De valkuil van tijdschriften met een thema is de illusie van volledigheid die ze wekken. Maar bij de autoritaire designglossy Viewpoint is die illusie meer dan aannemelijk. Te meer daar het blad een periodiek hanteert van een half jaar: genoeg tijd om werkelijk alles te verzamelen over een specifiek onderwerp. Dat geldt kennelijk ook voor de financiën, want in heel het blad is geen commerciële advertentie te vinden.
De royale opmaak van de Viewpoint doet in de verte denken aan wijlen de Rails. Maar was dit sympathieke treinblaadje net zo gratis als het zoutkaartje, de Viewpoint is met haar € 68,50 een van de duurste tijdschriften die in Nederland te koop zijn (ah, daar zul je de de compensatie van de advertentiekosten hebben). Het werd in 1997 opgericht door ‘trend forecaster’ David R. Shah, met de bedoeling zowel de productie- als de consumptiekant van de designmarkt te belichten. Artikelen gaan daarom over trends, maar ook over verkooptechnieken en de smaak van het publiek.
Het thema van het laatste nummer (‘The DIY revolution and the new creative consumer’) past die doelstelling als een jas. Do-it-Yourself, oftewel het zelf bouwen van complete producten zonder professionele interventie, is ‘het Home Improvementstadium nu wel voorbij’ opent het blad enigszins blasé. Nieuwe technologie – downloadprocessen en 3D-printers – maakt het consumenten namelijk wel heel gemakkelijk om eigen designs daadwerkelijk uit te voeren. Ook de internationale verspreiding van ‘Techshops’, werkplaatsen waar je advies en materialen kunt vinden om je eigen prototypes te realiseren, draagt hier aan bij.
Het zegevierende eenrichtingsverkeer van maker naar gebruiker staat daarmee op zijn kop. Voor professionele makers (betekent dat een uitdaging, maar ook meer concurrentie. De consumenten waarvoor zij producten maakten, zijn nu opeens co-creator. Dat vraagt om nieuwe businessmodellen. Open Source bijvoorbeeld (weg met alle bedrijfsgeheimen) of het betrekken van netwerken van onderling verbonden zzp’ers. Ook zal er steeds meer design komen waar de consument zelf een draai aan kan geven.
Een indrukwekkende (foto)verzameling van te hacken producten (‘upcycle instead of recycle’) illustreert dit gegeven vervolgens ten overvloede. En zoals het een trouwe supporter betaamd laat Viewpoint verder talloze initiatieven zien van verschillende designers. Voor de hand liggende Apps, maar ook een ontwerp voor een persoonlijk vliegtuigticket. En een goedje dat Sugru heet, om bestaande designs mee te verbeteren, danwel te repareren. Aan de hand van fraai vormgegeven portretten van DIY-pioniers (bij toeval allemaal uit Berlijn) worden de ongekende mogelijkheden van DIY nog eens nader belicht.
De prettige toekomstgerichte visie (‘De geest is uit de fles!’) waarmee elk artikel in Viewpoint is doorspekt, maakt dat het blad leest als een trein. Die prijs blijft ondanks alles wel pijn doen. Sparen is daarom het credo. En laten we wel wezen, je hebt daar een half jaar de tijd voor.
(Deze TIP verscheen eerder in iets andere vorm op de site van Boekhandel Athenaeum)
-Sara Spoelstra (Gouda 1983) studeert algemene cultuurwetenschappen en journalistiek, woont in Amsterdam en is down met krakers en kunstenaars.