Asset 14
https://hardhoofd.com/10-jarig-bestaan/

L'Avenir

Filmtrialoog: L'Avenir

In L’Avenir schittert Isabelle Huppert in haar signature rol: die van koele, stoïcijnse vrouw bij wie onder de oppervlakte van alles sluimert. Maar is dat genoeg om de film te dragen? En wat moet je met Franse cinema zonder seks? De redactie is (lichtelijk) verdeeld.

Matthijs: Dit is een extreem kabbelende film waarin niets of niemand meer onderneemt dan een schuivend continent.

Jozien: Ik heb er wel van genoten! Het is vrij voorspelbaar, maar dat kabbelende vond ik ook juist fijn. En het raakte me wel. Dat komt misschien ook omdat wat Nathalie (het personage van Isabelle Huppert, red.) doormaakt echt mijn nachtmerrie is. Dat je hele leven zo gewoontjes is en dat je uiteindelijk een gescheiden vrouw bent met een carrièrecrisis en een lelijk kleinkind. Wat een lelijk kleinkind trouwens, man. Maar dat terzijde.

Matthijs: Echt een nietzschiaans monster inderdaad.

Daan: Het is allemaal wel erg gedistingeerd en heel Frans. Netjes aan tafel zitten, verwijzen naar filosofen. Dat komt natuurlijk ook door Huppert, die heeft dat van zichzelf.

Jozien: Ja, maar wordt dat niet uitgedaagd naar het einde toe? Ik bedoel, het is ook niet bepaald zaligmakend. Zit je lekker je leven weg te filosoferen, en voor je het weet zit je in een auto op weg naar een vervallen boerderij te schreeuwen dat je 'voor het eerst echt vrij bent'.

Matthijs: Het gegeven van het bestaan dat geleidelijk naar een dood punt glijdt, is sterk verbeeld in de film. Maar ik vond het moeilijk om daar iets om te geven, als er daarbuiten totaal niks is dat ermee contrasteert. Huppert speelt weer een teflon vrouw die alles wat haar overkomt stoïcijns ondergaat, en verder is alles en iedereen om haar heen ook vlak, of gedraagt zich zo.

Daan: Maar zo is het toch vaak? Ik dacht toen ik de bioscoop uitliep: zo gaat dat dus. Alles gaat kapot en daarna gaat alles gewoon verder. Je krijgt een lelijk kleinkind en geeft les over Rousseau. Het heeft geen zin. Filosofie niet, protesteren niet, lesgeven niet, huwelijk niet, kleinkind niet. En toch leef je door.

Het heeft geen zin. Filosofie niet, protesteren niet, lesgeven niet, huwelijk niet, kleinkind niet

Jozien: JA! Zo voelde ik me ook, Daan. Ik wist trouwens niet zo goed wat ik met die leerling van haar moest, die te mooie hippie. Behalve dat ie natuurlijk wel leuk was om naar te kijken.

Matthijs: Fabien!

Jozien: Oh ja, Fabien.

Daan: Onbereikbaar verlangen en het niet echt durven, en dus niks doen. Ze probeert het wel, als ze haar 'kat gaat zoeken' en dan 'dizzy is van de wiet'. Doorzichtige truc natuurlijk.

Jozien: Is het leven zo simpel? Kan natuurlijk, ons Nathalie heeft ook behoeftes. Maar toch. Ik vond het niet zo duidelijk.

Daan: Dat wordt steeds gesuggereerd. Heinz, haar ex-man, wist het wel zeker.

Matthijs: Ja, Heinz zag de bui al hangen, en was hem voor.

Daan: Er zat nog een ander thema in volgens mij: oude en jonge vrouwen. Nathalie heeft het gevoel dat ze er zelf niet meer toe doet, seksueel, en ze wordt voortdurend omringd door mooie jonge vrouwen. Of is dat mijn interpretatie?

Jozien: Het gaat, zoals we al opmerkten, over ordinair verval, dus daar past dat ook in.

Matthijs: Alles vernieuwt terwijl Nathalie stilstaat. De cocon waarin ze leeft is de droom van haar moeder, die ze heeft waargemaakt en waarin ze sindsdien vastzit. Ze wil zich niet bemoeien met politiek, haar radicale fase was 'vroeger'. Totaal onveranderlijk is ze, totdat ze opeens aan alle kanten wordt ingehaald door dingen die dus wel zijn veranderd. Zelfs haar man, die zich al jaren totaal niet heeft ontwikkeld, blijkt opeens een nieuwe vrouw te hebben.

Jozien: Maar vind je dat niet op een bepaalde manier ook erg geslaagd? Ik vind dat de film dat gevoel wel goed over weet te brengen.

In Frankrijk is de vergelijking leven = seks wel geaccepteerd

Matthijs: Ja, haar gedeelte wel. Maar ik miste wel de scherpere randjes in alles om haar heen.

Daan: Die zijn er inderdaad niet.

Jozien: En die moeder dan? Die is de overtreffende trap van haar ouderdom.

Daan: Nog meer verval. En de nachtmerrie om dat te worden: oud en depressief.

Matthijs: Ja, maar haar moeder heeft wel echt geleefd, vergeleken met Nathalie’s stilstaande bestaan.

Jozien: Haha, dat is afhankelijk van wat je 'leven' noemt.

Daan: In dit geval: geneukt. En dat wil Nathalie ook.

Matthijs: Met leven bedoelde ik: stappen buiten die überrationele cocon. Dat de moeder wist dat Chirac met z’n laarzen aan neukte, was volgens mij een verwijzing naar haar aardse wijsheid versus de filosofische benadering van haar dochter. De moeder die nog op aftakelende leeftijd mooie kleren jatte en middenin de ellende kickt op een snoezige brandweerman.

Daan: In Frankrijk is, denk ik, de vergelijking leven = seks wel geaccepteerd. Vraag maar aan Chirac.

Jozien: Haha! En DSK.

Daan: En Sarkozy, en Hollande, en JP Sartre, et cetera.

Matthijs: Zat er om een punt te maken daarom in deze film compleet geen seks? Dat vond ik, als laatste punt, wel heel verwarrend: Franse cinema zonder bloot.

Mail

Redactie

Lees verder Lees verder

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zonder advertenties en helemaal gratis.

En dat heeft resultaat. Hard//hoofd’ers Iduna Paalman en Joost Oomen werden dit jaar door de Volkskrant verkozen tot literair talent van het jaar.

Een plek als Hard//hoofd kan alleen bestaan met jouw steun. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunstwerken van veelbelovende makers, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan
het laatste
Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Honger en rampspoed te over in de wereld, maar op sociale media ziet Wieneke van Koppen alleen maar voorspoed en persoonlijk geluk. Hoe zit dat? Ze gaat te rade bij emotie-psycholoog Ad Vingerhoets. Lees meer

 Kikker-K'NEX

Kikker-K'NEX

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd kleine robotjes te maken met levende cellen uit kikkerembryo's. Aida de Jong bracht het nieuws in beeld. Lees meer

 1

Collectief protest is nodig voor individueel geluk

Wolter de Boer luisterde naar de kersttoespraak van de koning en was verheugd dat hij over onze geluksobsessie sprak. Wel liet de koning een paar belangrijke maatschappelijke factoren voor de ellende van individuen achterwege in zijn rede. Lees meer

RE: Kiezen voor rechts. De verslaglegging van Nederlandse media over de Britse verkiezingen

Kiezen voor rechts: hoe de Nederlandse media verslag deden van de Britse verkiezingen

Keuzes die Nederlandse media maken in hun verslaggeving pakken vaak uit in het voordeel van rechts. Dat belooft weinig goeds voor de verkiezingen van 2021 in het vooruitzicht. Lees meer

 Heilige hobby's

Heilige hobby's

Onze zoektocht naar bijzondere ervaringen begint religieuze trekjes te vertonen. Het nieuws in beeld door Katja Grosskinsky. Lees meer

Filmtrialoog: Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker

Redacteuren Else Boer, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn zagen in het meest recente deel van de Star Wars-saga: The Rise of Skywalker, weinig dappere keuzes van de makers. Lees meer

 Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Vandaag is in het stadhuis van Rotterdam een condoleanceregister geopend voor Jules Deelder. Rob Worst bracht hem nog eenmaal in beeld zoals hij was: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur. Lees meer

Hard//talk: Het woordenboek is de barricade van deze tijd

Het woordenboek is de barricade van deze tijd

De redactie van de Van Dale riep ‘boomer’ uit als Woord van het Jaar 2019. Voor Marte Hoogenboom het zoveelste bewijs dat de progressieve strijd in de eerste plaats een taalstrijd is. Lees meer

 Rusland de komende jaren bankzitter

Rusland de komende jaren bankzitter

Sporters uit Rusland die kunnen aantonen dat zij dopingvrij zijn en geen dopingcontrole gemist hebben, mogen bij de komende grote sporttoernooien wel meedoen, maar niet onder de Russische vlag. Het nieuws in beeld door Jente Hoogeveen. Lees meer

 Zedenpolitie onder vuur

Zedenpolitie onder vuur

Toen de politie vier zedenverdachten voor een reconstructie meenam naar de plaats delict, probeerden die de agenten te overmeesteren. Bij de schermutseling die volgde kwamen alle verdachten om het leven. Het nieuws in beeld door Rueben Millenaar. Lees meer

Filmtrialoog: The Third Wife

The Third Wife

Redacteuren Oscar Spaans, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn zagen in de bioscoop hoe in het Vietnam van eind 19e eeuw, de 14-jarige May de derde vrouw wordt van Hung, een steenrijke en veel oudere grootgrondbezitter. Lees meer

Lieve Mark 2

Lieve Mark

Jan Hamstra sneed zijn kijk op Zwarte Piet in hout voor zijn beeldkritiek 'Lieve Mark'. Hij neemt ons in sneltreinvaart mee door de geschiedenis van raciale karikaturen, en drukt premier Mark Rutte op het hart dat hij zich meer in die geschiedenis zou moeten verdiepen. Lees meer

Hard//talk: Hoe (niet) te praten over mentale moeilijkheden

Hoe (niet) te praten over mentale moeilijkheden

Een label geeft een naam aan een ervaring, maar kan nooit een verklaring zijn voor waarom iemand, op dat specifieke moment in haar leven, die specifieke klachten heeft. Lees meer

Paw Patrol krijgt concurrentie

Paw Patrol krijgt concurrentie

De Australische hond Bear werd als puppy achtergelaten. Hij werd zelf gered, en sindsdien staat zijn leven in het teken van het redden van andere dieren. Het nieuws in beeld door Aida de Jong. Lees meer

Mannelijkheid en de giftige erfenis van Wolkers

Mannelijkheid en de giftige erfenis van Wolkers

Gijsbert Pols herleest Wolkers' meesterwerk Turks fruit, en moet constateren dat de roman niets waarmaakt van de bevrijding die hem wordt toegedicht. Een bewerkt hoofdstuk uit Pols' nieuwe essaybundel 'Het onhoudbare midden'. Lees meer

Automatische concepten 27

Ben je wel echt verslaafd aan je smartphone?

Dagelijks besteden we eindeloos veel tijd aan onze smartphones. Sommigen wijten dat aan een verslaving. Gatool Katawazi pleit ervoor dat we onze verantwoordelijkheid nemen voor dit gedrag, en spaarzaam om te springen met het woord 'verslaving'. Lees meer

 Vega Whopperwolf

Vega Whopperwolf

Alsof je een hongerige wolf aan de soja krijgt, zo kun je de prestatie van De Vegetarische Slager zien. Het bedrijf verovert langzaam maar zeker de Europese markt voor vleesvervangers. Het nieuws in beeld door Katja Grosskinsky. Lees meer

Red zaterdag onze democratie 1

Red zaterdag onze democratie

Als terrorisme en doodsbedreigingen niet meer worden geschuwd om een racistische traditie in stand te houden, is jezelf uitspreken niet meer genoeg, ziet Naomí Combrink. De vrijheid van vergadering en de democratie staan op het spel. Lees meer

 Mag ik nog even vangen?

Mag ik nog even vangen?

Honderden Amerikanen ontvingen eerder deze week opeens een nachtelijk berichtje van een vriend, kennis, collega... Maar die wisten op hun beurt nergens van. Oude berichten van jaren eerder werden 'gerecycled'. Het nieuws in beeld door Nastia Cistakova. Lees meer

Poortwachters van de Homogemeenschap

Poortwachters van de homogemeenschap

Sebastiaan van der Lubbe ontmaskert het dunne laagje vernis dat we in Nederland ‘tolerantie’ noemen. Hij strijdt tegen de regenboogvlag als goedkoop fashion statement en vóór de regenboogvlag als pleitbezorger van inclusiviteit. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n platform is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunst, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan