende kritiek op het koloniale verleden terecht. Een essay over het omgaan met een koloniaal verleden in je familie, verbintenis voelen en je eigen gedachten daarover vormen. Lees meer

 Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Realityknaller Big Brother komt terug, en er is beslist geen tekort aan aanmeldingen. Lees meer

Filmtrialoog: Der Fall Collini

Der Fall Collini

Redacteurs Ruby Sanders, Rosanna Baas en Oscar Spaans togen naar de bioscoop om Der Fall Collini te zien, een rechtbankthriller met een verrassende inkijk op een onderbelicht stukje naoorlogse geschiedenis. Lees meer

Op de corona-top waande Rutte zich in zijn eigen sprookje

Op de corona-top geloofde alleen Rutte zijn eigen sprookje

Onder het mom van solidariteit probeerde onze premier destructief neoliberalisme te exporteren. Daarmee schiet hij Nederland alleen maar in de voet. Lees meer

 Flierefluiters op tournee

Flierefluiters op tournee

Waarschijnlijk pikten de vogeltjes het lied op tijdens het overwinteren in nabijheid van hun soortgenoten uit het westen. Maar waarom nou juist déze hit het goed doet? Dat blijft voorlopig waarschijnlijk een raadsel. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan