Asset 14

Mary Poppins

Ah, de feestdagen! De perfecte tijd voor bankhangen en eindeloos films kijken. Al is het wel bijna ieder jaar hetzelfde: Harry Potter, Lord of the Rings, Sissi, Scrooge, The Wizard of Oz. En Mary Poppins. En in dat laatste geval schikt dat ontzettend: het is namelijk de ultieme feestdagenfilm. Waarom? Omdat het daadwerkelijk een fenomeen is dat werkt van ‘8 tot 88’. Bovendien is het een grenzeloos onderschat meesterwerk. Hierbij vijf redenen om Mary Poppins in je hart te sluiten.

1. Julie Andrews

Laten we maar met de deur in huis vallen: Julie Andrews als Mary is een kleine sensatie. Wat een schoonheid, en bovenal: wat een warmte. Tegelijk kan ze koud en hard zijn als het moet. YouTube eens ‘scary mary’ – en zie hoe het evengoed een horrorfilm had kunnen zijn, met Julie als Engel des Doods. Mary Poppins was Andrews’ eerste echte rol. Ze kreeg er een Oscar voor. De producers van The Sound of Music bezochten op een dag de set en waren direct verkocht – ze tekenden haar on the spot.

2. Dick van Dyke

Dick van Dyke speelt Bert, de schoorsteenveger. Zijn accent is misschien het slechtste nep-Brits ooit (‘Oh blimey!’), maar wat hij verder doet op het witte doek: daar zijn geen woorden voor. Hij danst, zingt, schmiert en acteert iedereen van het scherm. Zie de hallucinante ‘dance of the chimney sweeps’, op ongeveer tweederde van de film. Van Dyke speelt overigens ook de oude Mr. Dawes, de halfseniele bankdirecteur.

3. De liedjes

Mary Poppins is een musical, een genre dat met dank aan Joop van den Ende een butreputatie heeft gekregen. Wie wil zien hoe je een musical maakt die niet tenenkrommend is hoeft alleen maar Mary Poppins op te zetten. Chim Chim Cher-ee, Let’s Go Fly A Kite, A Spoonful of Sugar – de film zit vol fenomenale liedjes. Wie dit niet schitterend vind, die heeft geen hart. Speciale vermelding: Feed the Birds, een schrijnend meesterwerk-in-de-film over eenzame mensen. Mary Poppins: de familiefilm die zijn ogen niet sluit voor de keerzijde van het bestaan.

Mary Poppins
Beeld: YouTube

4. De politiek

Jazeker: de politíek. Die is nogal complex in Mary Poppins. Hoe gedurfd is bijvoorbeeld de rol van de moeder? Zij is een suffragette, een feminist avant la lettre. Hoewel ze afwezig is in het gezin, wordt haar engagement niet geridiculiseerd – het is zoals het is.
En: waar Joris Luyendijk een heel boek nodig had om uit te leggen dat bankiers rapalje zijn, doet Mary Poppins dat in nauwelijks een minuut. De ‘bankrun’-scène legt onze hele financiële crisis in een oogopslag bloot. Opgenomen in 1964!

5. De vader

Met de scènes in de bank zijn we bij het hart van de film. Schrijfster P.L. (Pamela) Travers werd geboren in Australië. Haar vader was directeur van een bank in een klein dorpje. En alcoholist. Die laatste aandoening sloopte zijn hele leven – en dat van zijn kinderen. Mary Poppins komt in het verhaal dan ook de kinderen helemaal niet redden: welnee, die hebben alleen maar Bert nodig om vrolijk te zijn. Mary komt de vader redden. Als hij op het einde zijn oude bankiersbestaan kwijt is, is hij de gelukkigste man op aarde. Let’s Go Fly a Kite! Pamela Travers deed op papier wat in het echte leven niet kon.

Mary Poppins: een Gesammtkunstwerk! Dé film bij uitstek waar voor iedereen wat te halen valt. Laat Mary maar toe in je leven deze kerstperiode, en wees net als zij: supercalifragilisticexpialidocious.

Mail

Vincent Cardinaal Vincent Cardinaal (1982) is schrijver. Hij is vast verbonden aan Humo, Nieuwe Revu en NRC Handelsblad.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bekijk de covers