Illustratie: Xandra van der Eijk "Cassandra – ze heet Cassandra – werkt heel erg vanuit vroeger. Ze doet ook rebirthing."" /> Illustratie: Xandra van der Eijk "Cassandra – ze heet Cassandra – werkt heel erg vanuit vroeger. Ze doet ook rebirthing."" />
Asset 14

Eerste therapie


Illustratie: Xandra van der Eijk

Jose
Pien

J Nou, de vuurdoop gehad hoor.

P Ja?

J Ja. De kop is eraf.

P Wat heerlijk voor je. Beviel het?

J Ja. Die druk hè? Die druk is er dan meteen af.

P Snap ik.

J Je zit er toch maar de hele tijd tegenaan te hikken en nu is dat hikken in één keer over, snap je?

P Snap ik.

J Ik ben gewoon helemaal uit balans, zei die praatvrouw.

P Joh.

J Ja, helemaal niet meer yin en yang hè? Veel meer zwart, zei ze. Véél meer zwart.
De balans is zoek.

P En die gaan jullie nu samen vinden?
J Dat is de insteek ja.

P Hopen dat jullie ook een beetje op één lijn zitten dan.

J Nou, ik had er een heel goed gevoel bij hoor.

P De eerste indruk is toch goud waard.

J Ja. Dat is waar, maar dat gaat in dit geval toch niet helemaal op.

P Hoezo niet?

J Toen ik binnenkwam en haar zag zitten, had ik meteen hele nare associaties. En toen dacht ik: nee, Jose, je luistert nu een keer niet naar je vooroordelen maar gaat open deze confrontatie aan.

P Nare associaties?

J Ja. Of nou ja…naar…ze leek op Eucalypta. Van Paulus de Boskabouter, weet je wel?
En meteen vlogen de herinneringen van vroeger me om de oren.

P Jeetje.

J Maar dat bleek uiteindelijk heel nuttig, want Cassandra – ze heet Cassandra – werkt heel erg vanuit vroeger. Ze doet ook rebirthing.

P Wat?

J Rebirthing. Opnieuw geboren worden.

P Nou, je ziet er ook als herboren uit.

J Oh, dat is pas in sessie vijf hoor. Dat ik echt opnieuw geboren ga worden.
Maar we zaten wel meteen heel diep. Heel diep in mijn jeugd. En het hielp dan toch dat ze me deed denken aan Eucalypta.

P Wonderlijke toestand.

J Enfin, volgens Cassandra ben ik iemand met heel veel gevoel.

P Gevoel voor wat?

J Voor emoties. Daarom ben ik zo uit balans, zei ze.

P Goh.

J En ze wist ook meteen dat ik altijd heel erg bezig ben met de mening van anderen. Dat vond ik zó bijzonder. Dat kreeg ze door. Uit de spirituele wereld, zeg maar.

P Die is niet op d’r achterhoofd gevallen, da’s wel duidelijk.

J ‘Je bent wie je bent’, zei ze. Ik vond ‘r extreem to the point.

P Hoeveel vraagt zij nou voor zo’n sessie?

J Ik wist al meteen dat jij er ook wel wat voor zou voelen. Ze doet ook healings.

P Maar wat kost zo’n sessie?

J Ik moest honderdtwintig euro afrekenen. En je ziet hoeveel het me al heeft gebracht. Na één keer!
Wil je d’r telefoonnummer?

P Nee, bedankt, ik was nooit zo’n fan van Paulus de Boskabouter. Ik was meer een Flipper-kind.
Ik denk dat ik dus in het kader van de rebirthing maar eens een tripje ga boeken.
Naar Turkije. Lekker zwemmen met dolfijnen. Moet jij eens opletten hoe herboren ik terugkeer.

J Als dat is wat goed voelt, moet je dat gewoon doen. Gewoon doen.
Dat zei Cassandra ook nog: je moet altijd doen wat goed voelt.
En gelukkig is mijn gevoelsleven ontzettend rijk.

P Zo is het.

Mail

Randy

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Marinus Boezem en de eeuwige jaren 60. 1

Marinus Boezem en de eeuwige jaren 60.

Wie Marinus Boezem wil begrijpen, moet kijken naar kunstenaar Piero Manzoni. 's Lands bekendste conceptuele kunstenaar is te zien op een overzichtstentoonstelling. Dat hij zich liet inspireren door de legendarische Manzoni is duidelijk. De vraag is hoe verfrissend brutale kunst uit de jaren 60 nu nog kan zijn. Lees meer

Neem je ouders mee naar het museum

Neem je ouders mee naar het museum

De idealen van ouders en hun kinderen komen niet altijd overeen. Schrijver Michael ter Maat legt zich daar niet bij neer en neemt zijn vader mee naar het Krölller Müller. Een tip om het niet bij 'ok, boomer' te laten.  Lees meer

‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen, wie hij was en waar hij vandaan kwam'

‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen. Wie hij was en waar hij vandaan kwam'

Sarah van Binsbergen sprak met Yomi Hitijahubessy, vlak vóór- en nadat die in Indonesië haar Molukse familie ontmoette. Wat deed deze reis, waarop ze ook de as van haar overleden vader uitstrooide over zijn geboorteland, met haar? Lees meer

Alles Vijf Sterren: 48

A is voor activisme, B is voor brood

Deze week worden onze redacteurs blij van non-binaire personages, brood bakken en burenruzies die tot creatief activisme leiden. Lees meer

Vertrouwen op iets wat niet bestaat

Vertrouwen op iets wat niet bestaat

Else Boer is dol op praktisch advies over schrijven. Een scène schrijven, een verhaallijn uitwerken, overal is wel een stappenplan voor te vinden. Het belangrijkste is: volhouden en nooit maar dan ook nooit stoppen. Simpel toch? Makkelijker gezegd dan gedaan, zegt Else, die vertelt over hoe je soms wel en niet kan vertrouwen op je verhaal. Lees meer

Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, ziet die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer