Asset 14

Begrip voor Louis van Gaal

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Rutger las een 'interview' met Robin van Persie in Trouw en vraagt zich wie er nu zo lomp is, de journalisten of de bondscoach?

Louis van Gaal staat bekend als een lompe, onaardige man. Maar dit beeld danken we voor een groot deel aan de door hem verguisde vijand. Zijn de journalisten niet net zo schuldig aan deze eeuwenlange ruzie? De enige die onzichtbaar is voor een spiegel is de man die het ding voorhoudt.

Voor aanvang van het WK gingen de heren van voetbalprogramma VI, die hun borreltjespraat vakkundig gecultiveerd hebben, duidelijk over de streep. Johan Derksen noemde de bondscoach ‘een idioot’. In 2013 bestempelde hij van Gaal al als ‘een gevaarlijke gek’. Een filmpje waarin van Gaal een Engelse journalist schoffeerde ging viral, maar de NOS liet zien dat het een fragment was uit een langer gesprek, waarbij Van Gaal lachte en duidelijk een grap maakte. Hans Kraay Jr., met zijn zelfgenoegzame zonnebankhoofd en SBS6-microfoon, provoceerde na oefenwedstrijden steevast de bondscoach, wat telkens tot een (toegegeven) vermakelijke botsing leidde. Tijdens het WK bespiedden Hollandse verslaggevers de besloten training van Oranje en publiceerden vrolijk de opstelling voor de wedstrijd. De terechte kritiek die van Gaal hier op had (de tegenstander werd geïnformeerd, dus eigenlijk werkte het journaille tegen de eigen ploeg) kreeg weer de kop ‘Van Gaal boos op de media’. Het lijkt een trucje: van Gaal lomp benaderen, waarna hij boos wordt, en dat weer nieuws is. Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim?

Alle journalisten zijn ijdel, maar voetbalverslaggevers zijn de grootste narcisten van de hele beroepsgroep. De machocultuur die dit wereldje nog altijd domineert, zorgt voor schaamteloos haantjesgedrag. Arno Vermeulen, Chef Voetbal van de NOS, zet zichzelf regelmatig aan tafel bij zijn programma Studio Voetbal. Jack van Gelder kan het niet laten om de spelers amicaal met ‘jongen’ aan te spreken en kruipt bij de meer anonieme camera-interviews langzaam achter zijn microfoon aan het beeld in (collega Joep Schreuder kent zelfs nog minder schaamte). Oranje-volger Bert Maalderink geniet hoorbaar als de spelers en technische staf hun antwoorden op zijn vragen beginnen met ‘Nou Bert’.

Afgelopen donderdag verscheen er in dagblad Trouw een walgelijk voorbeeld van de misplaatste arrogantie die deze mannen kenmerkt. Chef Voetbal Henk Hoijtink (die eerder al de mist in ging met een vreemde vergelijking tussen een blessure van ‘Oranje-soldaat’ Mathijsen en de Holocaust) ondervroeg Robin van Persie en legde hem een ‘historische vergelijking’ voor: speelt hij net als Ruud Gullit in 1988, nu als aanvoerder in de schaduw van de sterspeler? Van Persie reageerde begrijpelijkerwijs geïrriteerd over deze licht denigrerende analogie. Maar Hoijtink, duidelijk in zijn nopjes met zijn theorie (ook al gaf hij zelf eerder op Twitter al aan dat het ‘vergezocht’ was), zette stug door, waarop het interview natuurlijk vastliep. Dat de chef en zijn krant (doorgaans toch een integer medium) dit gesprek alsnog plaatsten, getuigt van een vreemd soort blindheid voor de eigen fout. De kritiek die van Hoijtink ten deel viel, zorgde ervoor dat alle aandacht naar hem ging. Het zegt genoeg dat de vragen in het ‘interview’ langer zijn dan de antwoorden. Van Hoijtink tweette iets over ‘voetballers en spiegels’, alsof Van Persie degene was die geen kritiek aan kon.

Ik begrijp dat het lastig is voor voetbaljournalisten om in een circus vol mediagetrainde en verwaande apen nog een origineel verhaal te vinden. Maar om dan maar van zo’n aapje te eisen dat hij naar jouw pijpen moet dansen (‘Beantwoord gewoon mijn vraag’), duidt op een groot gebrek aan creativiteit. Binnen de sector zijn genoeg voorbeelden van mannen die met literaire middelen het voetbal bezingen: Henk Spaan en Wilfried de Jong bijvoorbeeld. Een commentator als Sierd de Vos doet uitvoerig onderzoek en beschikt naast zijn goede grappen ook over een imposante feitenkennis. Diepgravende onderzoeksjournalistiek of persoonlijke portretten moeten ook nog steeds mogelijk zijn.

Louis van Gaal heeft het ongelijk van zijn tactische criticasters al bewezen. Maar nu de voetbaljournalistiek langzaam zijn ware gezicht toont, begin ik ook te twijfelen aan het beeld van de norse man. Wie zich tegenover dit leger van luie hobbyisten groot wil houden, moet van goeden huize komen. Laten we die spiegel eens omdraaien.

Mail

Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer