Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: briljante Britse satire op de massamedia." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: briljante Britse satire op de massamedia." />
Asset 14

Chris Morris

“FACT X IMPORTANCE = NEWS!” De presentator, type te veel witte tanden en een veel te brede das, staat voor een groot scherm waar de grafiek van deze formule op geprojecteerd is en kijkt ons veelbetekenend aan. “It’s a scientific fact!” roept hij, en het nieuws gaat verder, na een te lange jingle met ophitsende muziek en de bekende journaal-achtige computeranimaties van woest spinnende wereldbollen. “En dan nu: Hoe Engeland naar de knoppen gaat! The Day Today: This is the Neeeeeeews!”

Het programma komt levensecht over, maar “The Day Today”, is geen nieuwsprogramma. Het is satire van de bovenste plank. Hoewel programmamaker Chris Morris de serie in 1994 maakte, is deze geenszins gedateerd en herkennen we direct elementen uit nieuwsshow’s van nu; er wordt een cartoonist opgetrommeld om “het nieuws met zijn messcherpe pen te illustreren in een vreselijk grappig plaatje”. Er worden flauwe grapjes uitgewisseld tussen presentatoren, idiote bruggetjes gemaakt. Er is een jolige sportverslaggever, en een Franse filosoof becommentarieert het nieuws met een diep klinkend, maar onbegrijpelijk verhaal. The Day Today is ongenadig grappig.

Morris’ latere programma, Brass Eye, was een stuk controversiëler. Dit is een reeks semi-fictieve documentaires, die ingaat op grote, publiek gevoelige onderwerpen als drugs, sex, moreel verval en pedofilie. Het is een briljante combinatie tussen een gewone satire en een verborgen camera-programma. Op de manier die bijvoorbeeld Sacha Baron Cohen later van hem overnam neemt hij bekende Britten op de hak met grootse, fictieve “public awareness”-campagnes en laat ze voor de camera de meest idiote dingen zeggen.

Zo komt in de aflevering over drugs een hele trits aan MP’s en televisiepersoonlijkheden aan het woord, die kijkers waarschuwen tegen de gevaarlijke nieuwe partydrug “Cake” , een hype onder jongeren die, zo spreken de bezorgde burgers, uit Praag is overgewaaid en daar al duizenden slachtoffers gemaakt heeft. “Cake is a made-up metabolically bisterbile drug, it’s made of chemicals!” zeggen ze onder de hoede van Morris’ anti-drugs organisatie “Fukd & Bombd”. Mensen wordt geadviseerd hun kinderen op te sluiten in archiefkasten, omdat er een pedofiel “vermomd als een school” is gesignaleerd. Shannon Dorothy meldt zich aan als ambassadrice voor A.A.A.A.A.A.Z., een organisatie die het opneemt voor een Oost-Duitse olifant wier slurf door dierentuinstress is vast komen te zitten in haar eigen anus. Vooroordelen en boerenwijsheid worden genadeloos vastgelegd in de aflevering over De Wetenschap (“Has science gone too far yes or no?”)

Brass Eye is niet alleen maar grappig, geen kwestie van simpel politiek incorrect schoppen. De pedofilie-uitzending werd uitgezonden vlak voordat tabloid The Sun de foto’s van vermeende pedofielen op de voorpagina afdrukte, wiens huizen vervolgens in brand werden gestoken. Het Britse parlement sprak een paar jaar geleden een week lang over het verbieden van de drug “miauwmiauw”, waarvan later bleek dat deze helemaal niet bestond; het was een totale mediahype.

In Nederland hebben we de krokodil van Gouda en de breezerseks. Brass Eye benadrukt pijnlijk precies hoe smerig sommige media inspelen op nare dingen en schaamteloos morele paniek aanwakkeren om kijkcijfers te winnen. Ook toont het aan dat sommige publieke personen, en niet alleen de presentator van Deal or No Deal, maar ook parlementsleden, voor de grootste populistische nonsens komen opdraven. En voor een paar minuutjes airtime de raarste dingen zullen zeggen, zonder onderzoek vooraf of een greintje zelfreflectie. IJdele mediahoeren zijn het. Uit alles wat Morris maakt, spreekt een oprechte woede over het geleuter, de stomme formatjes en de holle onzin die ons door massamedia gevoerd worden. Ik zal nooit meer op dezelfde manier naar de televisie kijken.

Morris debuteerde eerder dit jaar met zijn eerste film, Four Lions. Wederom gaat hij de controverse niet uit de weg; het is een comedy over moslimterrorisme. Ik wacht de Nederlandse premiere met spanning af.

Al het werk van Chris Morris is te vinden op www.cookdandbombd.co.uk

Mail

Hiske Versprille

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Niet aan denken

Niet aan denken

Aan de feesttafel zoekt Aafke van Pelt tussen de koetjes en kalfjes naar het contrast, de diepere laag in het banale. Lees meer

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Ssst’, het voorjaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine willen maken. Lees meer

Een kus van een beer

Een kus van een beer

Nick Sens ontmoet een beer in de dierentuin en raakt gefascineerd door deze dieren. Wie of wat ervaren we als we oog in oog met een beer staan? Aan alle wezens van de metamorfose, hier en daarginds (Nastassja Martin) De bruine beer zet twee zware stappen in mijn richting en ik bevries. Het gegil en... Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Kunst maken in een wereld die naar de gallemiezen gaat

Kunst maken in een wereld die naar de gallemiezen gaat

Martine Bontjes doet verslag van een zoektocht naar duurzaamheid tijdens kunstresidentie SOPRA SOTTO. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Ssst’, het zesde Hard//hoofd Magazine!

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Ssst’, het zesde Hard//hoofd Magazine!

Op het moment dat je overweegt om iets te zeggen, hoor je: ‘Ssst!’ Wie fluistert dit naar je, en waarom? Fantaseer je met ons mee? Dien uiterlijk 24 augustus 2024 een pitch in voor het magazine ‘Ssst’! Lees meer

Kijken in de spiegel van de Gendermonologen

Kijken in de spiegel van de Gendermonologen

Wie zie jij als je in de spiegel kijkt? Voldoe je aan het beeld van ‘de gemiddelde mens’, of niet? Tom Kniesmeijer vraagt zich af waarom afwijken van het gemiddelde zoveel weerzin oproept en of hét gemiddelde wel bestaat. ‘Precies op het gemiddelde past niemand’. Ik sluit mijn ogen en ben terug in de Leidsestraat.... Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

Kunstverzamelaars opgelet! Interview met Hanane El Ouardani

Kunstverzamelaars opgelet! Interview met Hanane El Ouardani

Hanane El Ouardani (1994) is de fotograaf van het prachtige, nieuwe kunstwerk dat de kunstverzamelaars van Hard//hoofd thuis gaan ontvangen. De foto komt uit de serie The Skies are Blue, the Walls are Red (2018) en Jorne Vriens (onze Chef Kunst) heeft El Ouardani geïnterviewd over haar werk. Zij gaan met elkaar in gesprek over hoe zij als fotograaf te werk gaat, hoe deze foto tot stand is gekomen en praten over smaak, tegenstellingen en het hervinden van thuis. Lees meer

Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

Nieuwe Barbaren 1

Nieuwe Barbaren

Met het essay 'Nieuwe barbaren' over de Kafkaëske, sci-fi serie Severance won Jacob Koolstra in 2024 de Drift Essaywedstrijd. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst 7

Dit maakten onze 1.660 kunstverzamelaars mogelijk in 2023

Kunstverzamelaars dragen bij aan onze missie om nieuw talent te ondersteunen. We leggen graag uit hoe we de donaties in 2023 hebben besteed. Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Hard//hoofd zoekt vóór 28 juli 2.000 trouwe lezers!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Lief kutland’ klinken de begintonen van waaruit vrije utopieën werkelijkheid worden, of waarmee we ongelimiteerd verdriet en woede botvieren op alles wat er misgaat. Fantaseer je met ons mee? Schrijf je vóór 28 juli in voor slechts €2,50 per maand en ontvang ‘Lief kutland’ in september in de brievenbus, inclusief drie Lief kutland-stickers. Veel lees- en plakplezier!

Word trouwe lezer