Asset 14

Nooit meer afzetten

Alles vijf sterren: Nooit meer afzetten

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Voor deze Non-stopweek beantwoorden onze redactieleden de vraag: 'wat staat er bij jou non-stop aan?'

 

Dido: een leven lang troost
✩✩✩✩✩
Lisanne van Aert

'Als iemand mij vraagt naar mijn meest beluisterde artiest, zal ik vermoedelijk liegen. Ik zal twijfelen tussen Leonard Cohen en Nick Cave, en dan uiteindelijk toch voor Cohen kiezen, terwijl ik eigenlijk zou moeten zeggen: 'Dido, ik luister het meest naar Dido.' Ik verzwijg dit niet omdat ik me ervoor schaam, totaal niet. Dido is zo vanzelfsprekend deel van mijn leven gaan uitmaken, dat ik haar vergeet.

Ik kreeg haar eerste cd als jong meisje, en raakte al snel verslaafd aan de troost die haar stem uitstraalt. Ik slowde samen met mijn vader op haar muziek, luisterde ernaar tijdens mijn eerste mislukte verliefdheden, en later, toen ik op kamers woonde zat haar cd vast in mijn cd-speler. Dido heeft me overal doorheen gesleept. En nu is er, na zes jaar, weer een nieuwe cd, genaamd Still on my mind. Ik luisterde hem voor het eerst in bad met een glas port, en liet ‘m sindsdien niet meer los. Op 23 november treed ze op, de tickets gaan vandaag in de verkoop.'

 

Dix pour cents: heerlijke office soap
✩✩✩✩✩
Rosanna Baas

'- Sorry Andrea, maar ik kan niet meer. Ik ben volledig uitgeput.
- Dat zei je al. En wat dan nog. Moe zijn is normaal. Iedereen is moe. De winter breekt aan. Neem wat koniginnengelei, pak de fiets. Het zal je goed doen.
- Nee, als ik nu niet ga, ben ik in staat je aan te vallen.

Exit oude assistente, enter Camille, die toevallig net op zoek was naar werk. Op zich niet een erg originele premisse om een serie mee te beginnen. Hoeveel overwerkte assistentes hebben we al gezien in Hollywood? Maar Dix pour cents komt ermee weg. Sinds ik laatst ontdekte dat de Franse cinema - in tegenstelling tot de Amerikaanse, want flauw, of de Engelse, want snap ik niet – wél mijn humor heeft kan ik niet meer stoppen met kijken. Na het hilarische Plan Coeur (ook zeker vijf sterren) is Dix Pour Cents mijn nieuwste obsessie. De serie draait om een agentschap in Parijs dat acteurs vertegenwoordigt. In feite komt dat neer op een soort oppascentrale die draait op een heleboel manipulatie, want acteurs zijn net kleine kinderen. Uiteraard kunnen de verschillende agenten (o.a. Camille Cotin als lesbienne met anger management issues) elkaar niet uitstaan en regelmatig vraag ik me af of Fransen in het dagelijks leven echt zoveel tegen elkaar schreeuwen. En zo krijg je een heerlijke office soap met als bonus elke aflevering een cameo van een bekende Franse acteur als zichzelf. Het eerste seizoen ging er in de afgelopen drie dagen doorheen en was de reden voor meerdere gemiste sportsessies. Het tweede seizoen staat voor de komende dagen op de planning. Ik kijk er nu al naar uit. Aanrader!'

 

Better Oblivion Community Center: troost en vervreemding
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Phoebe Bridgers is mijn nieuwe Grote Liefde. Onlangs schreef ik al over boygenius, haar project met Lucy Dacus en Julien Baker, en ik zou nog een heel essay aan haar album Stranger in the Alps kunnen wijden. En nu is daar, om mijn extase compleet te maken, al een tijdje haar project met Oude Liefde Conor Oberst. Het heet Better Oblivion Community Center en het maakt mijn fan-zijn van Bridgers, haar stem en haar teksten compleet. Ik houd van alles aan dit album en de hoeveelheid dat ik het draai is voor mijn huisgenoten reden om af en toe te checken of het nog wel goed met me gaat. Het album gaat over eenzaamheid, vervreemding, maar ook over hoe mensen proberen om toch iets van het leven te maken. Hier, de single met video. En niet bang zijn, that ghost is just a kid in a sheet.'

Beeld: still uit Dix pour cents.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Pokon

Pokon

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Melanie Neeleman onderzoekt in haar poëzie de selectieve empathie die ze ervaart bij een bezoek aan een expositie van opgezette dieren, die allemaal op absurde wijze stierven.  Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar