Asset 14

Daan Schuurmans-binge

Daan Schuurmans-binge

Er zijn van die gespreksonderwerpen op feestjes waarvan ik heel erg stil word, omdat ik er geen zinnig woord over kan zeggen. Voetbal bijvoorbeeld. Ik heb nog liever dat ze ineens Chinees beginnen te praten. Maar toch blijf ik erbij staan en knik mee en ondertussen verschrompel ik tot één gedachte: 'Laat het alsjeblieft snel weer ergens anders over gaan.' Het probleem met dit soort onderwerpen is dat je er eindeloos over door kunt praten, als je er denkt verstand van te hebben. Het loopt er meestal op uit dat ik als een schim van mezelf achteruit schuifel richting de tafel met drank, het toilet of het paardenmiddel bij feestelijk ongemak: de keuken.

De laatste jaren gaan gesprekken steeds vaker over series. Mensen die hele weekenden lang zitten te bingen onder een dekentje op de bank en er maar geen genoeg van lijken te krijgen. Afgelopen week was een vriend van mij weer helemaal verwikkeld in zo'n serie en deed ik een poging om mee te kijken, maar na een halve aflevering had ik het wel weer gezien. Hij keek er vijf. Het zou aan mijn te korte spanningsboog kunnen liggen, maar het voelt alsof het probleem dieper ligt. Films kijk ik ook steevast maar voor de helft. Behalve in de bioscoop. Daar zit ik dan ook vaak de eerste vijf minuten te hyperventileren vanwege het idee dat ik twee uur lang moet stilzitten op een stoel en niet kan ontsnappen aan de visuele grillen van één of andere regisseur en een stel acteurs. Het is een vertrouwenskwestie. Alles wat je ziet beïnvloedt je, en van tevoren kun je niet weten of je als een verrijkt mens de zaal uit gaat lopen. Misschien raak je wel verbitterd, of word je dommer. Twintig uur lang de belevenissen van een ontspoorde scheikundeleraar of een elfenprinses volgen is voor mij dan ook een no-go. Het is geen onwil, het is angst.

Er is één uitzondering: series met Daan Schuurmans. Ik weet niet wat het is, ik kende hem eerst vooral uit Costa!, waarin hij eigenlijk best wel een lul was tegenover Georgina Verbaan. Als er iemand is die je niet kan vertrouwen, is het Daan Schuurmans, zou je zeggen. Maar mensen kunnen veranderen, vooral als het acteurs zijn. Ik kwam Daan een tijd geleden per toeval op tv tegen en er gebeurde iets magisch.

Hij speelde een ooit succesvolle communicatieadviseur, verwikkeld in een vreselijk internationaal complot: iemand had hem erin geluisd. Hij werd beschuldigd van moord. Zijn baan, zijn relatie en zijn leven stonden op het spel, maar hij was vastbesloten het allemaal terug te krijgen. Ik was meteen verslaafd, volgde de hele serie en ook het tweede seizoen. Ik zat er helemaal niet op te wachten om een serie te kijken, misschien lag het daar aan. Het greep me gewoon en liet me niet los.

Maar het ligt ook gewoon aan Daan. Begin dit jaar bevestigde hij zijn nummer-één-plek in mijn korte lijst van favo serie-acteurs. In Heer en Meester van omroep Max speelde hij een adellijke privédetective. Hij deed het met een nonchalance en een klasse die niet meer vertoond is sinds Agatha Christie's Poirot. Bovendien zijn de misdaden die hij oplost zeer glamoureus. Supermodel is omgelegd, en een foto van het lijk zit in de nieuwste reclamecampagne van een beroemd parfumeur. Dat werk.

Ik heb momenteel geen tv, dus ik weet niet of Daan nog ergens in schittert op het moment. Ik mis de spanning en sensatie uit zijn series wel een beetje. Maar ik mis hem vooral als gespreksonderwerp op feestjes. Het voelt soms alsof ik de enige Daan-Schuurmans-fan ben, al spreken de kijkcijfers dit tegen. Ik heb alleen nog nooit iemand horen zeggen: ‘hebben jullie die ene serie met Daan Schuurmans al gezien?’ Wie zijn die miljoenen stiekeme kijkers? Laten we een keer met zijn allen een feestje organiseren, in de RAI ofzo. Dan kunnen we er lekker met zijn allen over praten. En voor de stakkers die alleen Breaking Bad en Game of Thrones hebben gezien, voel je niet buitengesloten! Kijk gewoon Heer en meester terug, het staat helemaal op uitzending gemist. Je moet er wel voor betalen, maar het is het waard. Ga een weekend zitten voor een lekkere Daan-Schuurmans-binge.

Beeld: Aaron Escobar

Mail

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer

Warning: Undefined variable $articleCount in /home/hardhoof/hardhoofd.com/releases/20220413071826/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Voor niemand vindbaar

Voor niemand vindbaar

Het kan fijn zijn als je familie aan je denkt wanneer je er niet bent. Maar voor af en toe onvindbaar zijn is ook iets te zeggen, vermoedt Eva tijdens een werkbezoek aan de Estse hoofdstad Tallinn. Lees meer

Je plaats op de weg 

Je plaats op de weg 

Dit is het tweede deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Motten en vlammen

Je hebt motten en vlammen

Marthe van Bronkhorst verwerkt een tegenslag in de liefde en observeert dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: de motten en de vlammen. Lees meer

Strengen

Strengen

Dit is het eerste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Krabbels in de kantlijn

Krabbels in de kantlijn

Eva stuit op aantekeningen in de kantlijn van oud boek, gemaakt door haar jongere ik. Maar wie is dat eigenlijk? Lees meer

Slachtoffers van zinloos gekwel

Slachtoffers van zinloos gekwel

Marthe van Bronkhorst buigt zich met verbazing over wat mensen bereiken in een sportschool: "Duizend uur spieren trainen en ze nooit inzetten in het gevecht. Honderd keer gooien en nooit iets raken: lang leve de nutteloosheid." Lees meer

Koningen van de dansvloer 2

We zijn allemaal koningen en lakeien

Marthe van Bronkhorst vraagt zich af waarom zoveel mensen dol zijn op het koningshuis: "Ik heb de Oranjes nog nooit op één originele gedachte of uitzonderlijk talent kunnen betrappen. Waarom willen we dan toch zo graag klappen, juichen, buigen?" Lees meer

drie figuren zitten voor een groot raam aan een tafeltje iets te drinken, twee van de figuren zitten op een stoel, een van de figuren zit in een rolstoel

Het café

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week het laatste deel: over het belang van fysieke toegankelijkheid. Lees meer

een persoon duwt een rotsblok een berg op terwijl die ingehaald wordt door iemand op een fiets

Hoop

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel IV: over Sisyphus als raadgever. Lees meer

Column: Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar ze niemand kent vergen enige moed van Eva om naartoe te gaan, maar hebben tegelijkertijd hun voordelen. Lees meer

Zweten tegen beter weten in

Zweten tegen beter weten in

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel III: over sporten met een beperking. Lees meer

De handicapwalk

De handicapwalk

Tiare van Paridon neemt ons vijf weken lang mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel II: over het identificeren met je eigen ziektebeeld. Lees meer

Allemaal normies

Allemaal normies

Marthe van Bronkhorst probeert tijdens een voorstelrondje te achterhalen waarom ze zich zo onwennig voelt bij bepaalde mensen. Lees meer

Vraag het niet: De Revalidanten

Vraag het niet

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Lees meer

Een machine om te repareren

Een machine om te repareren

Eva heeft last van haar oor en komt tot de ontdekking dat iets niet-menselijks onderdeel van haar lichaam was, of probeerde te worden. Lees meer

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

Marthe van Bronkhorst vat het nieuws over Oekraïne samen in een dierenfabel: ‘Wat doe je bij dat hek, Vos?’ vroeg Kip. ‘Bewaken,’ zei Vos. ‘Tegen wie?’ vroeg Kip. ‘Tegen jullie,’ zei Vos, ‘we denken dat jullie een gevaar zijn voor de vos-veiligheid.’ Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd! 

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Als je je nu aansluit, dan ontvang je jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel