Asset 14

Champagne, citeren en Carol Ann

Alles vijf sterren

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'Wat maakt je blij?'

Champagne op zondag: je moet het vieren
✩✩✩✩✩
Else Boer

'De afgelopen tijd gaat het uitstekend met me, maar gelukkig niet met mij alleen – ook met vrienden gaat het goed. Het is alsof we in een moeiteloze, collectieve Snapstreak zitten. We hebben leuke relaties, plezier in ons werk, verjaardagen waar we niet tegenop zien en de zomer is in zicht.

Zoiets kan natuurlijk nooit eeuwig duren en dat hoeft ook niet. Bij de dag hoort de nacht, bij de yin hoort de yang. Maar het is zonde om zo’n lekkere periode onopgemerkt voorbij te laten gaan. Daarom gaan mijn vijf sterren naar de fles champagne die een vriendin op een zondagavond openknalde. Gewoon, omdat het kon, en omdat het zo’n lekker voorjaar is geweest. Ik vroeg of ze dat niet zonde vond.
‘Als het kan, moet je het vieren,’ antwoordde ze. Het is levensadvies dat ik ter harte ga nemen. Maar champagne op zondagavond krijgt van mij sowieso vijf sterren.'

Rosanne Philippens: een origineel citaat
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Hoe interessant ben je als je alleen het werk van anderen uitvoert? Die vraag hangt altijd als het zwaard van Damocles boven de klassieke muziek, helemaal omdat het ook nog gaat om het zo precies, zo perfect mogelijk reproduceren van die muziek. En toch kun je met die muziek zoveel zeggen. Weet violiste Rosanne Philippens zoveel te zeggen. Haar laatste plaat Insight werd geboren uit de wens een boeiend programma te maken voor alleen viool, ze reisde heel Europa af, alleen, met een programma dat ze steeds aanpaste op haar eigen gedachten en, ongehoord, die van het publiek. Wat in feite een citaat van een uur is krijgt zo een geheel nieuwe betekenis, met korte improvisaties als puntige kanttekeningen. Ze speelt Bach, de partitas, de Rozenkransensonaten van Biber, de mysterieuze muziek van George Enescu en dan Eugène Ysaÿe – een variatie op diezelfde partitas van Bach. Zo trekt ze lijnen tussen al die stukken, geeft ze nieuwe betekenis, een eigen kleur. En dan haar spel zelf, de muziek spreekt. Nee, dit is niet iemand die simpelweg uitvoert. Al is het allemaal citaat, wat Rosanne Philippens te zeggen heeft is nieuw en origineel. En zo mooi.'

Carol Ann Duffy: ‘We begrijpen mekaar’
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Eigenlijk ben ik een echte prozalezer, maar het laatste jaar doe ik erg m'n best om meer poëzie te lezen. Een van de meest uitdagende, maar daardoor ook belonende bundels die ik in dat proces heb opgepakt, is Sincerity van Carol Ann Duffy. Deze bundel, die Duffy's tijd als Britse Dichter des Vaderlands afsluit, is zowel enorm persoonlijk als zich helemaal bewust van de tijd waarin we leven. In dit fantastische afscheidsartikel in The Guardian zegt ze hierover: 'With the evil twins of Trump and Brexit … I don’t remember ever having felt such a kind of lowering abstract stress coming from the political aura. There was no way of not writing about that, because it is just in the air.' De gedichten zijn warm, liefdevol, soms keihard, maar altijd met beide benen op aarde. Een enorme aanrader. Hier een strofe uit haar gedicht The Ex-Ministers:

Beyond our shores, they float on superyachts, Nostrovia!,
guests of the mortal gods; the vague moon a Bitcoin.
We are nothing to them now; lemmings
going over the white cliffs of Dover.

 

Beeld: rawpixel.com via Pexels.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer