Eén keer per maand maakt Hardhoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff." /> Eén keer per maand maakt Hardhoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff." />
Asset 14

Saskia Noor van Imhoff

Eén keer per maand maakt hard//hoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff. Eind december toont ze werk in Huize Frankendael.

saskia 1
#1

Riga en Basel.indd
#2

Saskia Noor van Imhoff_Naarden
#3

installatie saskia 004
#4

zwitserland
#5

#1: Eindexamenwerk Gerrit Rietveld Academie 2008
#2: Werkproces eindexamenwerk 2008
#3: Fotofestival Naarden 2009
#4: Expositie in P/////AKT Amsterdam 2009
#5: Op de grens van Zwitserland-Italië, foto uit installatie #4

www.saskianoorvanimhoff.com

Wat zien we? Een archiefkamer, een netwerk. Bij #4 is het archief alleen nog in elementaire vorm, als opstelling en rangschikking, aanwezig. Basale onderdelen als schragen, lichten en glasplaten zijn uitvergroot en zelfstandig ingezet in een zorgvuldig gearrangeerde installatie.
Het lijkt een paradoxaal principe, een archief als kunstwerk. Een archief kent normaal gesproken een heldere opzet, geordend naar onderwerp, soort, datum, hoofdzaak en bijzaak. Een archief documenteert, structureert en conserveert en biedt mogelijkheden en openingen tot onderzoek en reconstructie. Maar ik presenteer de dingen in tijdelijk verband, zonder ogenschijnlijke ordening, voorkeur of verhaallijn. Mijn werk krijgt vorm op basis van de ruimte, mijn herinnering en associaties. De plaats waar het kunstwerk wordt uitgevoerd speelt een belangrijke rol. Voor ik begin meet ik alles op en plaats de voorwerpen evenwichtig in de ruimte, hierdoor krijgt het nieuwe inhoudelijke verbanden en betekenissen. Mijn archief is een doorlopend archief dat per gelegenheid een andere vorm en samenstelling kent. Dezelfde objecten in een andere ruimte opgesteld genereren dus een andere betekenis.

Kun je wat vertellen over je werkwijze? Mijn werk koppelt een veelomvattend perspectief aan een site-specifieke methode, dit betekent dat het werk voor het grootste deel afhankelijk is van de plaats waar het kunstwerk wordt uitgevoerd, en heeft daarom een tijdelijk karakter. Als iemand me vraagt mijn archief door te zetten, kan het zijn dat ik er een maand of langer elke dag werk, dan leef ik er bijna. Informatie en elementen uit de directe omgeving leg ik dan in verband met het bestaand archiefmateriaal, dit resulteert in archieven die per gelegenheid een andere vorm en samenstelling aannemen. Dit principe van het archief is ontstaan uit de behoefte om recht te doen aan een niet-hiërarchische blik op de wereld, en het gelijktijdig tonen van zaken die in de tijd of in hun aard geen ander verband kennen dan het verband dat op basis van herinnering, associatie en locatie gelegd kan worden.
Ik onderzoek de relatie tussen eerder werk, driedimensionaal toegepaste, fotografische principes als momentopname, herinnering, kadrering en belichting. Ik verzamel dia's, foto's, negatieven, schetsen, lichtbakken, lampen, kasten, stoelen, glas, ijzer, gips, sculpturen, videobeelden etc.
De verzameling kan van de oorspronkelijke situatie zijn, gevonden, nieuw en/of hergebruikt materiaal. Er komen altijd objecten bij en ze verdwijnen soms ook weer, af is het nooit...

Wat fascineert jou? De oneindigheid van een archief, de oneindigheid van dingen, de eindeloosheid. De manier waarop we de wereld interpreteren.
De waarheid bestaat niet, maar tegelijkertijd ook wel. Kees Hoed is een man die al jaren zijn huis verbouwd naar de verhoudingen van de gulden snede. Ik vind het een interessant gegeven dat het project nooit af zal zijn zonder dat hij daar echt bewust van is.

Wiens werk bewonder je? Op dit moment is dat Kees Hoed, Mark Manders en ik denk ook Joost Conijn, hij maakte een houten auto en een vliegtuig. Ik zou er zelf nooit het geduld voor hebben.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nieuws in beeld: Geen heil in het 'onheilshuis'

Geen heil in het 'onheilshuis'

Het ogenschijnlijk onschuldige adres Qingcheng Park 14-3-202 in Bejing werd na een zesvoudige moord een 'xiongzhai': een huis dat ongeluk brengt en schier onverkoopbaar is. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Horror, honden en verlangen 1

Horror, honden en verlangen

Deze week worden onze redacteurs blij van een film die de Gouden Palm waard is, een uitkomst voor hondenbezitters met een volle agenda en een debuutroman. Lees meer

10 procent is genoeg om een klimaatramp te voorkomen

10 procent is al genoeg om een klimaatramp te voorkomen

Volgens het laatste IPCC-rapport zijn we al cruciale kantelpunten in de opwarming van de aarde gepasseerd. Toch vindt Max Beijneveld hoop in de sociale wetenschap, die aantoont dat we voor duurzame verandering ook bereikbare kantelpunten bestaan. Lees meer

Column: Weten of je ooit moeder wil worden

Weten of je ooit moeder wil worden

Eva wordt geconfronteerd met de beruchte wel-of-geen-kinderen-vraag en zet de voor- en nadelen tegenover elkaar. Lees meer

Vrees de cocon niet: ze is nog warm

Vrees de cocon niet

Nu de feestjes voorzichtig weer op gang komen, beseft Rijk Kistemaker hoeveel hij níet heeft gemist. Gestrand tussen veganistische sneakers en gesprekken over Jeff Bezos verzint hij voor zichzelf een stiller leven. Een tip over verlangen naar lauwe thee en warme cocons. Lees meer

Nieuws in beeld: Remkes haalt de rem eraf

Remkes haalt de rem eraf

De nieuwe informateur Johan Remkes heeft duidelijk minder geduld dan zijn voorgangers. En terecht, vindt Rueben Millenaar. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 51

Wees jezelf, ook achter glittercoulissen

Deze week worden onze redacteurs blij van authenticiteit, een nieuw boek van een favoriete schrijver en glitter. Lees meer

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Net als in Amsterdam rijzen de huren in Berlijn de pan uit. Regelingen om die stijging tegen te houden - zoals de zogenaamde Mietendeckel ('huurdeksel') - worden teruggedraaid, met grote protesten als resultaat. Nina Läuger sloot zich bij een van de protesten aan. Lees meer

Nu wordt er niet meer in mijn wangen geknepen 5

Nu wordt er niet meer in mijn wangen geknepen

Hoe schrijf je over iets wat niet meer tastbaar is? Miray van der Bend schreef een collagegedicht over vakanties van vroeger in Turkije. Over de geur van het vliegveld, de granaatappels in de tuin van haar oma, de rimpels op haar gezicht. Lees meer

Pijn en glorie

Pijn en glorie

Jonathan van der Horst onderzoekt mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 3, over Pedro Almodóvars film Dolor y Gloria. Lees meer

Gebroken Kaars van Sanne Balen over yoga, liefde en leed

Gebroken Kaars

De hoofdpersoon schrikt ondersteboven wakker. Hoe geef je jezelf een houding als je wereld op zijn kop staat? De titel van dit kortverhaal van Sanne van Balen over yoga, liefde en leed is tevens de aanbevolen leeshouding. Leg je kamer eens langs je benen omhoog, en begin. Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 1

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Nieuws in beeld: Alleen samen houden we de crisis gaande?

Alleen samen houden we de crisis gaande?

Vaker dan elk ander Europees volk geven Nederlanders hun medemens ervan de schuld dat de coronacrisis nog steeds voortduurt. Lees meer

Blik of een Lappendeken 3

Blik of een lappendeken

Een fragment uit het afstudeerwerk van Dino de Haas, een sciencefictionstrip over de alledaagse horror van productiviteit, over queer relaties en queer geluk. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Steek die maar in je zak!

Steek die maar in je zak!

Deze week worden onze redacteurs blij van enthousiaste opstekers (op gepast volume), kunst in je broekzak en een wisselaccount op Twitter. Lees meer

De maakbare mens

De maakbare mens

Zijn mensen net als machines? Het bezoek van een monteur laat Marthe van Bronkhorst nadenken over haar eigen bedrading. Lees meer

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Naast de indrukwekkende documentaire 'I Am Not Your Negro' zijn ook de boeken en essays van James Baldwin de moeite waard, meent Roel Meijvis. Baldwin leert ons wat het betekent om mens te zijn, juist door geen antwoord te geven op die vraag. Lees meer

tot de zon onder gaat / de kleine dingen

tot de zon onder gaat / de kleine dingen

In de gedichten van Nora van Arkel spoelen herinneringen aan en wordt er lego in de sloot gegooid. 'Alsof een eindeloze hoeveelheid tijd zich voor me uitstrekte / loom achterover ging liggen totdat het hele /landschap tijd was geworden'. Lees meer

(Geen onderwerp)

(geen onderwerp)

Vijf huisgenoten proberen via e-mails in contact te blijven over hun huis dat steeds viezer wordt. Lees meer

Column: Tot op het bot

Tot op het bot

Een oude brief van een vriendin voert Eva terug naar een periode waarin het wat minder lekker met haar ging. Lees meer