Asset 14

De serre

De serre

Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt?

Naast haar loopt een man met een kind in zijn nek. Het kind heeft een rode pet op en houdt zijn blik strak gericht op de straat voor hen. De stoepen zijn vol, ze lopen op de rijweg, slalommen tussen de stilstaande auto’s. De meeste chauffeurs hebben het claxonneren opgegeven. Ze hebben de motor uitgezet en hangen uit hun raampje te kijken naar de voorbijtrekkende mensenmassa.

Toen ze klein was, speelde ze dat ze een boer was. In haar kleine, plastic serre op de vensterbank ontkiemden rode bonen op natte watjes en groeiden de tomatenplanten door de dakramen.
Alles ging goed.
Ze had het alleen druk als het regende. Dan trok ze haar regenjas aan, nam een emmer uit de kelder en plukte de huisjesslakken van de struiken. De naaktslakken liet ze zitten. Die raakte ze liever niet aan.
Jaren later zette haar moeder de radio harder wanneer het ging over het stikstofakkoord en reed haar oom met een tractor vol mest naar Brussel.

Iemand snijdt haar de pas af. Zijn elleboog botst tegen haar wang. Pas wanneer hij een paar meter verder is, ziet ze dat hij een camera omhoog houdt. Ze klemt haar handen rond de riemen van haar rugzak, houdt haar pas in, laat zich door de mensen achter haar voorbijlopen. De rode pet verdwijnt achter kartonnen protestborden.

Wanneer iemand naar hun voetafdruk had gevraagd, dan hadden ze gedacht aan die keer dat ze steunzolen lieten maken en dat ze met hun voeten in een bak met piepschuim moesten gaan staan.

Ze speelde ook vaak dat ze leerkracht was. In haar klas zaten alleen haar kleine broer en de buurmeisjes. Ze leerde hun schrijven. De letters van het alfabet. Honderd keer hetzelfde: M en W, hoge bergen en diepe dalen. De kleine e, lus na lus, een vliegtuigje dat loopings maakt op het papier.
Ze hadden geen van allen ooit gevlogen. Ze gingen er nog vanuit dat vliegtuigen wolken fabriceerden en voortdurend loopings maakten, ook tijdens lijnvluchten. Ze konden niet wachten op hun eerste vliegreis.
Wanneer iemand naar hun voetafdruk had gevraagd, dan hadden ze gedacht aan die keer dat ze steunzolen lieten maken en dat ze met hun voeten in een bak met piepschuim moesten gaan staan.

Wanneer ze aankomen op het plein, dijt de menigte uit. Iemand slaat op een trommel het tempo en de protestanten stoten hun borden in de lucht. Ze kijkt om zich heen, probeert een paar slogans te lezen. In haar rugzak zit ook een bord. Daarop heeft ze in veel te kleine letters iets geschreven over verantwoordelijkheid. Ze probeert het ritme te volgen, steekt haar arm in de lucht op hetzelfde moment als de rest, roept dezelfde slagzinnen.
Iemand die goed luistert, hoort dat ze altijd een tel later invalt. Elke keer opnieuw hapert het. Tijdens een kort moment staat ze daar met haar vuist in de lucht en haar mond open, en lijkt ze de tekst vergeten te zijn.

Ze was zestien toen haar geschiedenisleerkracht de les opende met een belofte. Terwijl hij een plastic A4 onder de lamp van de overheadprojector schoof, zei hij dat hij de ‘belangrijkste historische verschuiving ooit’ zou verklappen. Op de witte muur naast het bord, verscheen in groene letters een troebele zin. Haar leerkracht draaide traag aan de lens, zichtbaar tevreden met de spanningsopbouw. Ze las de woorden op de muur: van ‘grond = macht’ naar ‘kennis = macht’.
Zelf leerde ze sindsdien elke dag wel iets bij, maar ze voelt zich niet echt machtiger.

Iedereen hier heeft iets gelezen of gehoord wat die niet kan vergeten.

Ze gaat niet meer gewoon op iedere wc zitten. Ze legt een krans van wc-papier neer op de bril. Bij het uitgaan houdt ze zich met beiden handen vast aan de deurklink en hangt ze boven de pot. Ze gaat nooit meer in de zon zitten. Vroeger ging ze op zonnige dagen in haar bikini op een laken in de tuin liggen. Elk uur trok ze het laken, waarvan één kant in de schaduw was beland, weer de zon in. Zo reisde ze van de ene naar de andere kant van het grasveld, van de hibiscus langs de hazelaar naar het kippenhok. Ondertussen heeft een vriend van haar een melanoom laten wegsnijden. Ze heeft het zonnebankcentrum op de hoek van de straat failliet zien gaan. Haar tandarts zei onlangs dat haar tandvlees teruggetrokken was en toen ze vroeg wat ze daaraan kon doen, zei de arts dat je niks kan doen, dat je alleen de schade kan beperken. Nu heeft ze andere tandpasta en een elektrische tandenborstel met extrazachte haren en een rood lampje dat oplicht wanneer ze te hard duwt.

Een stem snijdt door het geroep. Ze kijkt om zich heen, probeert te achterhalen waar de stem vandaan komt. Dan ziet ze een paar meter verder een jonge vrouw. Ze is bovenop een stopbord geklommen. Ze klemt haar benen rond de rode schijf, haar wangen zijn rood aangelopen. Er wordt een megafoon haar kant op gedragen. Ze heeft geen versterking nodig. Het lijkt alsof ze een gedicht voordraagt. De mensen om haar heen zwijgen. Eindelijk kunnen ze even zwijgen. De vrouw gooit zin na zin de menigte in. Af en toe laat ze een pauze vallen om haar mond met haar arm af te vegen. En dan begint ze weer.
Ze staart naar de vrouw op het bord, kijkt dan naar de mensen om haar heen. Iedereen hier heeft iets gelezen of gehoord wat die niet kan vergeten. Dit protest is een zoveelste poging om de schade te beperken. Ze vraagt zich af of ze niet naar huis moet gaan. Het geroep zwelt langzaam weer aan. Rechts voor haar wordt een vuur aangestoken. Hier op dit plein moet je resoluut voor de toekomst kiezen. Er gaan nieuwe spandoeken de hoogte in. Op één van de doeken staat alleen maar ‘???’.

De serre 1

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sara Mertens maakte het beeld bij deze teksten en gaf ze allemaal een plekje in een zachte, groene zoekplaat.

Mail

Johanna Loman (1997) is schrijver, speler, theater- en audiomaker. Ze studeerde af als taalwetenschapper en volgde nadien de opleiding Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Haar verhalen en essays werden gepubliceerd in De Notulen van het Onzichtbare en Rekto:Verso.

Sara Mertens (1994) is illustrator en striptekenaar. In de beelden die ze maakt lopen droom en werkelijkheid door elkaar. In een heldere lijn verbeeldt ze de meest onopvallende gebeurtenissen. Centraal in haar werk staat de relatie die we aangaan met elkaar en onze omgeving.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

Niet aan denken

Niet aan denken

Aan de feesttafel zoekt Aafke van Pelt tussen de koetjes en kalfjes naar het contrast, de diepere laag in het banale. Lees meer

Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar