Stevige dansmuziek die in je hoofd én lijf gaat zitten." /> Stevige dansmuziek die in je hoofd én lijf gaat zitten." />
Asset 14

Nog drie weken (2)

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de weken af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog drie weken te gaan (bestel je kaarten via festival@hardhoofd.com)! Nu: Kasha Nasha, veel meer dan Balkan Beats.

Een vreemde mix van Balkan Beats, gipsy, hardrock, jazz, latin en pop, met veel energie ten gehore gebracht. Dat is Kasha Nasha, de band die in 2008 door klarinettist en zanger Gottfrid van Eck is opgericht. Met hun composities proberen ze een brug te slaan tussen Oost- en West-Europa, met een lichte nadruk op de eerste stijl, die toch wel hun grootste inspiratiebron vormt. Het is ook grappige muziek, met titels als 'Worst Kaas Scenario' en 'High Speed Shoarma Eating Contest'. De optredens van deze mannen ontaarden dan ook meestal in een chaotisch feestje.

In januari 2011 kwam hun debuut-CD 'Ministry of Carnaval' uit. Het Parool schreef hierover: "Kasha Nasha is om heel blij van te worden." We zijn heel trots dat ze op ons festival komen spelen. Bandleider Gottfrid van Eck beantwoordde enkele vragen voor ons.

Huh? Kasha Nasha wat?
"Kasha Nasha betekent 'onze pap' of 'ons prutje' in het Russisch. Onze bandnaam is gebaseerd op een Russisch soldatengezegde (sjsji da kasha, pisjsja nasha) dat - vrij vertaald - betekent: koolsoep en pap, dat is onze dagelijkse hap. In muziek uit Rusland en andere landen in Oost-Europa vinden we een grote inspiratiebron. We zingen enkele liedjes in het Russisch (maar ook in het Roma) en we hebben een zelfs een echte Rus in de gelederen: onze accordeonist Evgeny Suvorkin uit Nizhi Novgorod."

Op welk nummer zijn jullie het meest trots?
"Lastige vraag. We zijn op veel nummers trots, om heel diverse redenen. 'Nad Sakwajazjem' is bijvoorbeeld een lied dat ikzelf geschreven heb, althans de melodie. De tekst is een bijzonder gedicht van de Russische dichter Boris Rizhi. Hij schrijft daarin over de kracht van muziek bij nacht en ontij, bijvoorbeeld als troost voor dronkeman in het park. Ik ben daarnaast trots op mijn Russische uitspraak in dat lied, want een Russin die dit lied een keer hoorde kon het helemaal volgen.
Om een andere reden is het instrumentale nummer 'High Speed Shoarma Eating Contest' van onze violist Ben Mathot iets om trots op te zijn; het is spetterend, virtuoos en vol energie. Een pittige mix van Balkan, Iers en hardrock."

Hoe werken jullie?
"We werken enerzijds vanuit traditioneel Balkan- en zigeunerrepertoire dat we naar onze hand zetten. We zoeken vervolgens naar andere ritmes uit de popmuziek, (latin)jazz of wat ons maar aanspreekt, zodat we niet aan traditionele ritmes vast blijven zitten. We slaan volop aan het experimenteren, net zo lang tot we tevreden zijn. Ook de harmonie (akkoorden) kunnen veranderen.
Daarnaast schrijven we steeds vaker eigen werk, zowel liedjes als instrumentale stukken. Onze inspiratie voor tekst en muziek ligt ook grotendeels in Oost-Europa, maar we verwerken dat wel op eigen wijze. Melodie, ritme, harmonie mogen best een traditionele klank hebben, maar we proberen daarna ontregelend te werk te gaan. Dat wil zeggen we proberen er wat eigenheid, vervreemding en een vleugje humor in te stoppen."

Wat fascineert jullie?
"Fascinaties? Ten eerste: muzikaal avontuur, onder andere zoeken naar nieuwe klanken en klanklandschappen. Maar ook zoeken naar improvisaties die telkens anders zijn, zoals jazzmusici altijd werken. Daarnaast: een muzikale synthese tussen Oost- en West-Europa bewerkstelligen. De melodieën uit Oost-Europa zijn vaak bijzonder wervelend, intens en gepassioneerd. Daarentegen is de harmonie van West-Europa (en de VS) vaak weer rijker, zoals in jazz goed te horen valt.
Tenslotte: dat immens grote, vreemde Rusland is ook een blijvende inspiratiebron. Wat bij ons in Nederland gek is, kan daar nog altijd gekker, vreemder, grotesker. De vreemdelingenpolitiek van de stad Moskou was inspiratie voor de tekst van ons eigen lied 'Muscovite's Code'."

Wie zijn jullie helden?
"Helden zijn onder andere componist John Zorn, DJ Shantel, Taraf de Haidouk (beste zigeunerband ter wereld), Klezmer Madness, Balkan Beat Box, Iron Maiden en andere metalbands, John Scofield en andere jazzmuzikanten."

Wat is dat achter jullie? Daar in de hoek?
"Geen idee waar je op doelt. Een foto? Welke dan?"

Wat verwachten jullie van 11 juni en wat kunnen wij van jullie verwachten?
"Onze verwachtingen van 11 juni? Dat er stevig gedanst gaat worden. Wat jullie van ons kunnen verwachten? Stevige dansmuziek die in je hoofd én lijf gaat zitten."

Kasha Nasha staat op 11 juni om 22.00 op het grote podium. Bestel nu je kaartje in de voorverkoop.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Zwamvolk 2

Zwamvolk

In de serie Natuurgeweld maakt schrijverscollectief Wildgewelf verhalen bij een zoekplaat van Emile Weisz. Welke verhalen weet jij te vinden? Lotte Bijl trapt af met een verhaal over het mos dat je komt halen, over hoe een heksenkring ontstaat en zwammen die op gezichten groeien. Lees meer

Nieuws in beeld: Geen heil in het 'onheilshuis'

Geen heil in het 'onheilshuis'

Het ogenschijnlijk onschuldige adres Qingcheng Park 14-3-202 in Bejing werd na een zesvoudige moord een 'xiongzhai': een huis dat ongeluk brengt en schier onverkoopbaar is. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Horror, honden en verlangen 1

Horror, honden en verlangen

Deze week worden onze redacteurs blij van een film die de Gouden Palm waard is, een uitkomst voor hondenbezitters met een volle agenda en een debuutroman. Lees meer

10 procent is genoeg om een klimaatramp te voorkomen

10 procent is al genoeg om een klimaatramp te voorkomen

Volgens het laatste IPCC-rapport zijn we al cruciale kantelpunten in de opwarming van de aarde gepasseerd. Toch vindt Max Beijneveld hoop in de sociale wetenschap, die aantoont dat we voor duurzame verandering ook bereikbare kantelpunten bestaan. Lees meer

Column: Weten of je ooit moeder wil worden

Weten of je ooit moeder wil worden

Eva wordt geconfronteerd met de beruchte wel-of-geen-kinderen-vraag en zet de voor- en nadelen tegenover elkaar. Lees meer

Vrees de cocon niet: ze is nog warm

Vrees de cocon niet

Nu de feestjes voorzichtig weer op gang komen, beseft Rijk Kistemaker hoeveel hij níet heeft gemist. Gestrand tussen veganistische sneakers en gesprekken over Jeff Bezos verzint hij voor zichzelf een stiller leven. Een tip over verlangen naar lauwe thee en warme cocons. Lees meer

Nieuws in beeld: Remkes haalt de rem eraf

Remkes haalt de rem eraf

De nieuwe informateur Johan Remkes heeft duidelijk minder geduld dan zijn voorgangers. En terecht, vindt Rueben Millenaar. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 51

Wees jezelf, ook achter glittercoulissen

Deze week worden onze redacteurs blij van authenticiteit, een nieuw boek van een favoriete schrijver en glitter. Lees meer

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Net als in Amsterdam rijzen de huren in Berlijn de pan uit. Regelingen om die stijging tegen te houden - zoals de zogenaamde Mietendeckel ('huurdeksel') - worden teruggedraaid, met grote protesten als resultaat. Nina Läuger sloot zich bij een van de protesten aan. Lees meer

Nu wordt er niet meer in mijn wangen geknepen 5

Nu wordt er niet meer in mijn wangen geknepen

Hoe schrijf je over iets wat niet meer tastbaar is? Miray van der Bend schreef een collagegedicht over vakanties van vroeger in Turkije. Over de geur van het vliegveld, de granaatappels in de tuin van haar oma, de rimpels op haar gezicht. Lees meer

Pijn en glorie

Pijn en glorie

Jonathan van der Horst onderzoekt mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 3, over Pedro Almodóvars film Dolor y Gloria. Lees meer

Gebroken Kaars van Sanne Balen over yoga, liefde en leed

Gebroken Kaars

De hoofdpersoon schrikt ondersteboven wakker. Hoe geef je jezelf een houding als je wereld op zijn kop staat? De titel van dit kortverhaal van Sanne van Balen over yoga, liefde en leed is tevens de aanbevolen leeshouding. Leg je kamer eens langs je benen omhoog, en begin. Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 1

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Nieuws in beeld: Alleen samen houden we de crisis gaande?

Alleen samen houden we de crisis gaande?

Vaker dan elk ander Europees volk geven Nederlanders hun medemens ervan de schuld dat de coronacrisis nog steeds voortduurt. Lees meer

Blik of een Lappendeken 3

Blik of een lappendeken

Een fragment uit het afstudeerwerk van Dino de Haas, een sciencefictionstrip over de alledaagse horror van productiviteit, over queer relaties en queer geluk. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Steek die maar in je zak!

Steek die maar in je zak!

Deze week worden onze redacteurs blij van enthousiaste opstekers (op gepast volume), kunst in je broekzak en een wisselaccount op Twitter. Lees meer

De maakbare mens

De maakbare mens

Zijn mensen net als machines? Het bezoek van een monteur laat Marthe van Bronkhorst nadenken over haar eigen bedrading. Lees meer

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Naast de indrukwekkende documentaire 'I Am Not Your Negro' zijn ook de boeken en essays van James Baldwin de moeite waard, meent Roel Meijvis. Baldwin leert ons wat het betekent om mens te zijn, juist door geen antwoord te geven op die vraag. Lees meer

tot de zon onder gaat / de kleine dingen

tot de zon onder gaat / de kleine dingen

In de gedichten van Nora van Arkel spoelen herinneringen aan en wordt er lego in de sloot gegooid. 'Alsof een eindeloze hoeveelheid tijd zich voor me uitstrekte / loom achterover ging liggen totdat het hele /landschap tijd was geworden'. Lees meer

(Geen onderwerp)

(geen onderwerp)

Vijf huisgenoten proberen via e-mails in contact te blijven over hun huis dat steeds viezer wordt. Lees meer