"We leven in een tijd waarin we kijken met een zekere afstand en verdoofdheid." Een intiem filmportret door Viola Groenhart, deze week exclusief te zien op hard//hoofd." /> "We leven in een tijd waarin we kijken met een zekere afstand en verdoofdheid." Een intiem filmportret door Viola Groenhart, deze week exclusief te zien op hard//hoofd." />
Asset 14

de laatste dagen van mijn grootvader

'Ik heb de indruk dat we in een tijd leven waarin we de gewoonte hebben gekregen om ons heen te kijken met een zekere afstand, onverschilligheid en verdoofdheid.' Aldus de maakster van de indrukwekkende korte film 'Cees'. Deze week exclusief te zien op hard//hoofd.

Alleen deze week is op hard//hoofd de korte docu-fictie 'Cees' te zien, een film van Viola Groenhart. Dit is een intiem portret van haar grootvader, gemaakt naar aanleiding van de drie maanden die zij begin 2010 bij hem doorbracht. Ze zegt:

"In de afgelopen twee jaar raakte mijn grootvader hoe langer hoe meer geïsoleerd van de buitenwereld, geconfronteerd met de acute aftakeling van zijn lichaam, eenzaamheid en het verlangen naar intimiteit. Van mijn kant voelde ik de behoefte om tijd met hem door te brengen en hem in deze periode van dichtbij mee te maken, zonder enige afstand te bewaren.

"Ik zag hoe het stof zich opstapelde op de plastic planten in zijn huis, en ik zag zijn kingsize bed, nu opgemaakt voor een enkel persoon op de helft van het matras. Hij vroeg me Alleman van Philip Roth met hem te lezen en we hadden het over welke gedachten het meest in zijn hoofd ronddolen nu hij zoveel tijd heeft om zijn geest te laten dwalen. Hij herhaalde vaak dat het gebrek aan intimiteit hem het meest bedroefde."

Hieronder de film.
Ga goed zitten, zet een koptelefoon op en bekijk 'Cees' in de full-screen modus.

"Ik heb veel tijd doorgebracht met het filmen van zijn lichaam terwijl hij rustte. Op een of andere manier werd ik het meest geraakt door de ongecontroleerde trillingen in de spieren onder de de semi-transparante huid van de zool van zijn voet. Ik zag hierin een sein van immense levenskracht, koppig en volhardend. Tegelijkertijd toonde hetzelfde beeld de meedogenloze vergankelijkheid van die kracht in zijn lichaam. Het waren zulke minieme trillinkjes dat het me alleen opviel als ik ontzettend dichtbij kwam en alle tijd en aandacht gaf die het nodig had om opgemerkt te worden. Door zo naar hem te kijken, zag ik het leven in hem zowel op z'n tederst als op z'n wreedst."

"Ik heb de indruk dat we in een tijd leven waarin we ons de gewoonte hebben eigen gemaakt om om ons heen te kijken met een zekere afstand, onverschilligheid en verdoofdheid. Alsof we alles al gezien en begrepen hebben. Steeds weer overvalt mij de gedachte dat deze manier van kijken een afstand creëert tussen onszelf en onze omgeving en tussen onszelf en anderen. 'Cees' kwam voort uit het verlangen de wereld om mij heen opnieuw te benaderen, uit het verlangen naar het hervinden van nieuwsgierigheid, intimiteit en nabijheid."

Viola Groenhart studeerde in 2007 af aan de Gerrit Rietveld Academie en heeft net een postgraduate afgerond in audiovisueel research-centrum Le Fresnoy in Tourcoing, Frankrijk. Voor meer informatie over vertoningen van haar films en exposities, klik hier.

Mail

Videoredactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

:We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

:Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Hoe kan Nederland de schade herstellen van het koloniale verleden? Wanneer zijn excuses oprecht en zinvol? Waarom wordt niet alle roofkunst teruggegeven? In musea en cafés in Kaapstad mijmert Jorne Vriens over deze vragen en ziet hij zich geconfronteerd met zijn eigen geprivilegieerde positie. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer