tickets
Asset 14

Sletvrees

Documentairemaakster Sunny Bergman onderzocht de hardnekkige dubbele moraal achter onze opvatting van seksualiteit: vrouwen zijn sletten, mannen doen maar lekker.

Rutger: Wat was jullie favoriete moment in de film?

Noor: Ik had vooral favoriete personages, zoals de vriendin van Sunny met die enorme banga-lijst. Zij is de belichaming van het hogere ideaal van deze film: échte seksuele vrijheid voor vrouwen. Het gaat daarbij niet om de aantallen, maar over het idee dat je niet wordt aangekeken of aangesproken op hoe je als vrouw je seksleven inricht. Of in ieder geval, dat je je daar niks van aantrekt.

Meredith: Ja, ik vond de lijstjes-vrouw ook fantastisch, ze deed me denken aan mijn eigen beste vriendinnen. Wat een geluk heb ik gehad met een vriendinnengroep die immuun is voor slut shaming. Geenstijl schreef gelijk een artikel over haar, onder de titel Brandstichtende vrouw neukt 143 mannen. Maakt gelijk het punt van de film duidelijk.

Rutger: Wat een schande inderdaad. Eerst brand stichten en daarna 143 mannen neuken, waar haalt ze het lef vandaan! En de tijd. En het uithoudingsvermogen. De vrijgevochten dame deed mij denken aan Marina Abramović, ook zo’n stoere, sexy VROUW. Het mooie was dat ze Sunny’s vragen over mannelijke en vrouwelijke seksualiteit niet eens begreep. Ze schaamde zich niet voor haar veroveringsdrang, omdat ze gewoon deed wat ze wilde. Sunny: “Is my brother on there?” Zij: “Of course. Number... 90.”

Noor: Iets wat we natuurlijk allang weten, maar wat echt heel vreemd blijft, is dat het woord ‘slet’ een inherent vrouwelijke term is. Dat is toch schokkend?! En er bestaat geen mannelijk equivalent van. Want de connotaties van begrippen als ‘pimp’ of ‘hosselaar’ zijn veel positiever.

Rutger: Nog schokkender vind ik dat dat ook voor ‘nymfomaan’ geldt.

Meredith: Ja, die lange geschiedenis van het medicaliseren van vrouwelijke seksualiteit als ziekte is echt bizar. Helemaal als je ziet hoeveel daar nog steeds van doorsluimert in 2013. Daarom was het ook zo nodig dat deze documentaire gemaakt werd. Niet op een schreeuwerige boze-vrouwen-manier, maar heel respectvol, grappig en onderzoekend. Sunny is wel een beetje een held van me.

Noor: Ze is van huis uit filosofe, dat zie je terug in al haar films. Ze stelt belangrijke vragen. Haar films zijn bijna wetenschappelijke onderzoeken en daardoor meer dan een persoonlijk verhaal. Maar Rutger, als echte man in ons midden, wat vond jij bijvoorbeeld van de scènes op de pornobeurs? Waarin de boze pornoproducent vertelt dat hij vooral films maakt waarbij vrouwen liters en liters en liters sperma moeten slikken?

Rutger: Het vreemde was dat ik me vaak helemaal niet herkende in het ‘mannelijke’ verhaal en juist veel meer in het ‘vrouwelijke’. Dat vrouwen vooral geil worden van hun zelfbeeld, bijvoorbeeld. Mijn libido is ook lager als ik een periode minder zelfvertrouwen heb; ik ben helemaal niet zo’n 24uurs-neukkonijn zoals de ‘typische man’ voorgesteld wordt. En die pornoproducent… Tja, domme viezeriken heb je altijd. Seks gaat over macht, en die ligt nu te vaak in de handen van mannen. Maar in iedereen zit een sadist, hoor.

Meredith: Ja, of een masochist. Die spermapornoman maakt een product waar vraag naar is. Het punt is denk ik niet zozeer van welke kant van het machtsspelletje je geil wordt, maar dat het niet oké wordt gevonden om daar zelf actief achteraan te gaan als je een vrouw bent. Ik denk dat een bewuste keuze voor een public disgrace veel feministischer is dan ‘respectvolle’ seks omdat je denkt dat dat zo hoort.

Rutger: Een heel goed punt! De vraag is wat de rotsvaste biologische feiten zijn – mannen gaan ergens in, vrouwen worden betreden – en wat sociaal-culturele rolpatronen zijn die wél veranderd kunnen worden. Daar bestaan echt nog veel misverstanden over. Ik ben niet helemaal voor het ‘beide geslachten zijn hetzelfde’-principe: de verschillen zijn ook leuk en maken onderdeel uit van het Grote Spel. Maar veel van wat als ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ gezien wordt is gewoon menselijk. Iedereen kan een keuze maken tussen die harde of zachte kant. Of nog beter: ga voor een lekker tegenstrijdige combinatie.

Meredith: Staande ovatie voor Rutger, alsjeblieft.

Noor: Rutger, jij bent natuurlijk een man naar ons feministisch hart. Mannen als die vreselijke John Gray (Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus), die het heeft over de ‘wezenlijke’ verschillen tussen mannen en vrouwen in relatie tot seksbeleving, dat zijn de engerds op deze wereld. Bij dat soort types vraag ik me altijd af wat voor seksleven zo iemand zelf heeft.

Rutger: Ook mooi dat hij zo’n beetje recht in de zwalkende camera oreerde tijdens zijn interview. Daar werd hij niet sympathieker van. Die Gray maakte me vet onzeker over mijn erecties; volgens hem moet je er elke ochtend een hebben.

Meredith: Rutgers erecties terzijde, nu raken we precies mijn enige kritiek op deze film. In de documentaire waren alleen mannen aan het woord waar je boos op kon worden, of die met handen in de lucht riepen: “Wij snappen het allemaal ook niet meer!”. Ik denk dat er veel mannen zijn die precies snappen hoe het zit, maar er voor kiezen om zich niet te mengen in de discussie. Lekker makkelijk.

Noor: Ik werd alleen boos op Gray. De scène met de (sympathieke) Engelse jongens, die discussiëren over of Sunny wel of geen slet is met haar 35 bedpartners, vond ik illustratief voor de vraag die de film stelt.

Meredith: Feminisme en vrouwelijkheid in het algemeen blijven dingen waarover vooral vrouwen debatteren en ruziemaken. Ook deze film is door en voor vrouwen gemaakt. Het is preken voor eigen parochie. Daarom was dat stuk van Willem Bosch in de Volkskrant laatst zo verfrissend. Omdat er eindelijk een man opstond om te zeggen: “Ich bin ein Feminist”. Deze discussie raakt toch zeker iedereen?

Noor: En naar een man wordt nu eenmaal beter geluisterd.

Rutger: Maar hoe doe je dat, je parochie uitbreiden?

Noor: Vrouwen zijn de helft van de wereldbevolking, de parochie is enorm! Het idee is: zodra iets door vrouwen wordt gemaakt, is het gelijk ook voor vrouwen, dat vind ik zo een misvatting. Ouders nemen hun dochter wel mee naar een kinderfilm met een mannelijke hoofdrolspeler, maar hun zoon niet naar een film met een heldin als protagonist. Trouwens, Rutger voelt zich ook aangesproken door deze film, misschien is hij het begin van de uitbreiding.

Rutger: Excuus, wat zei je? Ik was even naar een man aan het luisteren. Hij had een imposante erectie dus wat hij zei moest wel interessant zijn. Iets anders: tot mijn verrassing herkende ik een van de porno-actrices op die pornobeurs. Van porno. Van mijn zelfbevrediging. Slechtste openingszin ooit: “Hee, ken ik jou niet van mijn zelfbevrediging?” Little Caprice heet ze. Ze doet het alleen maar met haar lelijke vriend, dus ik ben afgehaakt op een gegeven moment.

Meredith: Moeten we het nog over onze eigen aantallen hebben? En het dan met een hashtag op Twitter zetten?

Noor: Goed dat je erover begint. Ik heb mijn lijst sinds mijn relatie is verbroken nog niet geüpdatet, laat ik dat gelijk even doen. Ha, ik zie dat ik ook de categorie ‘Niet helemaal’ op mijn lijst heb staan! ‘Emiliano, Ambrosius, Tijmen, Gideon’. Dit gaat dus over het gebrek aan penetratie hè, een lijst met ‘niet klaargekomen’ zou natuurlijk veel langer zijn.

Rutger: Haha! Ik heb ook een lijstje. Best jammer, want het was vroeger altijd leuk om op bepaalde momenten samen met vrienden te proberen je alles te herinneren. Vaak wisten we het beter van de ander. En het was ook een goede manier om in slaap te vallen, die opsomming: je vergeet er altijd een paar. “Elvira, Parvati… Wie kwam er na Parvati? Was het Groesjenka? Zzzzzz.” Een soort schaapjes tellen. Sletjes tellen. Nee hoor, het waren allemaal kuise meisjes. Vrijgevochten vrouwen. Wel een beetje triest detail is trouwens dat ik op een gegeven moment zo met mijn totaalscore bezig was dat ik soms, als ik erin ging, dacht: yes, nummer zoveel.

Meredith: Jezus! Noor, heb jij het gehoord van Rutger? Die gaat ook over iedereen heen. Gatver.

Noor: Wat! Een! Slet!

Sletvrees wordt op 14 november om 20.55 uitgezonden op Nederland 3.

Mail

Redactie

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zonder advertenties en helemaal gratis.

En dat heeft resultaat. Hard//hoofd’ers Iduna Paalman en Joost Oomen werden dit jaar door de Volkskrant verkozen tot literair talent van het jaar.

Een plek als Hard//hoofd kan alleen bestaan met jouw steun. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunstwerken van veelbelovende makers, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan
het laatste
Hard//talk: Collectieve empathie

Collectieve empathie reikt verder dan Nederlandse grenzen

Terwijl het coronavirus voornamelijk in China om zich heen grijpt, hoopt Jihane Chaara dat onze houding tegenover iedereen die wel door het virus wordt getroffen, verandert. Lees meer

 Vleeskippen leggen geen windeieren

Vleeskippen leggen geen windeieren

Eet toch eens wat minder vlees, zegt de Nederlandse overheid. Schep nog eens op, roept de EU daar harder overheen. Lees meer

Hard//talk: Maak van vrijhandel een milieukwestie (en andersom)

Maak van vrijhandel een milieukwestie (en andersom)

Milieubescherming en economie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoog tijd dus dat links en rechts zich aan elkaars onderwerpen gaan wagen. Lees meer

 Enkel de arm der wet is afgezet

Enkel de arm der wet is afgezet

Rueben Millenaar zag met lede ogen het impeachment-proces van Donald Trump aan. Lees meer

 1

Waarom ik vrijwillig mijn verhaal weggeef

Als Jihane Chaara zich ‘feminist’ noemt, geeft ze een stukje van haar autonomie weg. Want wat verstaat haar publiek onder ‘feminist’? Lees meer

Filmtrialoog: Bombshell

Bombshell

Onze redacteuren togen naar de filmzaal om Bombshell te zien. Een echt feministische film bleek het niet, maar het leverde genoeg stof tot discussie op. Lees meer

 Wilt u wat vleermuissoep bij uw broodje aap?

Wilt u wat vleermuissoep bij uw broodje aap?

De ontdekking dat waarschijnlijk vleermuizen achter het nieuwe coronavirus steken, leidde al snel tot wilde speculaties; dat de ziekte het gevolg is van besmette vleermuissoep, bijvoorbeeld. Maar dat lijkt een Chinese variant van een broodje aap. Lees meer

 Klimt achter de klimop

Klimt achter de klimop

Italiaanse tuinmannen bevrijdden een vrouw die zo'n 60 tot 100 miljoen euro waard blijkt. Het nieuws in beeld door Veerle van der Veer. Lees meer

Zondeval 2.0: hoe (niet) te leven in de klimaathel

Zondeval 2.0 Hoe (niet) te leven in de klimaathel

Terwijl de aarde warmer wordt dan goed voor ons is, ziet Iris Blaak dat mensen naar uitersten grijpen om hiermee om te gaan. Waar de een zijn kop in het zand steekt, neemt de ander juist het drastische besluit om zich niet meer voort te planten. Lees meer

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Uiterlijk schoon is zowel een vloek als een zegen voor Jihane Chaara. Ze merkt dat het al te vaak het zicht ontneemt op alles wat er onder de oppervlakte aanwezig is. Ze zoekt haar heil in de filosofie van body neutrality. Lees meer

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Honger en rampspoed te over in de wereld, maar op sociale media ziet Wieneke van Koppen alleen maar voorspoed en persoonlijk geluk. Hoe zit dat? Ze gaat te rade bij emotie-psycholoog Ad Vingerhoets. Lees meer

 Kikker-K'NEX

Kikker-K'NEX

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd kleine robotjes te maken met levende cellen uit kikkerembryo's. Aida de Jong bracht het nieuws in beeld. Lees meer

 1

Collectief protest is nodig voor individueel geluk

Wolter de Boer luisterde naar de kersttoespraak van de koning en was verheugd dat hij over onze geluksobsessie sprak. Wel liet de koning een paar belangrijke maatschappelijke factoren voor de ellende van individuen achterwege in zijn rede. Lees meer

RE: Kiezen voor rechts. De verslaglegging van Nederlandse media over de Britse verkiezingen

Kiezen voor rechts: hoe de Nederlandse media verslag deden van de Britse verkiezingen

Keuzes die Nederlandse media maken in hun verslaggeving pakken vaak uit in het voordeel van rechts. Dat belooft weinig goeds voor de verkiezingen van 2021 in het vooruitzicht. Lees meer

 Heilige hobby's

Heilige hobby's

Onze zoektocht naar bijzondere ervaringen begint religieuze trekjes te vertonen. Het nieuws in beeld door Katja Grosskinsky. Lees meer

Filmtrialoog: Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker

Redacteuren Else Boer, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn zagen in het meest recente deel van de Star Wars-saga: The Rise of Skywalker, weinig dappere keuzes van de makers. Lees meer

 Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Vandaag is in het stadhuis van Rotterdam een condoleanceregister geopend voor Jules Deelder. Rob Worst bracht hem nog eenmaal in beeld zoals hij was: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur. Lees meer

Hard//talk: Het woordenboek is de barricade van deze tijd

Het woordenboek is de barricade van deze tijd

De redactie van de Van Dale riep ‘boomer’ uit als Woord van het Jaar 2019. Voor Marte Hoogenboom het zoveelste bewijs dat de progressieve strijd in de eerste plaats een taalstrijd is. Lees meer

 Rusland de komende jaren bankzitter

Rusland de komende jaren bankzitter

Sporters uit Rusland die kunnen aantonen dat zij dopingvrij zijn en geen dopingcontrole gemist hebben, mogen bij de komende grote sporttoernooien wel meedoen, maar niet onder de Russische vlag. Het nieuws in beeld door Jente Hoogeveen. Lees meer

 Zedenpolitie onder vuur

Zedenpolitie onder vuur

Toen de politie vier zedenverdachten voor een reconstructie meenam naar de plaats delict, probeerden die de agenten te overmeesteren. Bij de schermutseling die volgde kwamen alle verdachten om het leven. Het nieuws in beeld door Rueben Millenaar. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n platform is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunst, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan