Gedurende het priemjaar 2011 maakt audiokunstenaar Harold Schellinx een geluidskiekje van tien seconden. Elke dag van de week, op steeds wisselende uren. Of hij nou in Amsterdam of in Parijs is, in Brussel of in Kyoto, in Brooklyn of in Wiesengrund. Iedere zondag hoor je op Hardhoofd de zeven geluidsprentjes van de week daarvoor, aaneengeregen tot een stukje van 70 seconden: de tijd die het ook ongeveer zal kosten om het bijhorende tekstje te lezen.
Op één van die zeven dagen, op eenzelfde uur, maakt fotograaf Pieter van Wynsberge ergens een foto...
SEVENTY SECONDS [ 5 / 52 ]
In het portiek naast de frisdrankenautomaat staat een zwaar besnorde bolle dertiger in het weerlicht van een haperende tl-buis een volksdanseresje tegen de ruit op te vrijen. Ik duw de deur open en stap naar binnen. Als ik omzichtig in mijn beurs begin te rommelen, trekt het kind met een vrije hand haastig haar plooien rokje tussen billen en beslagen ruit omlaag. Tegen wil en dank snuif ik het ranzige luchtje dat die twee afgeven. Het meisje blaast haar berijder in de ogen en wrijft - weer met die ene vrije hand - haar haren naar achteren toe. Even kijkt ze me aan. Ze trekt daarbij met haar wenkbrauwen als om te zeggen dat zij het ook niet kan helpen. Snormans blijft onverstoorbaar rondjes rijden met zijn kruis, terwijl hij hijgerig Romaanse klanken voortbrengt. Eén voor één laat ik vier muntjes in het gleufje van de automaat glijden. Ik druk op de knop voor een blikje cola, dat met veel kabaal beneden uit de machine duikelt.
Buiten bonken de diepe beats van de vrije disco aan de overkant.
Ik trek het blikje open en neem gulzig een slok.
Ook de cola was lauw.
29 januari - 4 februari 2011
Utrecht, Maastricht (2), Amsterdam (4)