Asset 14

Alleen maar nette mensen

Eindelijk! Het boek van Robert Vuijsje over de zoektocht van een nette joodse jongen uit Oud-Zuid naar een mooie zwarte heftige vriendin in de Bijlmer is verfilmd. Géza Weisz speelt de joodse jongen en Immanuele Grives (15 kilo aangekomen voor haar rol) de volvette Rowanda.

Sanne: Dit was een vrolijk, licht filmpje, en af en toe ook nog echt grappig. Best bijzonder voor een Nederlandse film.

Stephane: Ik vond ‘m in ieder geval leuker dan de trailer. Ik ging er met lage verwachtingen naar toe.

Emma: Wat ook niet helpt, is die poster die ze overal in de stad hebben opgehangen. Dat meisje uit de Bijlmer ziet er, te midden van al dat paars, angstaanjagend uit. Vooral 's nachts als het tl haar ogen wit doet oplichten.

Sanne: Het kwam ook door het boek, dat vond ik ontzettend lomp en irritant. Maar de film is leuker dan het boek!

Emma: De regisseur heeft inderdaad flink ingegrepen. Ik hoorde in een interview dat hij het boek wel erg expliciet (pornografisch) vond, hij heeft er heel veel uitgehaald en afgezwakt. Hij zei trouwens ook dat Nederlandse vrouwen lelijke konten hebben.

Stephane: Ik had het boek niet gelezen, maar ik hou altijd wel van films waarin mensen uit hun sociale klasse stappen. Normaal gesproken is dat dan de rijke kant op, maar hier was dat andersom. Een soort omgekeerde Madame Bovary.

Emma: Ja! Het is een superfijn genre. Lekker met vooroordelen smijten.

Sanne: De sterkste grappen in de film gaan ook over die verschillen. Die kak-moeder in de flat in Zuidoost, die zegt 'Oh, is dat een Surinaamse gewoonte, op de bank eten?’. En David die steeds wordt aangezien voor een Marokkaan, zowel in Oud-Zuid als in de Bijlmer. Alles gaat over stereotypen, aannames. Dat betekent ook dat de verschillen tussen David’s situatie – intellectueel joods gezin in Oud-Zuid – en die van Rowanda – een Surinaamse tienermoeder uit de Bijlmer met dikke billen en een gouden tand – totaal worden gekarikaturiseerd. Vooral het personage van Rowanda is over the top, maar op de een of andere manier komen de makers er wel mee weg.

Stephane: Ja die karikaturen werken wel. En soms worden die ook op scherp gezet, zoals wanneer er gezegd wordt dat alle Surinamers "elke dag aan de slavernij denken" en "joden iedere dag aan de Holocaust".

Emma: Robert Vuijsje heeft indertijd heel veel kritiek gekregen op de manier waarop hij over Surinamers en Surinaamse vrouwen schreef. Vonden jullie dat voor de verfilming ook terecht?

Stephane: Ik zat achter een heel hard lachende Surinamer, die zich duidelijk herkende in de karikaturen. Naast me zaten blanke mensen die op andere momenten moesten lachen.

Sanne: Ja! Ik zat ‘s middags in de bioscoop, met een hele schoolklas voornamelijk Surinaamse kinderen. Die zaten te gieren van het lachen, vooral om de seksscènes natuurlijk.

Stephane: Die luidruchtige seksscène met Rowanda was duidelijk geïnspireerd op de seksscène in Delicatessen trouwens.

Emma: Eh, dat heet dus ploppen, mind you. Ik zou die term nog wel eens willen gebruiken, maar dan zal ik altijd een overenthousiaste Hollandse tuthola zijn, die ook eens iets probeert. Wij kunnen alleen de ballentermen lenen. Jammer.

Sanne: Op een gegeven moment probeert de film een serieuze kant op te gaan, en dat werkt veel minder goed. Het ene moment zit je te grinniken omdat David – terecht – door Rowanda in elkaar wordt geslagen, het volgende moment is er opeens een gangbang gaande met een minderjarig meisje, en laat hij zich pijpen in een kelderbox. JEZUS.

Emma: Precies! Daar werd het ongeloofwaardig. David werd door zijn vader het huis uitgezet en toen hij bloedend voor de deur stond, wilde zijn moeder hem niet meer binnenlaten. Zo zijn ouders gewoon niet. Ook niet zogenaamd bekakte.

Sanne: Ik vond die Imanuelle Grives trouwens geweldig. Ze weet het personage van Rowanda, dat voornamelijk bestaat uit stereotyperingen, op een waardige en hilarische manier neer te zetten.

Stephane: Bij Cineville vroegen ze zich al af wanneer het eerste Gouden Kalf naar een Surinaamse actrice zou gaan, zodat we hier ook een Halle Berry-moment konden krijgen.

Sanne: Oh, dat is nog nooit gebeurd?

Stephane: Nee. Kalveren waren tot nu toe alleen maar voor Nette Mensen.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer

Als het spuug ons aan de lippen staat 1

Als het spuug ons aan de lippen staat

Kun je bang worden van het water bij de Lauwersdijk dat ieder jaar een páár milimeter stijgt? Filosoof Tjesse Riemersma schrijft over nonchalance, paniek en of het mogelijk is om goed bang te zijn in tijden van klimaatverandering. Lees meer

Nieuws in beeld: De schone schijn van shein

Je nieuw bloesje heeft een louche verleden

Achter het succes van retailapp Shein zou 'moderne slavernij' schuilgaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Genoeg van het ongenoegen

Genoeg van het ongenoegen

Slopen, slopen, slopen - volgden de relzoekers van vorige maand niet gewoon het voorbeeld van de regering? Lees meer

Fenomenologie van de moshpit

Fenomenologie van de moshpit

Wat is de aantrekkingskracht van de moshpit? Volgens Wout Nordbeck, essayprijswinnaar van Wijsgerig Festival DRIFT, kan enkel de fenomenologie ons helpen deze vraag te beantwoorden. Lees meer

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Geweld kent vele vormen: uit je huis gedreven worden, een politieknuppel op je kaak krijgen, en een beschaafd gesprek moeten houden met de mensen die je huizen slopen en je zojuist tegen de grond werkten. Al deze vormen passeerden de revue tijdens de Woonopstand. Lees meer

Daten en rouw

Daten als de dood nog naklinkt

Rouw laat geen enkel deel van het leven onberoerd, merkt Babet te Winkel na het overlijden van haar moeder. In dit persoonlijke essay onderzoekt ze de relatie tussen daten en de dood. Lees meer

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Van de Nederlanders met autisme krijgt ongeveer de helft ooit medicijnen voorgeschreven, maar veel opties zijn daar niet in. Lees meer

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Max Urai heeft in zijn jonge jaren veel voorbeelden gehad van mannelijkheden die niet draaien om auto's herkennen en gewichtheffen. Toch merkt hij nu dat een mens zich maar tot zoverre kan pushen om anders te worden dan hij/zij/hen is. Lees meer

Nieuws in beeld: 17

Gevaccineerde Big Bird vogelvrij voor conservatieve Amerikanen

Big Bird kreeg een vaccin en nu zijn conservatieve Amerikanen boos. Lees meer

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Dyslexie is alleen een handicap omdat we het belang van foutloos Nederlands overschatten. In ons professionele en persoonlijke leven zou spelling niet bepalend moeten zijn, stelt Vivian Mac Gillavry, zelf dyslectisch. Lees meer

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

De millennial beweegt zich in een wereld vol problemen, waar niets zeker lijkt te zijn. Waarom blijven zoeken naar vaste betekenis, vraagt Aisha Mansaray zich af. Kunnen we niet beter een vrolijk soort nihilisme omarmen? Lees meer