Asset 14

Sake, yoga en zelfdestructie

Alles vijf sterren: IJzersterke duimen en Russische romantiek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

CAMERA JAPAN: Sake, miso en ook nog films
✩✩✩✩✩
Anouk Evertse

'Vorige week begon de twaalfde editie van het CAMERA JAPAN Festival in Rotterdam. In vier dagen werden er meer dan veertig films vertoond, kon je miso maken, waren er Japanse biertjes en lag er een sojasauspakje dat je aan mocht trekken om mee op de foto te gaan - al met al het perfecte festival dus. Maar niet getreurd, het is niet nodig om een jaar te wachten tot de volgende editie: vanavond verhuist CAMERA JAPAN voor drie dagen naar Amsterdam. Het festival in Kriterion is iets minder groot, maar zeker niet minder fijn.

Tips: de openingsfilm Close-Knit, over een meisje dat bij haar oom en zijn transgender vriendin komt wonen (nog best wel een taboe in Japan), Love and Other Cults die vanavond om middernacht in Kriterion draait en waarbij regisseur Eiji Uchida aanwezig zal zijn voor een Q&A, de film Neko Ninja, voor iedereen die van ninja’s en katten houdt (neko is Japans voor kat) en In this Corner of the World, de enige anime film die in Amsterdam draait. Maar de beste tip is misschien wel om gewoon naar het festival te komen en langs de kraampjes met Japans eten te schuifelen, om sake te drinken en tot diep in de nacht in Kriterion te blijven. Zie ik je vanavond?'

De yogabroek: Voor poëzievoordrachten en dutjes
✩✩✩✩✩
Yentl van Stokkum

'Onlangs heb ik mezelf beloofd meer te sporten en bezegelde ik deze belofte met de aanschaf van een yogabroek. Bij het afrekenen wreef ik het stofje tussen duim en wijsvinger heen en weer; zou dit nou echt mijn €19,95 waard zijn?

De yogabroek zit fantastisch.

De yogabroek zit fijn in de kroeg. De yogabroek is een topbroek om in te dansen. De yogabroek doet het goed tijdens een bezoekje aan het theater. De yogabroek is geschikt om een interview in af te nemen. De yogabroek is een prima broek om te dragen tijden het lesgeven. Een poëzievoordracht bijwonen in een yogabroek is geen enkel probleem. De yogabroek is rekbaar tijdens het uiteten gaan. De yogabroek is de hemel om in te netflixen. De yogabroek is een heerlijke schrijfbroek, leesbroek, dutjesbroek, brakbroek, op-bezoek-bij-familie-broek, eigenlijk-allesbroek. Het is een wonder van 91 % polyester en 9 % elastaan.'

Walk through walls: Waarom performance art soms zoveel pijn doet
✩✩✩✩✩
Ella Kuijpers

'Performance artist Marina Abramović is nu 70 jaar en maakt al kunst sinds haar tienerjaren. Genoeg stof dus om een boek over te schrijven. Haar autobiografie is geen ode aan haarzelf, maar een uitleg over haar drijfveren. De vraag die ik met het lezen van Walk through walls beantwoord wilde hebben is: hoe kun je jezelf vrijwillig pijn doen voor de kunst? Abramović staat bekend om performances waarbij ze zichzelf snijdt, verbrandt en bewusteloos maakt. Zo sneed ze zichzelf in haar buik en plaatste daarna een verwarmer op de wond die hem nog meer deed bloeden. Waarom pijniging zo ‘nodig’ was voor haar begreep ik niet. Wat blijkt is dat zelfdestructie (als ik het zo mag noemen) deel uitmaakt van Abramović' persoonlijkheid. Het is geen schreeuw om aandacht, maar een vorm van expressie die voor haar een behoefte is.

Voor het lezen van dit boek was ik een beetje sceptisch tegenover zelfdestructieve performance art, moet ik toegeven. Dat het meer is dan een vorm van kunst die veel aandacht trekt, weet ik nu. Abramović citeert Bruce Nauman als ze zegt: 'Art is a matter of life and death'. Voor haar is kunst ‘so serious, so necessary’. De pijn is de muur die ze doorgaat om aan de andere kant ervan uit te komen, een onbekende ruimte.

Walk trough walls haalde al mijn scepsis weg.'

Beeld: Earl McGehee via Flickr

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer

Warning: Undefined variable $articleCount in /home/hardhoof/hardhoofd.com/releases/20220413071826/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Voor niemand vindbaar

Voor niemand vindbaar

Het kan fijn zijn als je familie aan je denkt wanneer je er niet bent. Maar voor af en toe onvindbaar zijn is ook iets te zeggen, vermoedt Eva tijdens een werkbezoek aan de Estse hoofdstad Tallinn. Lees meer

Je plaats op de weg 

Je plaats op de weg 

Dit is het tweede deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Motten en vlammen

Je hebt motten en vlammen

Marthe van Bronkhorst verwerkt een tegenslag in de liefde en observeert dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: de motten en de vlammen. Lees meer

Strengen

Strengen

Dit is het eerste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Krabbels in de kantlijn

Krabbels in de kantlijn

Eva stuit op aantekeningen in de kantlijn van oud boek, gemaakt door haar jongere ik. Maar wie is dat eigenlijk? Lees meer

Slachtoffers van zinloos gekwel

Slachtoffers van zinloos gekwel

Marthe van Bronkhorst buigt zich met verbazing over wat mensen bereiken in een sportschool: "Duizend uur spieren trainen en ze nooit inzetten in het gevecht. Honderd keer gooien en nooit iets raken: lang leve de nutteloosheid." Lees meer

Koningen van de dansvloer 2

We zijn allemaal koningen en lakeien

Marthe van Bronkhorst vraagt zich af waarom zoveel mensen dol zijn op het koningshuis: "Ik heb de Oranjes nog nooit op één originele gedachte of uitzonderlijk talent kunnen betrappen. Waarom willen we dan toch zo graag klappen, juichen, buigen?" Lees meer

drie figuren zitten voor een groot raam aan een tafeltje iets te drinken, twee van de figuren zitten op een stoel, een van de figuren zit in een rolstoel

Het café

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week het laatste deel: over het belang van fysieke toegankelijkheid. Lees meer

een persoon duwt een rotsblok een berg op terwijl die ingehaald wordt door iemand op een fiets

Hoop

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel IV: over Sisyphus als raadgever. Lees meer

Column: Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar ze niemand kent vergen enige moed van Eva om naartoe te gaan, maar hebben tegelijkertijd hun voordelen. Lees meer

Zweten tegen beter weten in

Zweten tegen beter weten in

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel III: over sporten met een beperking. Lees meer

De handicapwalk

De handicapwalk

Tiare van Paridon neemt ons vijf weken lang mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel II: over het identificeren met je eigen ziektebeeld. Lees meer

Allemaal normies

Allemaal normies

Marthe van Bronkhorst probeert tijdens een voorstelrondje te achterhalen waarom ze zich zo onwennig voelt bij bepaalde mensen. Lees meer

Vraag het niet: De Revalidanten

Vraag het niet

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Lees meer

Een machine om te repareren

Een machine om te repareren

Eva heeft last van haar oor en komt tot de ontdekking dat iets niet-menselijks onderdeel van haar lichaam was, of probeerde te worden. Lees meer

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

Marthe van Bronkhorst vat het nieuws over Oekraïne samen in een dierenfabel: ‘Wat doe je bij dat hek, Vos?’ vroeg Kip. ‘Bewaken,’ zei Vos. ‘Tegen wie?’ vroeg Kip. ‘Tegen jullie,’ zei Vos, ‘we denken dat jullie een gevaar zijn voor de vos-veiligheid.’ Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd! 

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Als je je nu aansluit, dan ontvang je jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel