Asset 14

Huub

Eigenlijk is er in mijn leven maar plek voor één man: Huub van der Lubbe, voor de meesten bekend als de zanger van De Dijk. Goed, hij is misschien wat ouder dan ik, maar als ik Huub zie, hoor of lees, begin ik vanzelf te glimmen. Iedereen die deze liefde afserveert als een platte obsessie voor een redelijk succesvolle zanger van een redelijk bekend Nederlandstalig bandje, doet niet alleen mij, maar vooral de meester-poëet die Huub is, tekort. Mijn vrienden respecteren mijn passie voor de man met uitstaande oren en ik krijg zeker maandelijks berichten met "ben je thuis? nu Huub op Ned. 1!", of "Ik sta naast Huub in de rij bij de kassa, zal ik ‘m in zijn billen knijpen voor je?".

Ook al woont mijn held gewoon bij mij om de hoek en verschijnt hij regelmatig in het café waar ik werk, liever bewaar ik Huub voor in de cd-speler of in de concertzaal. Behalve met zijn band De Dijk  - die elk jaar legendarische concerten geeft in Paradiso waarbij je de fanschare van middelbare vrouwen met paars haar uit Purmerend even weg moet denken - maakt de zanger regelmatig in andere samenstellingen muziek, tegenwoordig zelfs in zijn eentje. Maar in welke hoedanigheid dit ook gebeurt, het zijn de simpele maar rake teksten die mij betoveren. Soms maak ik iets nieuws mee en begrijp ik plots een Huub-lied dat ik al jaren ken; je moet het meegemaakt hebben om echt te begrijpen, en te voelen, waar hij over zingt.

Ik kan natuurlijk uren doorgaan over deze geweldenaar maar liever geef ik een korte introductie in zijn oeuvre, al waarna u zelf aan de slag kunt om uw leven te verrijken met een stapel cd’s. U zult zien dat het leven aangenamer en lichter wordt met Huub die over uw schouder meezingt.

Illustratie: Aart-Jan Venema

Zijn teksten en liedjes zijn onder te verdelen in een aantal thema’s:

• De liefde, natuurlijk de liefde. Over de schoonheid ervan, in gelukkige én ongelukkige tijden. Iemand als jij (“… zo is er  niemand/Er is niemand/Zoals jij bent voor mij”) is een absoluut hoogtepunt. Ik maakte het ooit uit met een vriendje nadat ik dit lied hoorde en me realiseerde dat ik zo absoluut niet over deze jongen dacht. Ik dacht meer: “Liever niet iemand als jij.”
Het eenzame verdriet na een stukgelopen relatie wordt mooi verwoord in Wat heb ik al die tijd gedaan: “Niemand, om het voor te doen of voor te laten/Niemand/En waar doe je het dan voor/Dat was ooit wel anders/Maar dat had ik toen niet door.” Veel, heel veel geluisterd.

• De volgende categorie laat zich het best omschrijven als ‘hoe mooi het leven is en hoe zonde als je het verkwanselt’. Vooral erg nuttig in tijden van aanlummelen, of voor neerslachtige, zeurende mensen. Scherp de zeis, de titelsong van het meest recente album van De Dijk, begint als volgt: “Elke dag valt iets te vieren/In het groot of in het klein/Slacht de schapen/Fok de stieren/Schenk de wijn en breng ons bieren/Mazzelpikken die we zijn.”

• Politiek geëngageerde songs, over wat er allemaal mis is met De Wereld en Het Systeem. Een gouwe ouwe in deze categorie is Dansen op de vulkaan (“Bommen voor de vrede/Leugens om het geld/En wij moeten betalen/Ook al had je niks besteld”). Nieuwer is Heel andere wereld: “Deze wereld van douwen en grauwen/ Van snauwen en klauwen, van angst op krediet/Deze wereld, misschien is het de jouwe/ Maar dit is mijn wereld niet.” De rijm klinkt gezongen en met muziek eronder nog mooier dan het hier op uw scherm al doet vermoeden.

• Misschien wel mijn favoriete onderwerp, en misschien ook wel de verklaring voor mijn liefde (oké, lichte obsessie): niemand zingt en schrijft zo mooi over vrouwen, en dan vooral over hoe fantastisch ze zijn. Dit schuurt aan tegen de categorie liefde, maar is toch net anders. Het behelst meer Huubs algemene liefde en respect voor het wezen vrouw. Een paar voorbeelden:
- “Is er iets mooiers dan een vrouw/Ik dacht het niet/Ik dacht aan jou” (uit Mooier dan een vrouw)
- “Dokter/Straks is het weer lente/Als u begrijpt, wat ik bedoel/Al dat moois langs ‘s heren wegen/En dat geeft me dat gevoel” (uit Groot Hart)
- “Ze kan je laten zweven als jenever/Laten vallen als een steen/Ze kan een man maken en breken/Ze kan het allemaal zoals alleen een vrouw dat kan” (uit Wat een vrouw).

Huub van der Lubbe, wat een man.

Mail

Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer