In "Seventy Seconds" maakt audiokunstenaar Harold Schellinx gedurende het priemjaar 2011 een audiocollage van elke week. Het bevat 10 seconden geluid voor elke dag: opgenomen met een digitaal recordertje, op cyclisch door de maand verschuivende uren, steeds daar waar Harold op een bepaalde dag op de gegeven tijd is. Iedere zondag hoor je op hard//hoofd de zeven geluidsfragmenten van de week daarvoor, aaneengeregen tot een stukje van 70 seconden: de tijd die het ook ongeveer zal kosten om het bijhorende tekstje te lezen.
SEVENTY SECONDS [3/52]
Drie van de wagons staken nog in de tunnel. Een man met een groene boodschappentas deed wat snelle passen in mijn richting en kwam naast me staan. Hij schudde nerveus met zijn hoofd en prevelde iets over het metrostel dat plotseling een rare sprong had gemaakt en toen met een klap tot staan was gekomen.
Een vrouw in een rode wollen winterjas viel hem bij.
Hoorde je dat afschuwelijke gekraak? Het klonk net alsof er iets scheurde. Alsof er iets scheurde dat tegelijkertijd werd geplet. Ik heb van mijn hele leven zo’n geluid nog niet eerder gehoord, fluisterde ze.
De vrouw klonk bang, maar ook verontwaardigd.
Ze legde een hand op mijn arm.
En die schreeuw! Hoorde je die gil? Net voor het gepiep van de remmen?
Haar hand trilde.
De vrouw in de rode jas keek naar de man met de groene tas.
Toen keken ze allebei naar mij.
Het was heel stil op het perron.
Er zoemde enkel zachtjes een lage elektrische brom.
Iedereen wachtte op het omroepbericht.
15-21 januari 2011
Maastricht (4), Liège, Vincennes (2)