Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: een compleet artiest, met de persoonlijkheid van een rondreizend circus. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: een compleet artiest, met de persoonlijkheid van een rondreizend circus. LEES MEER" />
Asset 14

Tom Waits

0502_tom_waits_b

Hopelijk komt het er ooit nog een keer van mijn grote held Tom Waits live aan het werk te zien. Eigenlijk zou ik nu al moeten beginnen met sparen voor als hij weer eens in Carré speelt, zodat ik mijn lichaam dan niet hoef te verkopen aan de eerste de beste blinde junk. Tot dan zal ik het moeten doen met de vele live-cd’s en bootlegs die er van de onverbeterlijke brombeer in omloop zijn.

Onlangs is er een nieuw dubbelalbum van Waits uitgekomen, getiteld Glitter and Doom Live. Op de ene schijf staan opnames van concerten die hij vorig jaar, als onderdeel van zijn Glitter and Doom Tour, in tien verschillende steden bracht. Live klinken publieksfavorieten als Singapore, Make It Rain en Goin' Out West nóg rauwer, vreemder en duivelser dan we gewend zijn. Maar daar wil ik het nu helemaal niet over hebben. De tweede cd is namelijk nog vele malen leuker! Die heet Tom Tales en brengt precies wat de titel belooft: Waits die bijna veertig minuten lang verhaaltjes vertelt. Alhoewel, ‘ouwehoeren’ dekt hier wellicht beter de lading.

Van Waits is bekend dat hij tijdens zijn concerten altijd wat tijd inruimt voor grotendeels geïmproviseerde praat-intermezzo’s. Hij zit dan meestal achter de piano en slaat wat veelbelovende toetsen aan, alsof elk moment een nieuw liedje kan beginnen. De grindkorrels van zijn brulstem richten zich dan met een fluisterende ernst naar zijn publiek, waar hij wat hoogst vertrouwelijke mededelingen aan kwijt moet. Op Tom Tales zijn de hoogtepunten van deze ‘onderonsjes’ vakkundig aan elkaar geplakt.

Ook altijd zo nieuwsgierig geweest waarom garnalen haast geen geld aan goede doelen afstaan, hoe het eigenlijk komt dat het op de maan zo naar vuurwerk stinkt, wat de naam is van de soep waar de Nazi’s vermicelli-hakenkruisjes in stopten en of het in Oklahoma bij de wet verboden is om te dineren in een restaurant dat in brand staat? Luister naar Tom Tales en u zult er allemaal achterkomen! En de geheimen die Ome Tom met ons deelt, daar zit natuurlijk geen leugentje bij. ‘Waar gebeurd’ is immers de eerste voorwaarde voor een sterk verhaal, dat weet ieder kind.

Het leuke van Tom Tales is dat je het kan beluisteren terwijl je door de stad fietst, onder de douche staat, of een e-mail aan het tikken bent. Je hoeft helemaal niet constant je aandacht erbij te houden, dat lijkt de verteller ook niet te verwachten. Zijn eigen gedachten dwalen immers ook constant af. Er zit vaak geen enkele lijn in wat hij vertelt en haast om de minuut wordt een nieuwe zijweg ingeslagen. Hierdoor kan je deze cd blijven beluisteren en elke keer weer nieuwe staatsgeheimen, biologische wetenswaardigheden en huishoudelijke tips ontdekken.

Tom Waits is in ieder opzicht een compleet artiest, met de persoonlijkheid van een rondreizend circus. Hij is al bijna veertig jaar lang muziekvernieuwer, stand up-comedian, spoken word-poëet en filmacteur ineen. Voor hem lijken dit echter in het geheel geen verschillende disciplines te zijn. Schijnbaar met het grootste gemak komt alles wat hij doet voort uit een constante verwondering over de kleinste dingen om hem heen. En alles wat hij doet kan worden beschouwd als onderdeel van een ode aan de mensheid; dat hartverwarmend leugenachtige, goedgelovige en weetgrage diersoort.

Je kunt voor minder je lichaam verkopen.

(Bekijk de briljante persconferentie die aan de Glitter and Doom tour vooraf ging:)

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer