Het NRC Handelsblad begaat een kapitale vergissing door te verhuizen naar Den Haag." /> Het NRC Handelsblad begaat een kapitale vergissing door te verhuizen naar Den Haag." />
Asset 14

Niet vechten maar vinex

De vele geruchten blijken waarheid: het NRC Handelsblad gaat verhuizen naar Den Haag. De Nieuwe Rotterdamse Courant zal zijn bakermat na 161 jaar verlaten. Hiermee begaan ze een historische vergissing.

Dát de krant wil verhuizen is helder: het huurcontract in het huidige hoofdkantoor in de Alexanderpolder loopt af vanaf 2012. Iedereen die wel eens in de troosteloze Alexanderpolder is geweest heeft geen argumenten nodig. De hoofdredacteur Peter Vandermeersch liet in augustus al weten dat ze willen verhuizen naar "een" centrum van "een" grote stad. Het is verontrustend dat ze toen al zo hun best deden om vooral niet Rotterdam als logische eerste optie te noemen. Het lijkt erop dat het besluit om Rotterdam te verlaten al van bovenaf was genomen. De nieuwe leiding, NRC media groep waarin sinds maart 2010 de investeringsmaatschappij Egeria voor 80% aandeelhouder is, toont hiermee dat ze totaal lak hebben aan de historische wortels van de krant. Ze maken niet alleen een historische fout, maar mijns inziens ook een journalistieke.

Dit treft Rotterdam op een gevoelige plek. U weet vast wel dat Rotterdammers een moeizame relatie hebben met de geschiedenis. Een stad waar alle historie uit het hart is weggeslagen, wil koesteren wat het nog heeft. Een kwaliteitskrant die al sinds 1844 aan de stad is verbonden, wiens voormalig hoofdkantoor de oorlog heeft overleefd en trots de Witte de Withstraat siert, valt hier bij uitstek onder. Daarnaast kampt Rotterdam met een ander probleem. Van alle vier grote steden in Nederland heeft Rotterdam met 33,7 procent de minste hoogopgeleiden in huis en met zeven stuks zijn we ook de stad met de meeste Vogelaarwijken. Het binden van hoogopgeleiden gaat in Rotterdam minder vanzelfsprekend dan in steden als Amsterdam, Den Haag of Utrecht. De gemeente wil daarom graag dat de Rotterdamse intellectuele instellingen meer zichtbaarheid krijgen in de stad. Het is bijvoorbeeld bekend dat de gemeente graag ziet dat de Erasmus Universiteit een gebouw in het centrum betrekt. De Erasmus Universiteit voelt hier zelf weinig voor omdat de campus bij Woudestein nu eenmaal compacter en goedkoper is.

In dit licht kunnen we ons afvragen of het Rotterdamse college dan wel genoeg zijn best heeft gedaan om de NRC voor de stad te behouden. Wethouder Schrijer heeft in augustus al laten weten dat hij in gesprek is geweest met de krant en locaties heeft voorgesteld. Er waren opties te over! Tijdens de herontwikkeling van het Post CS gebouw is de naam NRC regelmatig gevallen. Maar het zou mij ook niet verbazen als het voormalige postkantoor aan de Coolsingel, dat nu helemaal leeg staat, een optie was geweest. Over centrum gesproken! Op de Weena komt het oude Unilevergebouw naast het Centraal Station binnenkort leeg. Over bereikbaarheid gesproken! Het nieuwe multifunctionele complex De Rotterdam van Rem Koolhaas zal met zijn 160.000 m2 best wel een plekje over hebben voor 250 journalisten op de Wilhelminapier. Of de nieuwe Kubus van Koolhaas aan de Coolsingel, die nog invulling zoekt? Over een grote architect gesproken! Anders hebben we nog een wildcard in de aanbieding: de monumentale oude gevangenis aan de Noordsingel die nu te koop staat. Praktisch in het centrum en je zit vlak naast een probleemwijk. Over dichtbij de mensen zitten gesproken. Het Parool meldde dat de gemeente Rotterdam zelfs bijna gratis kantoorruimte zou hebben aangeboden, maar de krant weigerde deze ‘subsidie’ om de onafhankelijkheid ten opzichte van de overheid te bewaren. Vreemd argument, nu de redactie in Den Haag het gebouw met het stadhuis zal delen.

Nu zou u misschien zeggen, ja, als er zo weinig intelligentsia rondloopt in Rotterdam, dan is het toch niet gek dat ze ergens anders willen zitten? Daar maakt u een denkfout. Rotterdam is juist de stad waar journalisten zich thuis zouden moeten voelen. Rotterdam staat overal bovenaan de slechte lijstjes. Rotterdam is een stad van experimenten met controversieel beleid, van preventief fouilleren tot de Rotterdam-wet. Een stad waar allochtone Nederlanders zich politiek emanciperen en tegelijkertijd veel PVV-stemmers wonen. Als je Nederland wil begrijpen, moet je Rotterdam begrijpen. Zoals ik architect Adriaan Geuze het een jaar geleden heb horen verwoorden, “Rotterdam is het culturele Galapagos van Nederland. Alles komt er samen en vormt een dikke creatieve humuslaag.” Kortom, Rotterdam is een stad van de rauwe randjes, altijd op het scherpst van de snede. Lijkt me een uitstekende plek om de geest bij te slijpen.

Dit zei Geuze overigens vorig jaar in de debatreeks 'De stad als laboratorium' die al een aantal jaar succesvol door de NRC in Rotterdam wordt georganiseerd. Deze avond in 2009 had als thema 'Vechten of Vinex?' en ging over hoe moeizaam Rotterdam de hoogopgeleide middenklasse aan zich weet te binden. Het moge duidelijk zijn dat de NRC heeft gekozen voor ‘Vinex’: de laffe vlucht naar buiten.

- Eeva Liukku (NRC-abonnee terwijl ik het me eigenlijk niet kan veroorloven)

Mail

Eeva

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

Er is jarenlang gestreden, maar onlangs werd bruinkooldorp Lützerath hardhandig door de Duitse politie ontruimd. Een gesprek over representatie, politiegeweld en de kernboodschap van ‘Lützi Lebt'. Lees meer

Onthouden dat ik het even moet vergeten 1

Onthouden dat ik het even moet vergeten

Heeft iedereen zo'n fabelachtig goed geheugen voor schijnbaar onbenullige details, of ligt het aan Eva? Lees meer

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3! 2

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3!

Stuur uiterlijk 28 februari je pitch in voor de derde editie van Hard//hoofd Magazine, met als thema: ‘Aaah!’. Lees meer

 1

Onze gratis, tweede masterclass illustratie

Kom op 17 februari vanaf 18:30 gratis naar 'Voorbij Het Zwarte Gat', een avond voor beginnende illustratoren over ondernemerschap, werken met opdrachtgevers en hedendaagse beeldcultuur. Lees meer

Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Objectivering van een grote teen 2

Objectivering van een grote teen

Na een pedicure neemt kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé wat foto’s van haar grote teen. Vijf jaar later is er een fotoproject, een tentoonstelling en een OnlyFans, waarop voetfetisjisten grof geld betalen voor Schamlés ongecensureerde teen. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

tekeningen geldstelsel carlijn kinema

Ignorance isn’t bliss: ons geld ontleed

Een interview met Carlijn Kingma over haar gigantische tekening, waarmee ze ons geldstelsel in kaart bracht. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie 4

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie

Hard//hoofd zoekt een getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Illustratie! Lees meer

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

Kunstenaar Aukje Dekker laat zich leiden door interesses en enthousiasme. Haar atelier is haar speelplaats. "Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel." Lees meer

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn.’ 2/3

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn’

Wat Koos Buster betreft gaan kunstacademies veel meer aandacht besteden aan de wereld ná de opleiding. Het delen van ervaringen zou al helpen: 'De kunstwereld zit vol ongeschreven regels, wat ook betekent dat niemand echt weet hoe het werkt.' Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Rode sloffen

Rode sloffen

Soms begint het afscheid nemen al voordat het verlies er is. Een kort verhaal van Werner de Valk over het afscheid nemen, het gesprek daarover aangaan, en wat te doen met alles dat achterblijft. Lees meer

'Schim' - krijt op fotoprint, 2022, Jelly Hogendorp

Leven van de kunst? ‘Het kapitalistische systeem is doorgeschoten’

Het gros van de kunstenaars zal nooit het grote publiek bedienen. Niet iedere kunstenaar is even goed voorbereid op deze deceptie. Een interview met Jelly Hogendorp, die in haar kunst liever zoekt naar zingeving dan naar geld. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een enthousiaste, creatieve en assertieve verhalenveellezer (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Literair. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel