The Truman Show, maar dan echt." /> The Truman Show, maar dan echt." />
Asset 14

The Up Series

De serie 7 up of The up series is een Britse documentaireserie waarbij een groep mensen al vanaf 1964 (toen ze zeven waren) iedere zeven jaar worden gevolgd. Vorige maand kwam de achtste serie uit; de groep is nu dus 56. Door de levens van deze mensen heen verzamelt regisseur Michael Apted steeds nieuw materiaal, en vraagt hen terug te kijken op de voorgaande jaren. “Een glimp opvangen van Engeland in het jaar 2000,” was de gedachte in de jaren zestig. “De vakbondsleider en de zakenman van het jaar 2000 zijn nu zeven jaar oud.”

De kinderen werden geselecteerd om de enorme klassenverschillen van Engeland te laten zien, en dat lukt. We volgen een aantal onuitstaanbare kostschooljongens die op hun zevende al weten naar welk universiteit van Oxford ze zullen gaan, die giechelende meisjes uit de East End van Londen die later in Woolworths, een soort Hema, willen gaan werken, en een dromerige boerenzoon uit Yorkshire. Wie wordt de natuurwetenschapper? Wie de advocaat? Wie de zwerver? De aanname was dat de klasse de toekomst van het kind zou bepalen. Alleen al de verschillende accenten zijn een pracht om te horen; “Oy those posh ‘uns, smack’em in the kisser!”, de jongen die later taxichauffeur wordt en waarvan je zou zweren dat het een schoorsteenvegertje uit Mary Poppins is, de verwende kostschoolknaapjes die kwaken “Stop this at once, you naughty poor boy!”

Maar al begon het project dus als een politieke documentaire, uiteindelijk werd het een film over de menselijke natuur, bijna een existentialistische oefening. Hoe verlopen mensenlevens, jouw eigen leven bijvoorbeeld? Als je er zelf middenin zit is zoiets lastig te bepalen - je bent zo bezig met de dagelijkse shit dat je het grote veranderen van je ideeën, je liefdes en je geheel niet kan overzien. Maar wat als je zeven jaar terugkijkt?

Kunst, vooral literatuur en film, kunnen heel mooie dingen zeggen over levens als geheel. Maar in fictie heb je altijd te maken met opbouw, spanningsbogen, leerzame ups en downs, en zo werkt het echte leven niet. Het mooie aan 7 up is juist dat de verhalen van deze Britten niet eindigen bij “ze leefden nog lang en gelukkig” noch bij “komt boontje om z'n loontje”. Als er al een moraal in zit, dan is het dat mensen geen geboren helden en boeven zijn, of succesnummers en mislukkelingen. Dat iedereen zich vooral gewoon beweegt tussen aanmodderen en je uiterste best doen, en daarbij liefdes en verlies en geluk en ongeluk tegenkomt waarvan we soms wel iets maar ook heel vaak niks opsteken, en daarin eigenlijk heel erg op elkaar lijken.

7 Up is zo bijzonder omdat het werd gemaakt van hetzelfde spul waar onze eigen levens van zijn gemaakt, doordrongen van alles wat wij, onze vrienden, onze ouders en iedereen die we kennen ook doormaken: het doorlopen van een jeugd, het ontwikkelen, najagen en al dan niet verliezen van ambities en dromen, het proberen zo goed en zo kwaad het gaat samen te leven met anderen. Het ongewoon gewone leven, en de manier waarop dat zich ontrolt.

Alle afleveringen van 7 up staan op Youtube, en het is prachtig om in de laatst uitgezonden afleveringen te zien hoe een kind van zeven binnen een uur opgroeit tot een grootmoeder van 56 of een brommende oude man. Maar eigenlijk moet je je inhouden en helemaal bij het begin beginnen: de hele serie bekijken van de eerste afleveringen tot de laatste. Dan is dat indrukwekkende van echte mensenlevens die zich versneld-gestaag voortbewegen het allermooist. En dan vanaf nu natuurlijk verder kijken in real time: uitkijken naar 2019 als zij (hopelijk) allemaal 63 zijn, en wijzelf ook weer zeven jaar ouder.

Mail

Hiske Versprille

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer