Asset 14

De Vieze Week

Hij keek me aan met wat ik inmiddels vol overtuiging zag als “zijn rotkop”. Zijn te kleine oogjes (“verraderlijke ogen”, dacht ik) en zijn te dunne lippen (“leugenachtige smoel”, dacht ik). Hij zei: “Ik zie heel veel, ook ergere dingen, maar dan denk ik: dat mensen zo willen leven…”

Alles was al fout geweest, maar nu ging het over de keuken. Preciezer: over de staat van de keuken in het huis dat ik een week of twee daarvoor had verlaten. Ik had vol vertrouwen afgesproken met deze minion van mijn huisbaas, in de wetenschap dat het onwaarschijnlijke waar was: de ruimte zag er beter uit dan toen ik hier zeven jaar geleden introk. De muur in de keuken had weliswaar een kleur die niet in een verfnummer viel uit te drukken, en hij was wat vettig, maar heel veel erger dan zeven jaar terug was het niet.

“Dit keukenblok was nieuw”, zei hij.

Ik keek hem ongelovig aan en zei op ongelovige toon: “Dat gelooft u zelf niet.”

“Hmm”, zei hij. “Dat dacht ik.”

Mijn bloed borrelde. Het was mijn morele verontwaardiging (over het feit dat ik verantwoordelijk werd gehouden voor het gebrekkige onderhoud van mijn huisbaas) tegenover zijn walging (jegens iedereen die het niet kan opbrengen een keuken die jaren geleden vervangen had moeten worden dagelijks - maar altijd vergeefs - te schrobben).

Om de ban te breken, zei ik: “Ik weet het goed gemaakt, ik zal komend weekend nog even goed schoonmaken.” Morrend stemde hij in.

Dat weekend, terwijl het mengsel van schuurmiddel en ooit met dampen meegereisd vet van het plafond in mijn haar en ogen droop, werd ik geconfronteerd met fundamentele vragen over hygiëne, opvattingen van reinheid en smerigheid en de gevoelens van schaamte en onzekerheid (en chagrijn) die zulke zaken kunnen oproepen.

Een week later zat ik in de tuin van mijn nieuwe huis, er waren mensen op bezoek en het gesprek belandde al snel op het lot van de kat, die zijn plek zou moeten veroveren in een nieuwe omgeving. Daarvandaan bleek het geen al te grote stap naar verhalen over katten met wonden vol pus. Niet lang daarna ging het niet meer over katten met wonden, maar over wonden in het algemeen en puswonden in het bijzonder. Terwijl mijn tafelgenoten anekdotes opdisten, steevast vergezeld van geluiden van afkeer en walging, werd ik steeds stiller. Pus. Het woordje, drie letters, was genoeg om me volledig lam te slaan. Ik werd onwel van een woord op een manier die ik alleen herkende van het onwel worden van tv-beelden van een massagraf. Gênant maar waar: mijn lichamelijke reactie is in beide gevallen ongeveer gelijk.

Viesheid speelt welbeschouwd een behoorlijke rol in mijn leven. Alleen had ik wel het vooruitzicht van een Vieze Week nodig om dat volledig te beseffen. Want ja: het is deze week Vieze Week op hard//hoofd. En misschien volgende week ook nog wel een beetje: stiekem hoop ik dat de viezigheid een beetje doorlekt; overstroomt als een verstopt toilet.

Waarom een Vieze Week? Doorgaans wordt een themaweek gerechtvaardigd door met gewichtige woorden naar 'ontwikkelingen' of 'trends' te wijzen, maar ik vrees dat ik jullie die aankleding verschuldigd moet blijven. De Vieze Week klonk gewoon goed. Het onderwerp is iets van alle tijden, je bent er de hele dag mee bezig maar je denkt er zelden over na. En over dat soort dingen moeten we het ook af en toe hebben. Daarom vieze beelden en bekentenissen, smerige films en ranzige gedachten, gore middeleeuwers, puisterige pubers en nette artsen met misselijkmakende guilty pleasures. Geniet ervan.

Mail

Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer