Het Belgische televisieprogramma Basta maakt na Mobistar ook andere hinderlijke fenomenen kapot." /> Het Belgische televisieprogramma Basta maakt na Mobistar ook andere hinderlijke fenomenen kapot." />
Asset 14

Basta

Ongetwijfeld heeft u bij De Wereld Draait Door, dan wel via YouTube, het filmpje gezien waarin ‘Mathieu van security Mobistar’ op briljante wijze voor de gek wordt gehouden, als wraak op de slechte klantenservice van het Belgische telecombedrijf. Waarschijnlijk zult u denken dat dit filmpje geheel op zichzelf staat en de rest van het televisieprogramma waaruit het afkomstig is alleen maar tegen kan vallen. Mogelijk werd u even aan het twijfelen gebracht toen een week later het programma alwéér in DWDD uitgebreid in de aandacht stond. Ditmaal vanwege een item waarin moraalfilosoof annex belspel-infiltrant Maxime de cryptische maffiapraktijken van nachttelevisie naar buiten brengt. En u zult gedacht hebben "dat programma hoef ik in ieder geval nooit te kijken, want ik word door Matthijs en zijn redactie toch wel op de hoogte gehouden". U heeft het faliekant mis.

Mathieu en Maxime waren weliswaar de absolute hoogtepunten uit de eerste twee afleveringen van Basta, maar dit programma bestaat (met uitzondering van het wat zwakke ‘de Hendriken’, een terugkerende sketch die echter nooit meer dan een minuut duurt en daardoor makkelijk door de vingers valt te zien) louter uit voltreffers! Neem nu de scène waarin een kind wordt gedropt bij het kantoor van een leenbedrijf, omdat deze reclame maakt met de boodschap ‘een echte vriendin’ te zijn. Of de absurde neponderzoeken die de programmamakers de wereld in sturen (waaronder een peiling naar de seksuele voorkeuren onder de kiezers van politieke partijen) en die vervolgens klakkeloos door zo’n beetje alle media worden overgenomen. Dit laatste legt niet alleen de miserabele kwaliteit van de huidige journalistiek genadeloos bloot, maar verandert ook daadwerkelijk de praktijk. Een vooraanstaande krant als De Morgen zal, na zo beet te zijn genomen, het immers voortaan wel uit zijn hoofd halen zomaar iets te plaatsen zonder eerst de bron te checken.

De jongens van cabaretgroep Neveneffecten (waaronder Kabouter Wesley-maker Jonas Geirnaert, wát een multitalent!) ergeren zich aan een heleboel zaken. Hun doel is niet om deze zaken, om het maar op z’n Hollands te zeggen, ‘aan de kaak te stellen’, driewerf neen, voor minder dan grondige eliminatie doen ze het simpelweg niet. En de doelen worden één voor één behaald. Mobistar heeft naar aanleiding van de eerste uitzending vijftig nieuwe werknemers in dienst genomen om de wachttijden van hun telefonische dienst te verkorten. De twee belangrijkste commerciële zenders van België hebben een dag na de tweede uitzending van Basta aangekondigd definitief met hun belspelletjes te gaan stoppen. En dan te bedenken dat we nog vier afleveringen van Basta te gaan hebben!

De grote kracht van Basta is dat dit programma nooit de makkelijkste weg kiest. Er moet zo belachelijk veel voorbereiding aan deze items besteed zijn, zoveel denkwerk en creativiteit, zoveel psychologisch lef, dat je hoofd ervan gaat tollen als je daar allemaal bij stil staat. Het laat zien wat het belang van de publieke omroep is, van een kritisch oog naar de samenleving en wat daar allemaal aan valsheid te koop wordt aangeboden. En het laat zien wat het belang van een productiebedrijf als Woestijnvis is, dat ondanks grote risico’s die worden genomen geloof blijft houden in zijn programmamakers en hun malle ideeën. Ik denk niet dat dit programma in Nederland gemaakt had kunnen worden. Wij vervallen te makkelijk in een goedkoop cynisme en flauwe persiflages. Deze Belgen zijn nooit bitter, maar blijven verwonderd naar de wereld om zich heen kijken en met een enorm charmante blik en een innemende lach maken ze kapot wat er kapot gemaakt moet worden.

Het moge duidelijk zijn: dit programma dient elke maandag integraal op Eén bekeken te worden en de afleveringen die u gemist heeft moet u via internet zien terug te vinden (voor de Belgische variant van uitzendinggemist moet potjandorie betaald worden, maar na enig speurwerk stuit je wel op een illegale torrent).

Om een lang verhaal kort te maken: Basta is het beste televisieprogramma in jaren.

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

'Het 'Indische zwijgen' werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Alles Vijf Sterren: Schreeuwen naar de televisie

Schreeuwen naar de televisie

Deze week worden onze redacteurs blij van het voetenwerk van Het nationale Ballet, de schoenen van Chantal Janzen en aandacht voor Palestijnse filmmaaksters. Lees meer

Hadden we dat altijd maar geweten

Hadden we dat altijd maar geweten

Emma Laura Schouten zit niet op de stoel van de schrijver, maar aan de andere kant van de tafel. Als manuscript-begeleider krijgt ze vaak de vraag of een tekst potentie heeft om Het Boek te worden. Maar heb je eigenlijk wel iets aan die vraag, en wat is het antwoord? Lees meer