Foto uit archief beeldredactie In de zomer kiest Mirte elke week een bijzondere zomerfoto. Deze week: Foto 1916" /> Foto uit archief beeldredactie In de zomer kiest Mirte elke week een bijzondere zomerfoto. Deze week: Foto 1916" />
Asset 14

Zomertijd

In de zomer kiest beeldredactrice Mirte Slaats elke week een bijzondere zomerfoto.


Foto 1916

In augustus 1916 varen op een boot met de naam "Ada van Holland", genoemd naar de gravin van Holland (1188-1223). 1916 was het jaar waarin de eerste praktische toepassing van zomertijd werd ingevoerd door de Duitse regering, tussen 30 april 1916 en 1 oktober 1916. Dit vond plaats tijdens de Eerste Wereldoorlog waarin Nederland neutraal was.

Zomerserie foto 3: Varen en Weidevogeldrollen
Foto uit 1922

Weidevogeldrollen

- Hè, hè, dat was nou echt even lekker.
- Op de spiraalvormige weidevogeldrollen na, was het inderdaad een best geslaagde picknick. God, wat krijg je die kak moeilijk tussen je tenen vandaan, volgens mij is het er nog steeds niet helemaal af. Ze
zouden een bordje bij dat weiland moeten zetten: ‘picknicken op eigen risico’.
- Hang dan even je voeten buiten boord.
- Ja, zo meteen. Als we wat dieper zijn.
- Ben je weer bang voor slierten? Waterplanten die zich om je enkels strengelen en je naar de bodem trekken?
- Heus niet.
- Of bloeddorstige futen? Die onderwater je tenen eraf trekken met hun venijnige futensnavels.
- Dat zijn geen futen, maar meerkoeten.
- Of snorkelende mannen, die een kick krijgen bij het zien van pootjebadende meisjes.
- Pff, blote meisjesvoeten met weidevogeldrollen zeker.
- Of… Hee, een adelaar! Kijk! Daar vliegt die. Prachtig.
- What-ever.
- Whatever Whatever.
- Whatever Whatever Whatever.
- Hij duikt! Hij duikt voor de muis. Echt zo vet.
- Wie?
- Die adelaar.
- O.
Jij bent eigenlijk echt zo’n stadskind, dat helemaal uit der dak gaat bij het zien van een koe in een weiland of van een vogel. ‘Natuur, wow, tjeemie wat gaaf’, ik vind dat persoonlijk tamelijk
aanstellerig.
- Jij bent gewoon een pessimist met een boerenachtergrond.
- Pff.
Mag ik zo eens sturen?

Dialoog: Annabel Troost

Zomerserie foto 2: Picknick

Foto uit de jaren 50

Picknicken in de natuur!
Allereerst moet u een goede locatie in gedachte hebben, waar u op het gemak en in alle rust van mekaars gezelschap en van het eten kunt genieten. Vermijd drukke wegen en vervelende zaken zoals dichtst-
bijzijnde mierenhopen of andere insecten.
Neem zeker zonnecrème, fruit en dranken mee, deze zijn belangrijk en qua drank blijft water de beste keuze. Voor volwassenen kan een klein beetje wijn zeer lekker smaken, maar bedenk dat de warmte de uitwerking kan versterken, waardoor u tijdens de terugreis negatieve effecten kunt ondervinden.

Zomerserie foto 1: Wandervogel

Foto uit de jaren 20

Fijn met je tent de natuur in!
Deze jongens trokken erop uit om wat van de natuur te zien en om zich bezig te houden met de echt belangrijke zaken van het leven, zoals vriendschap, natuur, solidariteit, vrijheid en broederschap.

Mail

Mirte

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Jochum VeenstraHoofdredacteur
  • Mark de BoorderUitgever
  • Nina LäugerAdjunct-hoofdredacteur
het laatste
Oproep redacteurs: Hard//hoofd zoekt nieuwe stemmen

Hard//hoofd zoekt nieuwe stemmen

Fladdert en flitst er van alles in je hoofd en hoef je alleen nog maar achter je computer te kruipen om tot een mooi verhaal, essay of beeld te komen? Durf je aan de andere kant kritisch op jezelf te zijn? Heb jij een unieke stem en ben je niet bang om je een langere tijd ergens aan te committeren? Stuur een plan in! Lees meer

:De roman als tapijt van verweven geschiedenissen: hoe een collectieve schrijversblik houvast biedt 1

De roman als tapijt van verweven geschiedenissen: hoe een collectieve schrijversblik houvast biedt

Wat willen we vertellen, wat hebben we te vertellen en hoe willen we dat vertellen? Amber Netten, Marleen Doré en Zuma Knegjes vinden houvast in collectiviteit. Lees meer

Gedicht zoekt beeld (deel 1) 2

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Achttien studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 53ste Poetry International Festival (9 – 11 juni Rotterdam). Hard//hoofd presenteert een selectie van hun illustraties in combinatie met de gedichten. Alle achttien zijn gedurende het festival te zien in een expositie in LantarenVenster en op de route tussen de festivallocaties op Katendrecht. Lees meer

Zelfs een kapotte klok wijst tweemaal per dag de juiste tijd aan

Zelfs een kapotte klok wijst tweemaal per dag de juiste tijd aan

Als klein meisje had Roosje van der Kamp een ritueel waarmee ze hoopte haar ouders te kunnen beschermen tegen de dood. Kan magisch denken in plaats van een poging tot controle, ook een vorm van loslaten zijn? Kan het ook een daad van liefde zijn? Lees meer

De diepte in

De diepte in

Wie heeft woorden nodig als je elkaar aan kunt raken? In dit verhaal van Martien van Agtmaal lees je over liefde diep in de zee. Lees meer

Mijn roodbewangde gezicht 2

Mijn roodbewangde gezicht

Het bekijken van jeugdfoto's dwingt Eva te reflecteren op één van haar onbewuste mechanismen: blozen. Lees meer

Contact maken met geesten in de stad van de doden

Contact maken met geesten in de stad van de doden

Hoe de hedendaagse Canadese kunstenaar Marlon Kroll voortborduurt op het werk van een pionier in de abstracte kunst: Hilma af Klint. Lees meer

:De on//smakelijke week: De on//smakelijke mixtape

De on//smakelijke week: De on//smakelijke mixtape

Een (on)smakelijke, muzikale interventie: de redactie smolt wat smoezelige smikkelliedjes samen tot de on//smakelijke mixtape. Lees meer

De on//smakelijke week: Wondermeisjes (of: de aantrekkingskracht van anorexia) 4

De on//smakelijke week: Wondermeisjes (of: de aantrekkingskracht van anorexia)

Toen in juni 2014 een week in het teken van eten stond was Emy Koopman not amused. Ze schreef een nog altijd actueel essay over de vraag of een eetstoornis een modeverschijnsel is. Eten door de ogen van een ex-magerzuchtige. Lees meer

:De on//smakelijke week: Hoe je spijt kan loslaten (werktitel) 2

De on//smakelijke week: Deegman

Zuiver je van jouw on//smakelijke emoties met een literaire meditatie door Kiriko Mechanicus. Op het menu: spijt. Kneed alle spijt die je voelt tot een deegman, voordat je hem op 220 graden in de oven bakt. Eet smakelijk! Lees meer

schilderij van varkenskarkassen die aan haken hangen in een slagerij

De on//smakelijke week: Waar het vlees begint

Wat is de connectie tussen het vrouwelijk lichaam en vlees? Waarom kunnen we alleen van iets houden als we het kunnen aaien? Elianne van Elderen onderzocht het in dit gedicht over donshaartjes, de smaak van wondvocht en middelgrote zwarte honden. Lees meer

Zeikwijf

De on//smakelijke week: Pisnijd

Van hoge prijzen tot pottenkijkers: een bezoek aan een openbaar toilet is voor vrouwen vaak niet vanzelfsprekend. Sofie Hees verdiept zich in de ins en outs van dit decennia-oude probleem. Lees meer

:De on//smakelijke week: De smakelijke aarde

De on//smakelijke week: De smakelijke aarde

Sinds vorig jaar voelt Aisha soms de behoefte om zand te eten. Ze gaat op zoek naar waar dit vandaan komt en hoe cultureel bepaald is wat we eetbaar vinden. ‘Is mijn zandbegeerte niet gewoon een hunkering naar verbinding naar iets dat ik ergens ben kwijtgeraakt?’ Lees meer

illustratie van een eettafel met escargots die nog leven, een spartelende octopus, wijn, oesters en een hand met een sigaret die naar eten grijpt.

De on//smakelijke week: Door ingrediënten bij elkaar te voegen, creëer je iets nieuws

Illustrator Feline Wigman laat zich inspireren door de sociale dynamiek en cultuur rond de eettafel. Ze is altijd gefascineerd geweest door wat vies is en toch lekker, of wat lelijk is en toch mooi. Jorne Vriens ging met haar in gesprek. Lees meer

De on//smakelijke week: Hoofdredactioneel

De on//smakelijke week: Hoofdredactioneel

Deze week staat Hard//hoofd in het teken van on//smakelijkheid. Hoofdredacteur Jochum Veenstra opent de week met een tekst over de aantrekkelijkheid van paté en de walging die hij er nu voor voelt. Lees meer

Ik heb schijt

Ik heb schijt

Maatschappelijke ongelijkheid begint in de buurt waarin je opgroeit laat Milio van de Kamp zien in zijn debuut ‘Misschien moet je iets lager mikken’, dat op 16 mei verschijnt. Een voorpublicatie. Lees meer

Knieën

Knieën

‘Hij probeerde net zo breed te lopen als de rest, maar zijn benen bewogen anders.’ Een verhaal van Werner de Valk over een jongen zonder eilandersknieën, die de ondoordringbare mist opzoekt en er lachend in verdwijnt. Lees meer

Toxic Friendships

Toxic Friendships

Het verbreken van toxic friendships geldt op TikTok als een vorm van self-care, maar is dat wel zo? Rijk Kistemaker buigt zich erover. Lees meer

Mannen die over zichzelf praten

Mannen die over zichzelf praten

Na een aantal dates met een op zich interessante man twijfelt Eva of ze nog wel een keer met hem moet afspreken. Het probleem: hij praat te veel over zichzelf. Lees meer

De on//smakelijke maaltijd

De on//smakelijke maaltijd

Op 11 mei presenteren we ons eerste literaire programma van 2023! Met als thema De on//smakelijke maaltijd nodigen we je uit om de grens tussen het smakelijke en onsmakelijke te onderzoeken middels verschillende voordrachten en een gezamenlijk diner in Mediamatic. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je vóór 1 juli aan en ontvang al in juli je eerste kunstwerk én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel