Asset 14

Zachte handen en een volmondige ja

Essay: Zachte handen en een volmondige ja

Tessel ten Zweege overdenkt een eerdere relatie en het maatschappelijke gesprek over consent. Is het productief dat het steeds over schuld gaat?

Op een donderdagavond lig ik in bed een jointje te roken met mijn lief. Ik heb een drukke dag gehad met te weinig vinkjes op mijn to-do-lijst, veel teveel sociale interacties en kopjes koffie voor mijn tere introverte ziel en mijn schouders doen pijn van het meezeulen van een te zware tas. Ik heb de gordijnen gesloten om tegen de wereld te zeggen, ik ben er morgen weer. Hij reikt naar de joint in mijn handen en instrueert me op mijn buik te gaan liggen. Mijn stijve nek veert bij elke aanraking soepeler terug. Hij zegt altijd slecht te zijn in masseren, maar ik vind het heerlijk. Zijn handen zijn mijn lievelingshanden; precies de juiste grootte, mijn handen, mijn borsten en de rondingen van mijn heupen passen er perfect in. Als we samen in slaap vallen en hij zijn armen om me heen slaat houd ik nog een tijdje mijn ogen open om te aanschouwen hoe lief onze handen eruitzien als ze om elkaar heen vouwen. Hij drukt in mijn rug, wrijft over mijn heupen en masseert mijn billen. Alles begint te tintelen en mijn lichaam vult zich met de wetenschap dat ik graag aangeraakt wil worden.

Een keer vertrouwde ik een vriendin, geen hele goede zo bleek later, toe dat ik in een eerdere relatie een minder fijne seksuele ervaring heb gehad. Het woord verkrachting nam ik niet in de mond, maar ik had gezegd dat ik heel moe was voordat hij zijn vingers mijn onderbroek in duwde. Zijn aanraking voelde helemaal niet alsof hij me goed wilde laten voelen en er kwamen geen tintelingen aan te pas. Ik lag als verstijfd op mijn bed het gehijg van mijn toenmalige vriend aan te horen en toen hij klaar was viel hij in slaap. Volgens mij had ik wel duidelijk gemaakt dat ik niet wilde, maar het leek makkelijker om mijn schouders op te halen en te veronderstellen dat hij het niet had gemerkt, dan te beseffen dat dit seksueel geweld was. De eerste reactie van mijn vriendin was dan ook dat ik me niet zo druk moest maken. ‘Heb je wel duidelijk nee gezegd? Anders was het geen verkrachting, praktisch gezien.’

Het is vreemd als herinneringen die eerst warm voelden ineens de vormen van een crime scene beginnen aan te nemen

Het gesprek omtrent consent gaat dikwijls over schuld. Hoewel ik feministische triomfen als het vonnis van Harvey Weinstein en Amnesty’s lobby voor het veranderen van de verkrachtingswet – zodat verkrachters wiens slachtoffers niet fysiek hebben teruggevochten ook schuldig worden bevonden - ontzettend toejuich, denk ik dat de dominantie van de schuldretoriek het seksuele speelveld niet veiliger, maar vijandiger maakt. Daarmee bedoel ik niet dat seksueel geweld onbestraft moet blijven, en stem ik niet in met de bittere mannen die schoorvoetend beweren dat ze ‘ook helemaal niks meer mogen tegenwoordig’ en dat moderne seks ‘contractueel’ aanvoelt. Ik bedoel te zeggen dat het gesprek rondom consent de sferen van schuld en onschuld overstijgt. Wiens schuld het die nacht is geweest is voor mij niet de grootste prioriteit. Het gaat me niet om het ‘recht’ om die ervaring verkrachting te noemen, het kastijden van mijn ex-vriend of vergelding. Ik ben het ook zat dat discussies over consent altijd daarom gaan.

Terug naar die donderdagavond. De rugmassage is geëscaleerd en mijn onderbroek hangt op mijn enkels. De tintelingen zijn ontvlamd tot iets groters, ik voel me veilig en geborgen onder het lichaam van mijn lief. Langzaamaan bekoelt het vurige gevoel in mijn onderbuik en voel ik ineens het gewicht van mijn drukke dag en een dikke joint aan mijn oogleden hangen. Mijn geluiden verliezen volume. ‘Ben je moe, liefje?’ vraagt hij zacht. Ik krijg kusjes op mijn schouderblad en hij glijdt uit me en van me af. ‘Ja,’ mompel ik door een grote gaap heen. ‘Sorry.’ Hij trekt zijn onderbroek aan en slaat zijn armen om me heen. Ik spiek naar zijn handen om de mijne. ‘Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen.’

‘s Ochtends word ik wakker met een onbestemd gevoel. Zijn zachtaardigheid doet delen van mijn seksuele geschiedenis ineens zo pijnlijk voelen. Ik heb vaak gehad dat ik midden in een sekspartij ineens slaperig werd van de drank, dat ik merkte dat ik moest slapen of dat ik eigenlijk geen puf meer kon opbrengen om enthousiast mee te doen. Het gros van de mannelijke bedpartners trok zich daar echter niets van aan. Is dat dan verkrachting? Wilde ik dat wel en waarom had ik anders geen duidelijke nee gezegd? Het is vreemd als herinneringen die eerst warm voelden ineens de vormen van een crime scene beginnen aan te nemen - als een gebroken hart, jaren na dato. Inmiddels besef ik dat het niet productief is om te denken in schuld en onschuld en in welke mate ik mij schuldig of slachtoffer moet voelen voor de eventuele schending van mijn lichaam. Natuurlijk is iemand die een nee negeert schuldig aan verkrachting, maar wat als je geen nee hebt gezegd? Is het dan per definitie gewenst?

Mail

Tessel ten Zweege studeert Gender Studies aan de Universiteit Utrecht, brengt haar Instagramvolgers in beweging met haar activisme en schrijft voor OneWorld, VICE en Bedrock Magazine. Seksueel geweld, anticonceptie en hormonale gezondheid, en biseksualiteit zijn veelvoorkomende thema’s in haar schrijfsels en illustraties.

Melissa Schriek

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Een kus van een beer

Een kus van een beer

Nick Sens ontmoet een beer in de dierentuin en raakt gefascineerd door deze dieren. Wie of wat ervaren we als we oog in oog met een beer staan? Aan alle wezens van de metamorfose, hier en daarginds (Nastassja Martin) De bruine beer zet twee zware stappen in mijn richting en ik bevries. Het gegil en... Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer