Asset 14

Het Bureau Voor Bedrijverigheid

Hoe zorg je ervoor dat je er druk uitziet terwijl je dat eigenlijk niet bent? Ines en Lauren van ontwerpbureau Cox&Grusenmeyer geven advies.

Elke werknemer weet het: er druk uitzien is minstens even belangrijk als het effectief druk hebben. U komt pas echt geloofwaardig over als u met regelmaat kunt stellen dat u (te) veel werk heeft. Of dat effectief waar is doet er feitelijk niet toe, zolang u de schijn maar ophoudt.

Bedrijverigheid is een kernwaarde van onze maatschappij. Op de werkvloer draait alles om dynamiek, flexibiliteit en creativiteit. Denk: overuren, eindeloze vergaderingen, gedeelde verantwoordelijkheid en vooral veel creatieve inbreng. Vooral freelancers, beginnende creatievelingen en interims hebben veel profijt van een bedrijverig imago. Daarom heeft Cox & Grusenmeyer – een ijverig, jong (en bezerig) ontwerpbureau – het Bureau Voor Bedrijverigheid (BVB) opgezet. Het BVB heeft als missie de kunst van de bedrijverigheid te onderwijzen. Onder de drukkende mantra 'bezig blijven' onderzoekt BVB hoe men zo efficiënt mogelijk de schijn van het druk zijn (bedrijverigheid) kan ophouden.

Speciaal voor de lezers van hard//hoofd deelt het Bureau Voor Bedrijverigheid hier een aantal handige tips & tricks met als primaire doelstelling de bedrijverigheid te maximaliseren. Gratis en voor niets!

1. Een bezig voorkomen
In de kunst van het schijnbaar druk zijn draait alles om uw voorkomen; uw uiterlijk is van belang, maar ook wat u precies zegt en op welk moment. Een minimale uiterlijk ingreep kan uw bedrijverigheid reeds vergroten. Verlaat uw huis nooit zonder even wat bruine make-up onder de ogen aan te brengen; drukke mensen slapen weinig en wallen zijn hier een dankbaar uiterlijk vertoon van. Denk ook aan uw accessoires; een stapel post op de arm, een volle agenda, grote ringmappen of een uitpuilende papierhoop zijn optimale attributen. Houd uw telefoon krampachtig in de hand en vraag een collega of vriend om u gedurende de dag een aantal keer te bellen. Beantwoord deze gesprekken niet. U heeft er alle baat bij uw telefoon gewoon te laten rinkelen en zichtbaar geagiteerd door te lopen. Werk het geheel af met een afgeknabbelde balpen in uw borstzakje – een teken van pure stress en onontbeerlijk voor elke bedrijverigheidsbeoefenaar.

2. Het presteerderig toiletbezoek
Het toilet is de locatie bij uitstek om de illusie van de bedrijverigheid optimaal te laten floreren. Het is een plek waar anderen u niet kunnen zien maar wél kunnen horen. Deze omstandigheden lenen zich prima voor het simuleren van drukke telefoongesprekken op de pot. Sluit de deur van het toilethokje, plaats uw achterwerk op de wc-bril en neem een gemakkelijke houding aan. Geneer u niet om er wat lomp en lui bij te zitten, niemand kan u immers zien! Strooi eventueel wat papierwerk op de grond zodat de bedrijverigheid ervan afdruipt en de andere wc-bezoekers uw stapels werk 'per ongeluk' kunnen zien. Vervolgens kan het presteerderige telefoongesprek beginnen. Investeer tijd in het schrijven van een script; bedenk een druk, gestresseerd telefoongesprek en schrijf dat uit. Dit script kunt u gebruiken op elk moment dat u de noodzaak voelt om bedrijverig over te komen in behoeftige omgevingen.

3. De efficiëntiele rookpauze
Drukke mensen hebben stress en mensen met stress hebben meestal een ongezonde levensstijl. Roken past dus prima binnen het imago van de bedrijverige mens. Over het algemeen neemt men het woord 'rookpauze' in de mond wanneer men zich afzondert van de werkvloer om een peukje te nuttigen. Bedrijverige mensen mogen nooit tonen dat ze pauzeren. De efficiëntiele rookpauze is daarom onontbeerlijk. Terwijl u zich op veilige afstand van de andere rokers positioneert, simuleert u een druk telefoongesprek. Het is belangrijk dat u zich binnen het zicht van het publiek bevindt, maar dat ze u onder geen beding kunnen afluisteren. Dit geeft u de vrijheid om te praten over wat u maar wil. Belangrijk is uw bedrijverige lichaamstaal. Terwijl u over tomaten, chips of The Simpsons praat, maakt u drukke armbewegingen. Lurk intens aan uw sigaret, ijsbeer erop los en plaats op gepaste tijden de hand bedenkelijk tegen het voorhoofd. Voor gevorderde bedrijverigheidsbeoefenaars kunnen wij de combinatie met de agenda warm aanbevelen: u plaatst uw telefoon tussen oor en schouder, houdt met uw linkerhand een open geslagen agenda vast en bladert er vervolgens met de hand die de sigaret vasthoudt druk doorheen.

4. Een dynamischachtige vergadering
Een bedrijverig persoon vult zijn dagen (schijnbaar) met een overvloed aan vergaderingen. Daarom staat het erg bedrijverig wanneer u op gepaste tijden de woorden "Excuseer, ik ben al te laat voor een vergadering" of "Sorry, ik kom net van een uitgelopen meeting" in de mond neemt.

Het is ook mogelijk om een vergadering na te bootsen. Zoek enkele medeplichtige bedrijverigen en storm een co-working office, hippe koffietent of ander dagcafé binnen. Kies een vergadertafel buiten gehoorsafstand van uw publiek. Nadat u aan elke deelnemer een stapel papier heeft gegeven, kunt u in principe over eender wat praten - enkel de mond wat bewegen is ook al voldoende, zolang u maar af en toe een kritische blik werpt op uw ingewikkelde stapel papier. Uiteindelijk zegt u net iets te luid: "Zo, bedankt voor uw komst. Zijn er nog vragen? Oké, dan beschouw ik deze vergadering als gesloten". Schud vervolgens nog wat handjes met de medeplichtigen en verlaat de tent al telefonerend.

5. Optimalerig bewegen
In beweging blijven is één van de kernzaken bij het ophouden van de bedrijverige schijn. Deze tip is vooral geschikt voor bedrijverige werknemers die zich in een kantoor bevinden met collega's. Het is belangrijk dat u regelmatig uw stoel verlaat en op excursie gaat door het gebouw. Houd een stevig tempo aan, neem af en toe de trap en loop met een vastberaden draf door de gangen en langs de werkplekken van collega’s. Passeer gezwind langs de receptie, zeg hallo, steek u hand op en roep dat u later nog eens terugkomt om iets belangrijks te bespreken maar dat u nu ab-so-luut geen tijd heeft. Geef de ander geen kans om te antwoorden en zorg dat u op een veilige afstand bent wanneer u uw laatste woord hebt uitgesproken. Blijven bewegen dus. Deze routine herhaalt u bij eenieder die zich op uw bewegingsroute bevindt. Denk ook hier aan de accessoires. Een stapeltje dossiermappen op de arm kan de bedrijverigheid al bevorderen. Voor een vleugje drama kunt u de betreffende documenten af en toe met veel heisa 'per ongeluk' laten vallen en ze vervolgens bedrijverig oprapen.


--
Alle illustraties zijn gemaakt door Cox&Grusenmeyer.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Kür op muziek

Kür op muziek

”Onlangs las ik over wezentjes die alleen bestaan in de droom van een slapende vrouw.” Nelson Morus schreef een kort verhaal over geforceerde gezelligheid, chatbotgesprekken over lievelingsgerechten, hectiek en de alledaagse sleur. Lees meer

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Zo het begon 1

Zo het begon

Nele Peeters schreef een ontroerend verhaal, vol treffende zinnen en beelden. Het is dromerig verhaal, over eenzaamheid, hoop, zorgzaamheid en zwaarte. Lees meer

Ik ook op jou

Ik ook op jou

Op een avond zegt iemand tegen Eva dat hij verliefd op haar is. Terwijl hij wacht op een antwoord, denkt Eva na over wat verliefd zijn eigenlijk is. Lees meer

 1

Het model

De hoofdpersoon in dit verhaal van Feico Sobel poseert op een doordeweekse avond naakt voor een schilderklasje in Spijkenisse. De sessie ontaardt in een bizarre erotische nachtmerrie waarin onze verteller zich totaal verliest. Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

:Oproep: nieuwe Chef Illustratie en Beeldredacteur online

Oproep: nieuwe Chef Illustratie en Beeldredacteur online

Hard//hoofd zoekt twee getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de beeldredactie willen komen versterken! Lees meer

Herhaalrecept

Herhaalrecept

Op een ochtend wordt Aisha Mansaray wakker in een parelmoeren bubbel. Ze onderzoekt hoe ze met haar depressie op de randen van de realiteit kan leven, zonder de grip erop te verliezen. ‘Mijn aandoening was een zuigend ding geweest dat zich om mij heen had gewikkeld, lelijk, en meer levend dan ik.’ Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Marthe van Bronkhorst maakt de balans op tussen S en M, die beide alles kwijt zijn: de een is ingebed in het zorgsysteem, de ander moet niks hebben van de verzorgingsstaat. Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Weke delen

Weke delen

Op de laatste dag van de zomervakantie bedenken vier vrienden een ultieme streek om ‘de Pedofiel’ in het dorp te leveren. Maar tussen Reinout en Jordan is iets anders aan de hand. Een coming of age- verhaal van Nelson Morus over vriendschap, angst, en schaamte. Lees meer

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

Grootgebracht met het idee dat 'natuurlijke' oplossingen de voorkeur hebben boven synthetische medicatie stond Eva niet te springen om angstremmers te gaan gebruiken. Maar wat als het nou gewoon werkt? Lees meer

De kieuwbogen kleuren zalmroze

De kieuwbogen kleuren zalmroze

In de zomer van 2022 voltrok zich een milieuramp in de rivier de Oder. Honderdduizenden dode vissen dreven toen naar het oppervlak van de rivier. Emma Zuiderveen schreef een gedichtenreeks waarin ze de oorzaken en gevolgen van deze ramp op zowel individuele als collectieve schaal onderzoekt. Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

De vrouw met de rode haren (ILY)

De vrouw met de rode haren (ILY)

Een verhaal van Ida Blom over de beklemming van verlies en herinnering en het zoeken naar het verleden in het heden. Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer