Asset 14

Nonchalant je hand uitsteken

Sinds een jaar of wat rijd ik auto. Eén uur per week, met naast me mijn rij-instructeur Hossni. Hoewel ik dus, inmiddels 30 jaar oud, nog steeds geen rijbewijs heb, heeft het autorijden me veel geleerd. Als je alleen als fietser gewend bent je in het binnenstedelijke verkeer te begeven, beleef je dat totaal anders dan vanachter het stuur van een auto. Dat heeft er toe geleid dat ik me op de fiets ook anders ben gaan gedragen. Plots ben ik een voorbeeldige fietser.

Inhalen doe ik alleen nog langs links, ik wacht geduldig op het groene licht en zodra de schemering valt bevestig ik lampjes aan het frame. Tegenwoordig geef ik ook heel consequent richting aan door mijn hand uit te steken in de richting die ik op wil gaan. Nu weet ik namelijk hoe vreselijk het voor een automobilist kan zijn als zo’n onberekenbare, kwetsbare malloot op een fiets zomaar afslaat op een moment dat je het niet verwacht.

Leuker is het er eigenlijk niet op geworden. Met weemoed kan ik terugverlangen naar de tijd waarin het verkeer gewoon een chaotische wirwar was van mensen in en op diverse vervoersmiddelen. Het belangrijkste doel was er ongeschonden doorheen op je bestemming aankomen. Hoe je dat deed maakte niet zo veel uit. Met de kennis die ik nu heb, is het een complex systeem van verkeersstromen en regels geworden. Een fragiel systeem: er hoeft maar één deelnemer lak aan de regels te hebben en alles loopt spaak. Het gevolg is dat ik nu niet alleen een voorbeeldige fietser ben, maar ook een gestreste en betweterige fietser. Vloekend tegen automobilisten die me voorrang geven, waar ik dat niet heb. Geërgerd zuchtend als ik andere fietsers zich langs een rood licht tussen de auto's zie storten.

Sinds ik leer autorijden ben ik dus een nette weggebruiker en steek ik steeds netjes mijn hand uit voor ik afsla. Maar dat uitsteken van je hand om richting aan te geven, is zo makkelijk nog niet. Vaak ben ik hyperbewust van de manier waarop ik mijn hand en arm beweeg op zo'n moment. Laatst betrapte ik mezelf erop het veel te sierlijk te doen. Als een ballerina die een plié maakt zwierde ik de hand van mijn linkerarm in een elegant boogje naar schouderhoogte. Eigenlijk hoopte ik al direct dat niemand me gezien had. Aansteller. Steek je je arm juist ferm en recht uit, kan het er als een fascistisch gebaar uit zien. Of je kan er een toevallig inhalende fietser van zijn of haar rijwiel mee slaan. En wat moet je met je hand doen? Steek je je hele hand uit? Eén vinger? Twee? Met een enkele vinger lijk je ergens naar te wijzen, met twee vingers lijk je iemand (Pief! Paf!) te dreigen door het hoofd te schieten.

Proefondervindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat nonchalance hier de sleutel is. Losjes vanuit de elleboog de hand, vingers ontspannen doch gestrekt, in de lucht werpen. Dat is hoe het moet. Doe het maar. Dan beloof ik dat ik, straks voorzien van rijbewijs en achter het stuur van een auto, je niet zal overrijden.

--
Dit is een gastbijdrage van Fay van der Wall. Fay schrijft over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Hemellichamen

Hemellichamen

In drie gedichten beschrijft theatermaker en schrijver Anne Chris van Doesburg de ruimte tussen twee lichamen. Hoe houd je elkaar vast als je niet weet hoe je je tot elkaar moet verhouden? Over het hebben van mythische waarde, plaatjes in een weckpot en elkaar uren vasthouden. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

In ‘Adult Alternative’ verleggen transgender modellen de grenzen van het begeerlijke

In ‘Adult Alternative’ verleggen transgender modellen de grenzen van het begeerlijke

Met Adult Alternative, ‘de eerste erotische fototentoonstelling met transgender, intersekse en non-binaire modellen ooit’, wil Pride Photo Nijmegen een taboedoorbrekende expo neerzetten. Die belofte wordt slechts ten dele waargemaakt, zag Marte Hoogenboom – al is ook dat de moeite waard. Lees meer

Heimweek Mixtape

Heimweek Mixtape

Heimwee kan niet zonder muziek, en een themaweek niet zonder mixtape. Traditiegetrouw sluiten we onze themaweek af met liedjes gekozen door redacteuren. Lees meer

Heimwee is de wreedste pijn

Heimwee is de wreedste pijn

Is heimwee vertaalbaar? Marthe van Bronkhorst reflecteert op de emotie in haar vertalingen van drie romantische dichters die zeer onder hun heimwee leden. Lees meer

Ter Reparatie

Ter Reparatie

Soms past toch niet alles op de manier waarop je het je had voorgesteld. Vrienden doen alles voor elkaar, toch? Een kort verhaal over elkaar net missen, drie vrienden en een paarse trui. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Nieuwe nostalgie 1

Nieuwe nostalgie

Normaal gesproken vragen wij onze redacteuren: wat maakt je blij? Tijdens de Heimweek: wat maakt je nostalgisch? Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Nog even, langzaam

Nog even, langzaam

Soms heb je heimwee naar dingen die er nog zijn. Nora van Arkel schreef een gedicht over heimwee naar een relatie die nog niet voorbij is: 'hier, fluister ik maar alles / wat ik voel is morgen'. Lees meer

Wanneer zwaartekracht zich omdraait

Wanneer zwaartekracht zich omdraait

Imme lijdt aan gemis. Ze heeft houvast nodig. Maar hoe ziet dat eruit? Een evocatief verhaal over troost en verlangen van kunstenaar Sanne van Balen. Lees meer

Redactioneel

Hard//hoofd doet of ze thuis is

Hard//hoofd nodigt je van harte uit: doe alsof je thuis bent in deze heimweek. Wat betekent thuis zijn in tijden van pandemie? Of voor mensen die een plek zoeken om veilig te leven, maar daarvoor op de vlucht moeten? Hoe inspireert heimwee de kunstenaar? Het wordt een week om naar terug te verlangen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Strijdbaarheid (en wiskunde)

Strijdbaarheid (en wiskunde)

Deze week worden onze redacteurs blij van strijdbaarheid en een online tentoonstelling in New York. Lees meer

Morgen ruikt naar tijgers

Morgen ruikt naar tijgers

Een tijgerbrood, een zoektocht en een verzameling geurzakjes. Zullen Jefta en Ellis vinden waar ze naar op zoek zijn? Een voorpublicatie uit het afstudeerwerk van Francis Nagy. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan