Asset 14

Scheve tanden

Toegegeven: toen er in groep zeven elke dag meer klasgenootjes met een beugel naar school kwamen, ben ik ook gaan zeuren bij de tandarts. "Het valt wel mee," zei hij, "het groeit wel recht." Dus fabriceerde ik van ijzerdraad mijn eigen bitje. Wekenlang droeg ik het ’s nachts, stiekem, tot de wondjes in mijn wangen begonnen te irriteren. Toen ik vier jaar later in de stoel van een echte orthodontist lag, was het al te laat. Ik was uitgegroeid en aan mijn scheve tanden kon niets meer worden gedaan.

Het enige wat ik kon doen was wachten tot ik volwassen was. Dan zou ik mijn onderkaak operatief kunnen laten breken en naar voren laten zetten, waarna mijn kin zou moeten worden afgeschaafd en er met een beugel een overbeet gecreëerd moest worden voordat een nieuwe beugel de tanden recht zou kunnen zetten. Ik zou drie maanden door een rietje moeten eten, maar mijn mond zou wel voldoen aan het schoonheidsideaal. Gelukkig werd ik verstandig voor ik volwassen werd en was deze ingreep al snel geen optie meer. Inmiddels hou ik van scheve tanden. Ik vind je meteen al tien keer sympathieker als je mij een stralende onregelmatige glimlach toewerpt.

Foto van Wikipedia.

De meeste lezers van hard//hoofd zullen niet in de levensfase zitten dat zij moeten beslissen of ze hun gebit laten corrigeren of niet. Onze generatie beschouw ik dus min of meer als verloren. Gelukkig is sinds kort mijn halve vriendenkring in verwachting, dus vestig ik nu mijn hoop op hen: ouders van een nieuwe generatie waarin elke glimlach weer uniek zou kunnen zijn. Denk eens aan hoeveel geld, pijn en zorgen je jezelf en je toekomstige kind kan besparen als we nu massaal besluiten dat scheef het nieuwe recht is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Wanneer je niet meer kunt eten omdat je tanden horizontaal in je mond staan, is een ingreep noodzakelijk. Maar het fanatisme waarmee de afgelopen decennia elk spleetje en iedere overbeet vakkundig zijn weggepoetst, vind ik eng.

Ik snap sowieso niet wat er zo begerenswaardig is aan die Hollywood smile, je blijft toch altijd zien dat er beugel aan vooraf gegaan is. Terwijl een asymmetrisch rijtje tanden, net als een moedervlek, een licht loensend oog of sproeten, contrast aanbrengt in het gelaat. Het geeft het gezicht karakter en uitstraling. Ik noem Kirsten Dunst, Carice van Houten, Madonna, Vanessa Paradis… Rechte, witte tanden zouden hen niet mooier maken.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde werd ik een keer achterna gezeten door de dorpsgek. Ik had naar hem gelachen en hij was ervan overtuigd geraakt dat ik een vampier was. Inderdaad, met mijn bleke huid en twee schuine voortanden zou ik best de vrouw van Dracula kunnen zijn. Mijn gebit is ook heel sterk, ik heb nog nooit een gaatje gehad. Bovendien kan ik onheilspellend fluiten tussen mijn vampiertanden, en als ik geglimlacht heb, blijft een van die tanden ‘hangen’ op mijn onderlip. Dreigend, alsof ik elk moment kan toeslaan. Voor een meisje van 1.59 dat waarschijnlijk haar hele leven schattig gevonden zal worden, is dat misschien wel het grootste voordeel van scheve tanden: af en toe ben je een vampier.

Mail

Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

In Mede//makers gaan Hard//hoofders van vroeger en nu in gesprek met makers in wier werk ze zich herkennen of met wie ze raakvlakken voelen. In deze aflevering spreken dichters Iduna Paalman (jarenlang columnist van Hard//hoofd), Nisrine Mbarki en Babs Gons over het thema ‘moederschap’ in hun werk. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer