Het zinkende schip, nu in drie dimensies. Gaan zien of niet? Drie redacteuren praten na." /> Het zinkende schip, nu in drie dimensies. Gaan zien of niet? Drie redacteuren praten na." />
Asset 14

Titanic 3D


Boy:

Wat een feest der herkenning. Als ik voormalig tienermeisjesdroom DiCaprio zie uitschreeuwen dat hij de koning van de wereld is, heb ik me allang weer overgegeven aan James Camerons vakkundige blockbusterregie. De gespreide armen, staand op de reling van het voordek en natuurlijk de handafdruk in condens; ik kijk er zowaar naar uit. Dat ik mijn jeugdige onschuld ben verloren, doet daar niets aan af en dat ik door een tweede bril op mijn neus wat extra diepte ervaar, draagt er niks aan bij. De scènes zijn iconische momenten uit de filmgeschiedenis.

Enigszins sceptisch, had ik me voorafgaand aan de film bewust voorgenomen niet te cynisch te zijn. Nu betwijfel ik of het überhaupt zou zijn gelukt, me niet laten meevoeren door het behendig opgebouwde verhaal, de overweldigende sets en van het scherm spattende chemie tussen tortelduifjes Jack en Rose. Daar kunnen de suikerzoete romantiek, bordkartonnen bijfiguren, absurde lengte en een oceaan vol Hollywoodsentiment niets aan veranderen. Vijftien jaar geleden niet, nu niet en als ik de film als historisch onverantwoorde geschiedenisles voorschotel aan mijn kleinkinderen waarschijnlijk nog steeds niet.

Kasper:

Om te bedenken of ik cynisch zou zijn, of me zou laten meevoeren, daar had ik in het geheel geen tijd voor. Iets heel anders wond mij op sinds ik gevraagd werd aan dit bioscoopbezoek deel te nemen. Het is toch op z’n zachtst gezegd merkwaardig te noemen. Ik heb niet het idee onder een steen te leven, ben zelfs een heuse filmliefhebber en kijk ook al niet neer op innovatie. Toch had ik tot gisteravond nog nooit een 3D-film gezien. Wel, dat is niet helemaal waar. Toen ik tien was werd ik door Michael Jackson betast in Euro Disneyland. Met afstand de engste attractie van het pretpark, alhoewel volgens mij niet eens zo eng bedoeld. Maar een jeugdtrauma is niet de reden dat ik sindsdien nooit meer zo’n brilletje op mijn neus heb gehad. Het is er domweg niet van gekomen. Met de Jackson-film als enige referentiepunt is het misschien te begrijpen dat ik gisteren met wat kinderlijke verwachtingen in mijn bioscoopstoel plofte. Dat het schip bijvoorbeeld op ons neer zou vallen, of Kate’s borsten. Dat was allemaal niet het geval. Het was gewoon de film die ik vijftien jaar geleden had gezien, alleen nu met diepte.

Het vreemde is dat wanneer ik naar een 2D-film ga, ik nooit het gevoel heb naar een plat scherm te kijken. Misschien is dat wel aan een groot verbeeldingsvermogen mijnerzijds te wijten, maar ik zie eigenlijk altijd diepte. Zou dat vermogen afsterven als ik vanaf nu vaker naar 3D-films zou gaan? En zou ik daarmee door 3D zelf steeds meer 2D worden? Uiteindelijk kom je dan dus in alle gevallen altijd op hetzelfde gemiddelde uit: 2,5D. Oftewel, precies genoeg om voor een uur of drie je ogen te willen geloven, met een gezonde afwezigheid van cynisme.

Noor:

3D of niet, mij was het niet gelukt mijn cynisme vooraf thuis te laten. Ik zag er als een ijsberg tegen op om 3,5 uur naar deze draak te moeten kijken. Ach, hoe slecht ken ik mezelf? Ik werd, net als jij Boy, meegesleurd in deze magische wereld van fresh paint en Celine Dion, en voelde dingen die ik al vijftien jaar niet gevoeld had. Uiteraard prijkte Leo’s prachtige tienerhoofd toen aan de muur van mijn zolderkamer. Nu was hij wederom onweerstaanbaar: de knijpende ogen waarmee hij Rose bekijkt en portretteert wanneer zij naakt voor hem ligt, welk meisje van ergens in de twintig herinnert zich die niet?

Maar ook ik heb inmiddels iets van mijn jeugdige onschuld verloren, en dus deed mijn kritisch oog zijn werk: de computergeanimeerde scènes zijn te opzichtig en de dichtgepoederde porieën van personage Cal lachwekkend. En dan het slot van de film, waarbij Rose in haar fantasie in Jack z’n armen valt, omringd en toegejuicht door alle bemanningsleden en passagiers van the ship of dreams; terwijl de kijker die even daarvoor heeft zien doodvriezen en verdrinken in de oceaan. Hollywood durft helaas niet zonder Happy End, zelfs niet als daarvoor een stijlbreuk nodig is met de rest van het verhaal.

Ondanks deze kritiek verdween mijn aanvankelijke cynisme als sneeuw voor de zon en verliet ik de zaal als een verliefde puber. En dat is, denk ik, precies wat (Hollywood) film nastreeft: Titanic is daarmee een van de mooiste reclamespots voor het medium zelf. Maar om dat te kunnen zien, hoef je zeker geen 3D-brilletje op.

Boy:

Goed, de derde dimensie voegt niets noemenswaardigs toe. Het verschafte de perfectionistische technieknerd Cameron hooguit een extra excuus om zijn film een eeuw nadat het iconische schip zonk, opnieuw uit te brengen. Desondanks zijn we hem dankbaar. Aanvankelijk cynisme of niet, we verlieten de bioscoop alle drie licht verbaasd maar bovenal enthousiast: schaam je dus niet en ga deze guilty pleasure op het grote scherm zien.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziRedacteur
het laatste
Wat heeft een mens aan een miljard?

Wat heeft een mens aan een miljard?

Wie de vermogensongelijkheid in Nederland aan de kaak stelt, hoort regelmatig: ‘Gelukkig zijn we geen Amerika. Daar is de rijkdom pas oneerlijk verdeeld!’ Dat klopt. Maar we staan wel op de tweede plek. Zo egalitair is ons land niet. Lees meer

Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: filosoof Aldo Kempen reageert op de reflecties van filosoof Miriam Rasch. Lees meer

 Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Meerkoeten blijken hun nesten maar wat graag te bouwen met ons corona-afval. Dat heeft voor-, maar vooral veel nadelen. Lees meer

Rueben Millenaar

“Excuses voor de slavernij? Moet ik me schuldig voelen?”

Overheidsexcuses zijn hét moment voor Nederland om het koloniale verleden eens recht in het gezicht aan te kijken, schrijft Lennart Bolwijn. Lees meer

 1

'Ik gebruik de toekomst, het verleden en het tijdloze'

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: illustrator Mans Weghorst reageert op de reflectie van animator Michael Dudok de Wit. Lees meer

 Vijftig jaar parade op de barricade

Vijftig jaar parade op de barricade

Vandaag precies vijftig jaar geleden liepen duizenden Amerikanen mee in de eerste Gay Pride Parade. Lees meer

Juist nu kan het straatbeeld anders 3

Juist nu kan het straatbeeld anders

In veertig tramhaltes verspreid over Den Haag is in plaats van reclame een kunstproject te zien van collectief Topp & Dubio. Lees meer

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Als iedereen zo graag met ‘homo’ wil schelden, laten we het dan ook als scheldwoord behandelen. Laten we voetbalwedstrijden stilleggen bij homofobe uitlatingen. Laten we druk uitoefenen op kranten die homofobe artikelen publiceren, schrijft Sebastiaan van der Lubbe. Lees meer

Nieuws in Beeld: Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt 10

Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt

Fotograaf Ka-Tjun Hau bracht de 'achterkant' van de antiracismedemonstraties in beeld. Lees meer

Hard//talk: ‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

De politie meer geweldsbevoegdheden geven is volstrekt onnodig. Het is zelfs onwenselijk en gevaarlijk. Lees meer

Hard//talk: De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

Als de antiracismedemonstranten die begin deze maand op de Dam stonden de schuld krijgen van een tweede coronagolf, is dat niet omdat ze een risico namen. Lees meer

 1

Hoe vang je activisme in beeld?

Hoe dun is de scheidslijn tussen een sterke boodschap en een kwalijke misser? Hoe luid moet je van je laten horen als witte illustrator, en vraag je geld voor het gebruik van een illustratie van George Floyd? Drie illustratoren gaan in gesprek. Lees meer

Ga weg met je loonoffer

Ga weg met je loonoffer

Nu is het tijd om de beroepsbabbelaars aan de kant te schuiven en het belang van werkers centraal te stellen, zegt FNV Jong-voorzitter Bas van Weegberg. Lees meer

Blijven opletten nu. Een essay over eenzaamheid.

Blijven opletten nu. Een essay over eenzaamheid.

Koen Schouwenburg leidt al lange tijd een eenzaam bestaan. Hij ziet wel mensen, maar wat betekent dat? Wanneer vind je ware verbondenheid en echt contact? Hij gaat te rade in de filosofie en de literatuur, en vindt in de liefde het antwoord. Maar om die liefde vast te kunnen houden, mogen we nooit berusten. Lees meer

Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis is een audiotour door je eigen huis, gemaakt van archiefmateriaal. Het is een tour en audio-essay ineen over zoeken, eenzaamheid, uitzicht, en het schone zien in dingen die eigenlijk achtergrondruis zijn geworden. Lees meer

Filmtrialoog: Swallow

Swallow

Vanuit huis bekeken onze redacteuren de film Swallow. Die bleek veel meer dan een thriller met een absurde premisse. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Racisme is een diep verweven onderdeel van het narratief van Nederland, waar we nog dagelijks de gevolgen van kunnen zien en voelen. Het is niet genoeg om je stil en afzijdig te houden van onrecht: verandering vereist actie. Lees meer

Echte schrijvers stellen uit

Echte schrijvers stellen uit

Elke schrijver is bekend met uitstelgedrag. Professioneel uitsteller Nicolas Voet legt in zijn essay uit waar het gelummel vandaan komt, en waarom het broodnodig is. Lees meer

Terra Infirma (deel 1)

Terra Infirma (deel 1)

Terwijl het coronavirus zich in de eerste maanden van 2020 over de wereld verspreidde en verschillende overheden verschillende maatregelen troffen, observeerde Nicky Runge de gang van zaken in haar woonplaats Hongkong. Lees meer

 Anderhalvemetergymnastiek

Anderhalvemetergymnastiek

Voor illustrator Jente Hoogeveen kan 1 juli niet snel genoeg komen: dan mogen de eerste mensen weer mondjesmaats naar de sportschool. Hoe dat eruitziet? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan