Asset 14

Wat heeft een mens aan een miljard?

Wat heeft een mens aan een miljard?

De vermogensongelijkheid in ons land is nog groter dan gedacht. De rijkste 1 procent heeft niet een kwart, maar een derde van al het vermogen in Nederland. Het is de hoogste tijd om de grote vermogens aan de bovenkant flink te belasten zodat we kunnen investeren in meer zekerheid aan de onderkant.

Wie de vermogensongelijkheid in Nederland aan de kaak stelt, kan meestal rekenen op een verwijzing naar de Verenigde Staten. ‘Gelukkig zijn we geen Amerika. Daar is de rijkdom pas oneerlijk verdeeld!’, hoor ik regelmatig. En dat klopt ook. De hyperkapitalistische Verenigde Staten zijn het land met de grootste vermogensongelijkheid in de wereld. Het pijnlijke en voor sommigen wellicht onverwachte nieuws is dat Nederland de zilveren medaille krijgt. Een dubieuze eer, als je het mij vraagt. Wie dacht in een egalitair land te leven, komt bedrogen uit.

Wat heeft een mens aan een miljard? Ik zie geen rechtvaardiging om een individu zoveel bezit te laten hebben. Sommigen zullen zeggen dat de miljardair vast hard heeft gewerkt en daarom zoveel vermogen verdient. Dat harde werken trek ik in twijfel. Het vergaren van vermogen is vooral mogelijk door anderen hard te laten werken en zelf het surplus van dat werk af te romen. Het Amerikaanse congreslid Alexandria Ocasio-Cortez zegt hierover: ‘Je verdient geen miljard, je neemt een miljard’.

Wat is het nut van al die groei, als normale mensen er niet van profiteren?

Daarnaast leven velen nog in de illusie dat vermogen en welvaart als vanzelf doordruppelt naar beneden. Vermogensongelijkheid is volgens deze mensen dus geen probleem: iedereen zou immers profiteren, direct of indirect. Helaas voor hen is deze mythe ondertussen definitief doorprikt. Zo beschrijven Sander Heijne en Hendrik Nooten in hun recente boek Fantoomgroei hoe we steeds harder werken voor steeds minder. Terwijl de economie de afgelopen decennia sterk is gegroeid, blijft de inkomensgroei achter.

De auteurs stellen een terechte vraag: wat is het nut van al die groei, als normale mensen er niet van profiteren? Terwijl de rijken baden in overvloed en weelde, gaan honderdduizenden kinderen met honger naar school. De afgelopen tien jaar is het aantal daklozen in Nederland verdubbeld. Bij de voedselbank is het vanwege de coronacrisis drukker dan ooit. Eén op de vijf Nederlandse huishoudens heeft schulden waar ze niet op eigen kracht uit kunnen klimmen. In een welvarend land als het onze zijn deze feiten gewoonweg onacceptabel.

Gelukkig is er ook hoop: steeds meer mensen komen tot het besef dat een eerlijke verdeling van de koek nodig is. Sterker nog, zij komen ook in actie. Zo is onder de noemer Voor 14 een beweging ontstaan van duizenden werkers in tientallen steden. Onder andere thuiszorgmedewerkers, schoonmakers, vrachtwagenchauffeurs en postbodes slaan de handen ineen voor een gezamenlijke oproep: verhoog het minimumloon naar 14 euro per uur. Aangezien de uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon, gaan niet alleen werkenden maar ook Nederlanders met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering er hierdoor op vooruit. Mijn voorstel voor hoe we dat gaan betalen kunt u waarschijnlijk raden.

Beeld: Masters of LXRY, december 2019 via Masters of LXRY

 

Mail

Bas van Weegberg (1996) is voorzitter van FNV Young & United. Hij zet zich in voor een zekere toekomst voor jongeren op het gebied van werken, wonen, onderwijs en klimaat.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar