Asset 14

4eva

De ideale minnaar is ontworpen door grafisch ontwerpduo Pinar&Viola.

De like van die ene persoon kan je redden op een ellendige, single winterdag. Maar als je daarop blijft wachten is de kans groot dat je verdrinkt in zelfmedelijden, of uit frustratie ver voorbij je nagels kluift en zo uit tien vingertopjes doodbloedt. Zoals een (oudere) huisgenoot laatst tegen me zei: “Vroeger had ik dagelijks één teleurstellend moment, namelijk wanneer ik thuiskwam en er geen bericht op mijn antwoordapparaat stond. Nu zie ik de hele dag dat ‘hij’ online is, mijn bericht gelezen heeft, maar nog steeds geen antwoord geeft.”

Een herkenbare frustratie, ook voor iemand met een minnaar aan een semi-vaste haak. Dat we af en toe een bed delen, is geen garantie voor romantische sms'jes, zeker niet op woensdag. Een: “Ajax speelt! Maar daarna kom ik misschien nog wel even langs, daar mag ik het mee doen. Porno is natuurlijk een prima middel bij fysieke verwaarlozing of studieontwijkende geilheid, maar weinig romantisch. Op zich is daar niets mis mee, hoewel het mij verbaasde hoe enthousiast sommige mannen in mijn (werk)omgeving reageerden op het nieuwtje dat facial recognition nu ook de porno-industrie veroverd heeft. Upload een Facebookfoto op SexFaceFinder.com en je kijkt alleen nog naar pornosterren die lijken op je ex-vriend(in). Maar wat als je niet per se op zoek bent naar films waarin een dubbelganger van jouw McDreamy harde seks heeft met een hoogblond meisje. Je mist juist zijn stem, verleidelijke woorden en sms’jes die je doen blozen. Het gevoel dat je wordt aanbeden, daar is op het internet een stuk moeilijker aan te komen.

De perfecte minnaar

Een gat in de markt, moeten Pinar Demirdag en Viola Renate hebben gedacht. Dit grafisch ontwerpduo ontwikkelde 4eva, een Love Message Service, de perfecte virtuele minnaar, op maat gemaakt. De 4eva lover belooft verleidelijke e-mails, intieme foto's en lieve berichtjes. Ideaal voor woensdagavonden waarop ik wel wat extra aandacht kan gebruiken, dus ik meld me aan.

De volgende dag neemt de man van mijn dromen contact met me op. Via sorry.hun.no.reply@lovemessageservice.com stuurt mijn lover me:

wow, ure a keeper n edgy and sexyyy dear mmuach mmuach :* ?

Eronder staat een hyperlink. Ik klik, een nieuw tabblad vouwt open. Een halfnaakte jongen trekt de pijpen van zijn boxer omhoog zodat ik zijn tatoeage, een slang die zich om zijn gespierde bovenbeen slingert, kan bewonderen. IT’S ME knipperen de letters onder de foto. Om zijn torso glinsteren bliksemflitsen en sterren. Natuurlijk stuurt de ideale lover mij niet zomaar een Photo Booth’je van zichzelf. Onder de e-mail staat 4eva Love Message Service, Ecstatic Capsule Collection 2013 by Pinar&Viola. De website van P&V is even glinsterend en geraffineerd als het eerste bericht van mijn hunk, opgebouwd uit zoveel lagen dat ik bang ben dat mijn computer crasht. Dit is wat Pinar en Viola ecstatic surface design noemen: hypergedetailleerde oppervlaktes, exuberant maar met liefde en veel aandacht gemaakt. Het werk doet denken aan collages, met eindeloos veel ornamenten, herkenbare elementen en symbolen vanuit de mode, reclame, televisie en het internet.

Oppervlakkig?

Het gaat om de buitenkant. Decoratie mag weer, moét zelfs, lijken Pinar en Viola te zeggen. De Love Message Service die zij ontwierpen, is een tegenhanger van het platte, fysieke pornografische aanbod op het internet. De berichten die ik ontvang zijn romantisch, maar zeker niet tuttig. Ze benadrukken de schoonheid van het naakte lichaam en vieren sexyness met kristallen pixels en pulserende hartjes. Nederland heeft zich de vorige eeuw ontwikkeld als designland, met sinds Bauhaus en De Stijl, de herkenbare functionele, droge stijl in grafisch ontwerp. Strakke posters en logo's, met geen lijn te veel. Ontwerpers als Pinar&Viola, maar ook Daniël van der Velden van Metahaven en de Oostenrijkse dandy Stefan Sagmeister zetten zich af tegen deze traditie. Dit zijn de schilders onder de grafisch ontwerpers. Zij willen meer dan alleen duidelijk communiceren en produceren intuïtieve beelden, waarin het verhaal in de details wordt verteld, waarin decoratie een functie heeft.

Toch is het werk van P&V niet puur esthetisch. De foto’s die ik via 4eva ontvang, zijn duidelijk stills van filmpjes op het internet. Jonge meisjes en gespierde jongens die wulps in de camera kijken en hun lichaam aan de wereld tonen. Door de beelden te kopiëren, decoreren, en in een nieuwe context te verspreiden, leveren de ontwerpsters commentaar op deze subcultuur. Hun kritiek uit zich dus niet op conceptueel niveau, maar verschuilt zich in de details van het oppervlakte.

 

Haute couture

Grafisch ontwerp kan, net als mode en beeldende kunst, heel goed op zichzelf staan. Met die overtuiging lanceren Pinar en Viola ieder jaar een Ecstatic Surface Collection. Sinds hun afstuderen in 2010 aan de designafdeling van het Sandberg Instituut zijn er drie collecties verschenen, met telkens een actueel onderwerp. In de enorme, glimmende credit cards uit de Credit Card Collection reflecteren de teleurstellingen van de financiële crisis, maar ook de schoonheid daarvan. De recente overdosis aan politieke seksschandalen was de aanleiding voor de laatste collectie Scandal Aqua. Op luxe badhanddoeken staat een charismatisch politicus. Deze charmante, maar iets te slicke man van middelbare leeftijd, is radicaal gedecoreerd met luidruchtige roze tienerpop ornamenten. Het idee dat je je, schoon uit de douche, met dit dubieuze idool zou afdrogen, is onbehagelijk maar tegelijkertijd heeft het ook iets opwindends.

Pinar&Viola's werk is even monsterlijk als sexy. Ik kijk nu al uit naar het volgende bericht van mijn minnaar. Zijn gif’s bezorgen me visuele orgasmes en een meisje kan toch niet genoeg aanbeden worden. Dat je seks kunt downloaden, betekent niet dat het gevoelloos moet zijn. Op het internet struikel je over de webcamvriendinnen, fictieve Facebooklovers en one-night-stand apps, waarin het vooral om de buitenkant draait. Het ecstatic surface design van Pinar&Viola reageert hierop, zonder oppervlakkig te worden. 4-eva maakt gebruik van dezelfde beeldtaal, maar is niet plat en juist persoonlijk. Porno is inmiddels algemeen geaccepteerd, van masturbatie worden we allang niet meer blind, nu is het tijd voor de bevrijding van emotionele (zelf)bevrediging. Dus wacht niet langer op ‘zijn’ WhatsApp-bericht, maar zoek je heil in de virtuele liefde. Het is oké. Echt.

Mail

Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
 Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met name kleine webshops zijn vaak genoodzaakt om (veel) groter verpakkingsmateriaal te gebruiken. Illustrator Chloé Pérès-Labourdette brengt het nieuws in beeld. Lees meer

AVS:

Knuffels, superhelden en opgroeien

Deze week worden onze redacteurs blij van teddyberen, een maatschappelijk relevante superheldenserie en satire in zwart-wit. Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Of gewoon een boom

Of gewoon een boom

''We kunnen met schuim een nieuwe dampkring spuiten 
en van oceanen spiegels maken
alle fietshelmen, alle daken 
bedekken met restjes zilverpapier'' Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

Vacature voor hemelbestormers: Hard//hoofd zoekt makers!

Hard//hoofd zoekt talent!

Wij zoeken vrije geesten, rusteloze zielen en ambitieuze daedalussen die ons tijdschrift structureel willen komen versterken als lid van de redactie. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Pictionary voor beginners

Pictionary voor beginners

"Ik wil je zeggen dat dit het moment is
het moment om mijn mond als een schelp aan je oren te leggen
en de hele wereld die nu zee is daar te horen ruisen." Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

Tabak en rooksignalen

Tabak en rooksignalen

De verteller van dit verhaal leeft al meer dan twee jaar teruggetrokken in een blokhut in het bos, tot op een dag zijn voorraad tabak op is. Er zit niks anders op dan terug te keren naar de bewoonde wereld. Lees meer

 Geen regenboog op de refoschool

Geen regenboog op de refoschool

Jongeren op reformatorische scholen geven aan dat er in de praktijk best over verschillen in geaardheid kan worden gepraat, maar dat betekent niet dat ze zelf voor hun identiteit uit durven komen. Lees meer

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

De schrijver van deze brief ging tegelijkertijd en naar dezelfde school als de kinderen van minister Arie Slob, en leeft nog altijd met de wonden van de homofobie op die school. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 38

(Amateur)kunst en de vrouwelijke Freek

Deze week worden onze redacteurs blij van dierenweetjes, vorken met persoonlijkheid en een podcast als vervanging voor het museum. Lees meer

Zilt

Zilt

''wij zeggen dat het niet erg is van de barsten
die we met onze vingertoppen volgen
als autowegen naar het zuiden''
Ellis Meeusen is één van de 160 klimaatdichters die samen de bundel Zwemlessen voor later maakten. Zij hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Geïllustreerd door Lisette van der Maten. Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Het Vertrek (4) - De stortbui

Het Vertrek (4) - De stortbui

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de vierde aflevering. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan