Asset 14

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst.

Kunstenaar Koen van den Broek zit tegenover me in zijn kantoor. Achter zijn bureau hangt een grote foto met verfstreken erop, een samenwerking tussen hem en de beroemde kunstenaar John Baldessari. ‘Het gaat niet om onmiddellijk succes,’ zegt hij rustig, als we het hebben over het ontwikkelen van een eigen stijl. ‘Het kunstenaarsvocabulaire komt met de jaren en na het zien van talloze kunstwerken.’

Koen van den Broek, geboren in 1973 in België, heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd met exposities over de hele wereld. Zijn studio bevindt zich in het hart van de wijk Merksem in Antwerpen.

Zelf, als kunstschilder aan het begin van mijn kunstenaarscarrière ben ik benieuwd naar wat Koen van den Broek in zijn vroege jaren heeft geholpen en geïnspireerd. Wat is zijn drijfveer in het creëren van zijn kunst? Ik ben benieuwd naar zijn artistieke keuzes en de manier waarop hij zijn eigen werk benadert. Daarnaast ben ik benieuwd naar Van den Broeks atelier, waar ik graag een kijkje zou krijgen in zijn gedachtegang. Ik vraag me af of ik door het leren kennen van zijn denkprocessen, inspiraties en gewoontes nieuwe inzichten kan krijgen.

Koen van den Broek begint te vertellen over het begin van zijn loopbaan. Hij studeerde architectuur in Leuven, schilderkunst aan de Koninklijke Academie in Antwerpen, en vervolgde zijn studie aan de St. Joost Academie in Breda en het H.I.S.K. in Antwerpen. Niet alleen de academies hielpen hem verder, maar ook de contacten die hij in deze periode opdeed waren van grote waarde. John Baldessari, een Amerikaans conceptueel kunstenaar, werd een dierbare vriend en een belangrijke factor in zijn ontwikkeling. ‘Het gaat er niet om in welk medium je werkt,’ legt Van den Broek uit, ‘maar dat je met personen in aanraking komt die interessante ideeën hebben. Je moet je meten met mensen die op niveau werken, of het nu schilderkunst is of iets heel anders.’

Van den Broek benadrukt daarbij hoe essentieel het is om kunstwerken te ervaren. Hij wijst erop dat het zien van werken zoals bijvoorbeeld die van Philip Guston, op dat moment met een overzichtstentoonstelling in het Tate Modern, van onschatbare waarde is. ‘Je kunt niet alleen vanaf een beeldscherm leren; je moet de werken in levenden lijven tot je laten doordringen.’

Op studiobezoek bij Koen van den Broek 1De ateliervloer van Koen van den Broek. Foto: Aucke Paulusma

Van den Broek is een conceptueel kunstschilder pur sang omdat het materiaal, de foto’s, en kunsthistorische referenties wellicht belangrijker zijn dan het uiteindelijke schilderij. Bij de vraag of het autobiografische aspect van de foto’s waaraan hij refereert relevant is voor de toeschouwer, antwoordt Van den Broek resoluut: ‘Nee, ik wil de toeschouwer niet lastigvallen met mijn eigen emoties of leven dat ik op dat moment ervaar.’ Van den Broek kiest foto's die hij interessant vindt en gebruikt ze als basis voor zijn werk. Soms verandert hij de foto in een bijna abstract schilderij en verwijst hij subtiel naar andere kunstenaars.

Dat Van den Broek een grote fascinatie heeft voor en inspiratie put uit de kunstgeschiedenis blijkt uit zijn tentoonstelling, Angle, bij White Cube in 2007. In de tentoonstellingscatalogus geeft hij aan: ‘Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging, geïnspireerd door de kunstgeschiedenis en haar legendes.’ 1 Deze invloeden zijn duidelijk zichtbaar in zijn werk. Zo doet zijn vroege werk stilistisch soms denken aan dat van Luc Tuymans. De geabstraheerde trottoirs en straten roepen de kleurvlakken van Henri Matisse of William Eggleston op, de fotograaf die haast cinematografische scènes vastlegt met zijn camera.

In zijn studio toont hij werken die aan de muur hangen, maar ook werken die op de grond liggen te midden van een weelderige ateliervloer

Van den Broek werkt momenteel op een meer radicale manier dan voorheen. Hoewel hij niet langer schildert vanaf foto’s, zijn de onderwerpen vaak nog duidelijk gerelateerd aan zijn eerdere interesses. Nu is het een stuk directer: eerst schilderde hij een afbeelding van een weg, nu maakt hij met teer en signaalverf bijna een weg na. Dit zorgt voor een paradox, want wellicht is dit dan de perfecte trompe-l’oeil: concept en schilderij zijn hetzelfde geworden.

Jackson Pollock-achtige verfspatten kenmerken sommige doeken. In zijn studio toont hij werken die aan de muur hangen, maar ook werken die op de grond liggen te midden van een weelderige ateliervloer. Hoewel grote tafels met stapels olieverftubes nog steeds aanwezig zijn, geeft hij aan deze niet meer te gebruiken. Ook tijdens het schilderen hangen de doeken niet meer aan de muur, maar liggen ze op de grond.

Van den Broek gebruikt een karretje om mee te schilderen. Dat is hetzelfde type karretje dat normaal gesproken wordt gebruikt voor het aanbrengen van wegmarkeringen zoals zebrapaden en parkeervakken. Wanneer hij op een hendel duwt, komt er verf uit. Hij beperkt zichzelf tot zes verftubes - blauw, rood, groen, oranje, zwart en wit - omdat dit de enige kleuren zijn die in België worden gebruikt voor deze wegmarkeringen. Hierdoor heeft hij niet het volledige kleurenpalet tot zijn beschikking. Ondanks deze beperking voelt hij zich vrijer dan ooit tevoren. Hij herinnert zich dat hij op jongere leeftijd al expressief en vrij wilde schilderen. Tot afgelopen zomer realiseerde hij zich dat dit voor hem gepaard ging met jarenlange ervaring en kennis.

We gaan aan zijn bureau zitten, bezaaid met foto’s van wegen en stoepranden die hij zelf heeft gefotografeerd. We bespreken wanneer een kunstwerk als voltooid wordt beschouwd. Van den Broek zegt dat zijn werk nooit gebonden is aan een 9-tot-5-schema; hij heeft periodes van intense activiteit en rustigere momenten. Hij begint zijn dag met koffie en sigaretten, die hij tijdens het hele studiobezoek blijft opsteken. ‘Als een kunstwerk af is, is het af,’ zegt hij resoluut. ‘Een vrouw kan toch ook niet halfzwanger zijn. Je bent zwanger of je bent het niet.’

Op studiobezoek bij Koen van den Broek 2Koen van den Broek, Grand Firminy, 400 x 266 cm, verf voor wegmarkeringen en teer op doek, 2024.

Een bezoek aan het atelier van Van den Broek wordt spectaculair afgerond bij het aanschouwen van zijn werk Grand Firminy. Dit werk is een perfect voorbeeld van waarom je een kunstwerk in het echt moet zien om de ware impact te ervaren. Door simpelweg naar een afbeelding op mijn telefoon te kijken, zou ik nooit hetzelfde gevoel hebben gekregen als nu, staande voor dit vier meter hoge kunstwerk. Bij nadere beschouwing zie ik de zorgvuldig overwogen lijnen van het karretje en de expressieve techniek waarmee de spatten zijn aangebracht.

Wat mij enorm inspireert in het studiobezoek, behalve de schilderijen zelf, is de vastberadenheid die Van den Broek toont. Het volledig achter je eigen werk staan en het omarmen van je inspiratiebronnen, stijl en werkmethodes is bewonderenswaardig. Voor sommigen kan deze vastberaden houding als macho worden gezien, maar ik zie het eerder als een geloof in zijn eigen werk en in het geloof van de creatieve vastberadenheid van collega-kunstenaars. Van den Broeks werk getuigt van zijn vastberaden zoektocht naar de grenzen in de schilderkunst, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik verlaat zijn studio vervuld van inspiratie door zijn houding, die naar mijn mening heeft bijgedragen aan de unieke kunstwerken van Van den Broek en hem een indrukwekkende carrière heeft bezorgd.

1Koen van den Broek, Angle, tentoonstellingscatalogus, White Cube, Londen, 2007.

Omslagfoto: Portret Koen van den Broek. Foto: Studio Koen van den Broek.

Het werk van Koen van den Broek is te zien in de tentoonstelling What’s the Story? in het KMSKA in Antwerpen. De tentoonstelling loopt van 17 augustus t/m 17 november 2024 in de Ensorzalen. Deze tentoonstelling is inbegrepen in het toegangsticket voor het museum, en er is geen apart tijdslot nodig om de expo te bezoeken.

Koen van den Broek: Out of Place (2023), geschreven door John C. Welchmann, is uitgegeven door Borgerhoff & Lamberigts. Meer informatie vind je hier.

Mail

Aucke Paulusma (1997) is een kunsthistoricus en kunstenaar. Hij behaalde zijn bachelor Kunstgeschiedenis en zijn Research Master Curating Arts & Cultures aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf september 2024 zal hij in Londen deelnemen aan het Turps Studio Programme. Zie ook: https://auckepaulusma.com/

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Een kus van een beer

Een kus van een beer

Nick Sens ontmoet een beer in de dierentuin en raakt gefascineerd door deze dieren. Wie of wat ervaren we als we oog in oog met een beer staan? Aan alle wezens van de metamorfose, hier en daarginds (Nastassja Martin) De bruine beer zet twee zware stappen in mijn richting en ik bevries. Het gegil en... Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar