Het moderne museum als ontmoetingsplek." /> Het moderne museum als ontmoetingsplek." />
Asset 14

Eddie the Eagle Museum

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In ‘Hard//hoofd kiest’ wordt door de beeldredactie een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens Hard//hoofd de moeite waard is om te volgen. Ditmaal het Eddie the Eagle Museum.

Kunstenaars Aukje Dekker, Arthur van Beek en Sieto Noordhorn vonden elkaar in hun gedeelde liefde voor kunstenaars als "Marcel Broodthaers" en "Wim T. Schippers". Ze besloten hun ideeën over kunst in de praktijk te brengen met de oprichting van het Eddie the Eagle Museum in de Open Coöp in Amsterdam Noord.

Aukje Dekker, Sieto Noordhorn en Arthur van Beek

"De naam van het museum is ontleent aan Eddie ‘the Eagle’ Edwards, een Britse schansspringer die op de Olympische Spelen van 1988 legendarisch als laatste eindigde", vertelt Aukje. "Edwards staat voor ons symbool voor de durf en de kunst van het proberen die we in ons museum willen aanmoedigen."

Alhoewel er af en toe een paar toeristen op de stoep van de studio staan, heeft het museum geen tastbare collectie. Sieto: "We hebben het een museum genoemd omdat we die term opnieuw willen definiëren. We willen de statische term omvormen tot een begrip van ontwikkeling en beweging. Oude musea hebben strakke kaders en regels. In het Eddie the Eagle Museum kan eigenlijk alles."
Aukje: "Maar we hebben de term museum ook gekozen om gebruik te maken van het bestaande systeem. Doordat we een museum zijn, staan we op de lijst van museale instanties in Amsterdam. Hierdoor worden we voor veel dingen uitgenodigd en serieuzer genomen."

De eerste projecten die het museum organiseerde, waren exposities in combinatie met een feest. Sieto: "Het feest begon bij de opbouw van de tentoonstelling en ging door tot de afbraak de volgende dag." Al snel organiseerden ze ook grotere projecten, zoals ‘Magna Plaza Shopping Centre’.
Onder de noemer ‘Post-shopping’ (postmoderne commercie) kregen verschillende kunstenaars een winkelruimte in het voormalige postkantoor van Amsterdam. Die konden ze drie weken lang gratis gebruiken. Aukje: "We wilden het winkelcentrum zo een geheel andere identiteit geven, en kunstenaars uitdagen om na te denken over verkoopmodellen en het publiek. Wie zijn je klanten? Wat is verkopen? Kan kunst experimenteel zijn binnen een economisch model als de shoppingmall?"

Eaglism

Het museum had een actievere rol in een project als Eaglism. Aukje: "Voor Eaglism trokken we met een grote groep kunstenaars naar Brussel om daar een sekte te beginnen. Dit om te onderzoeken wat het betekent om je helemaal te laten gaan en hoe je mensen daarin meekrijgt. Iedereen droeg dezelfde outfit, een witte driehoekige kraag en een wit tegeltje om de nek. Zo liepen de bezoekers een route af vol rituelen, van het chanten van liederen tot de ‘jump into the deep’ in Eddie Edwards’ skischoenen." Sieto: "Eaglism is het eerste project waarbij we met veel kunstenaars één kunstwerk maakten. Het was een groot avontuur, we wisten niet van te voren hoe het zou gaan. We wilden dat ieder zijn eigen krachten behield, maar het ego opzij zette voor de sekte. Naarmate de avond vorderde, groeide dit uit tot een euforisch moment."

Eaglism: 'jump into the deep'

Het Museum legt een collectie aan van dingen, mensen en gebeurtenissen. Aukje: "We willen graag een database zijn, waar iedereen iets aan kan toevoegen. Een archief of recycle museum waar alles dat goed is, samenkomt.’ Sieto: ‘Een goed voorbeeld hiervan is de bekende, maar ook obscure, Japanse band Trippple Nippples. Die speelde afgelopen voorjaar bij ons in de Open Coöp voor de boekenkast. We werden gebeld door een groot agentschap: de band zou in de buurt zijn en wilde graag op een onconventionele locatie spelen. Toen dachten ze gelijk aan ons. Dat is precies wat we willen zijn."

Trippple Nippples

Het nieuwste project van het museum is het Eddie the Eagle tijdsdocument. Aukje: "Het is een tijdsdocument gebaseerd op het principe van ‘oral history’, zoals uitgewerkt door Joseph Mitchell in zijn boek Joe Gould’s Secret (1965). Gould wilde zijn tijd vastleggen als ‘oral history’, geschreven door ‘the man in the street’. Hij geloofde dat je zo een menselijker en completer beeld kunt geven van de tijdgeest. Geplaagd door een writers' block heeft Gould zijn missie nooit voltooid. Wij willen nu een eigentijdse versie maken van dit nooit verschenen boek."

Sieto: "Om dit te bereiken hebben we een mobiele fabriek gebouwd in zeecontainers. Iedereen kan er tijd- en locatiespecifieke verhalen, belevenissen, beelden en gedachten waar normaal gesproken geen historische waarde aan wordt gehecht, vastleggen. Uiteindelijk ontstaat uit al deze bijdragen een tijdscapsule in de vorm van twee kunstwerken: een boek en een online document."

Ook dit project is weer een ontmoetingsplek, een podium voor samenwerken, dit keer meer laagdrempelig dan ooit. Aukje: "Het Eddie the Eagle Museum wil een plek zijn waar mensen en dingen samenkomen. Waar allianties ontstaan. Waar mensen hun eigen interesses kunnen bijdragen en spullen die anders verloren gaan een laatste plek kunnen vinden."

--
Meer informatie over het Eddie the Eagle Museum kun je vinden op de site van het museum.
Het nieuwste project is ook te vinden op Voordekunst.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer