Asset 14

Punkpodcast, Graceland en een leerschool

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Battleship Pretension: Een echt gesprek
✩✩✩✩✩
Julius Koetsier

'Podcasts zijn punk. Ten minste, van origine. Sinds het medium aan populariteit heeft gewonnen, hoor je steeds meer overdadig geproduceerde podcasts. Daar is niets mis mee, maar mijn favoriete podcasts zijn van de rauwe soort, met de intimiteit die het medium zo bijzonder maakt. Het mooiste wat een podcast kan doen, is het gevoel overbrengen van een natuurlijk gesprek. Daarvoor is geen planning of montage nodig. Als je zit te praten met vrienden, is er ook geen draaiboek of gespreksleider die de boel on topic houdt.

Battleship Pretension is een perfect voorbeeld van de punkpodcast. Filmcritici David Bax en Tyler Smith bespreken de meest uiteenlopende filmgerelateerde onderwerpen, met kennis van zaken en hoogdravende analyses. Maar ook los, chaotisch, vol zijpaden en zonder ooit een conclusie te bereiken. Officieel gaat de podcast over film, maar er kan zomaar een spontane discussie over politiek of fastfood ontstaan. Net als bij een ‘echt’ gesprek. Daar komt bij dat Bax en Smith allebei over een uitstekend gevoel voor humor beschikken. Wil je weten hoe een podcast ‘hoort’ te klinken? Luister Battleship Pretension.'

Graceland: Willekeurige associaties
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Soms brengt muziek dingen samen die helemaal niet samen horen. Graceland van Paul Simon: de grote dansbaarheid van jarentachtigmuziek, het beeld van mijn ouders die dat dus ook deden, Zimbabwe, New York City en Woody Allen en vakantie in Zeeuws-Vlaanderen. Dat cassettebandje zat namelijk in het doosje in de auto (naast Jody Bernal van mijn zusje) en de langste ritten die ik als kind maakte waren naar Zeeuws-Vlaanderen. Naar jaren tachtig vond ik het toen nog niet klinken, maar wel naar mijn vader die in Zimbabwe was geweest – Graceland, dacht ik (Zuidelijk Afrika? Elvis? Ik was 8).

Later ontdekte ik de overduidelijke dansbaarheid en de raarste regel van het album (die volgens Paul Simon niks betekent): There’s a girl in New York City that calls herself a human trampoline – Woody Allen, al is dat recent. Waarom de muziek dit oproept, weet ik niet – vraag het mijn analist; jeetje, wéér Woody – maar het maakt me blij.'

 

Leerschool: Over veranderen van gedachten
✩✩✩✩✩
Lotte Akkerman

'Ik kan niet meer stoppen met het lezen van Leerschool van Tara Westover. Tijdens mijn ontbijt probeer ik het boek open te houden terwijl ik mijn muesli naar binnen lepel, onderweg in de trein sluit ik het pas als de deuren naar het perron opengaan en ik moet uitstappen, ’s nachts lees ik stiekem met een rood hoofdlampje zodat mijn bedpartner geen last van mij heeft. Volledig opgeslokt ben ik door het waargebeurde verhaal van Westovers jeugd. Zij groeide op in een mormoons gezin ver weg in de bergen van Noordwest-Amerika en ontsnapte op haar zeventiende uit het geïsoleerde leven van haar ouders. Ik lees eigenaardigheid na eigenaardigheid, incident na incident in woorden die zo ongelofelijk mooi zijn. Meer nog dan over religieus extremisme gaat het boek over hoe het is om op te groeien met de psychische klachten van je ouders en hoe het leven maar één waarheid lijkt te vertellen. ‘Keuzes, even talloos als zandkorrels, waren laag voor laag opgestapeld en samengeperst, samengesmolten tot sediment, toen tot steen, tot alles onwrikbaar vaststond.’ Onwrikbaar, totdat Westover ontdekte dat ze van gedachten kon veranderen...'

Beeld: via Flickr

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar