Asset 14

Jazz

Mixtape: Jazz 1

Speciaal voor Internationale Jazzdag viste Hard//hoofd deze mixtape uit 2013 op, een van onze favorietjes. Geniet van heerlijke jazz en lees ondertussen van onze oud-redacteuren waarom zij destijds (en wij nu nog steeds) zo lekker op deze nummers gaan.

1. Louis Armstrong & His Hot Five – Louis Armstrong (Tirza)
"Satchmo laat je in een luttele 15 seconden alle hoeken van de emotionele kamer zien. En dan moet het echte nummer nog beginnen."

2. Donald Byrd – Cristo Redentor (Philip)
"Dat moment dat Byrd aanvangt, die eerste noten van die trompet - en dan dat gevoel dat je hart even wacht met kloppen, dat je ruggewervel een schok krijgt en dat de haartjes op je armen recht op gaan staan - dat moment is het klaar. Of zoals DTRUTH365 het zegt: 'It's beautiful and haunting, it lingers in your soul...it reminds me of a very slow stroll in the park at night with a broken heart.'"

3. Duke Ellington – Take The A Train (Mees)
"Elke keer als ik mijn geboortestad New York aandoe, land ik op JFK. Dan sleep ik mijn bagage naar de altijd winderige metrohalte en wacht op de A train. Deze brengt me niet naar Harlem, maar naar Broadway Junction, voor de overstap op de L train. In de metro begint Duke Ellingtons nummer bijna automatisch af te spelen in mijn hoofd, de perfecte soundtrack voor het opgewonden gevoel in je maag als aan het eind van de reis de trein je de stad invoert."

4. Bobby Timmons – Moanin' (Jan)
"Bobby Timmons Moanin' is gewoon heel erg fijn en iedere keer dat je ernaar luistert wordt de wereld voor heel even net iets minder kut. Dat is knap."

5. Billie Holiday – You Go To My Head (Meredith)
"Ik las ooit in een boek over een vrouw wiens stem klonk zoals tranen voelen. Het was een van de eerste albums die ik, vroegwijs en sociaal onaangepast, van mijn eigen zakgeld kocht. Ik leerde haar nummers van binnen en van buiten, Billie en ik raakten 'on a first name basis'. Jaren later kon ik pas echt voelen waar ze dan eigenlijk over huilde."

6. I Wanna Be Like You – Louis Prima (Mees)
"Ik zei vroeger altijd dat ik jazz kut vond maar eigenlijk was dat een leugen. Dit nummer was mijn eerste lievelings jazznummer en King Louie die zingt over zijn verlangen vuur te kunnen maken hoort nog steeds in de top drie. Ook Baloe in een rieten rokje met kokosnoten op zijn snuit blijft één van de grappigste dingen die ik me kan bedenken."

7. Django Rheinhardt – Minor Swing (Kasper)
"Ik raakte verliefd op de muziek van Django Reinhardt dankzij de film Sweet & Lowdown van Woody Allen, waarin Sean Penn een fictieve tijdgenoot (en gitaarvirtuoosconcurrent) van Django speelt. Deze zigeunerjazz van Belgische (!) origine is zo onbevangen sentimenteel en speels dat ik er altijd een beetje wee van word. Als ik met deze klanken op mijn koptelefoon door de stad huppel waan ik mij in een Allen-film en kunnen er dus de gekste dingen gebeuren."

8. Kermit Ruffins & The Barbecue Swingers – Skokiaan (Philip)
"Jazz hoeft niet moeilijk te zijn."

9. Charles Mingus – Solo Dancer (Stop! Look! And Listen, Sinner Jim Whitney!) (Tirza)
"Zo gruwelijk sexy dat je er spontaan nat van wordt."

10. Cannonball Adderley – Autumn Leaves (Kasper)
"Somethin' Else van Cannonball Adderley (waar ook grootheden als Miles Davis en Art Blakey op mee spelen) is dé plaat die ik opzet als ik niet weet wat ik op moet zetten. Het is muziek die een sfeer met zich meebrengt om in weg te zakken, muziek die net zo zalig op de voorgrond als op de achtergrond werkt en waar je zowel prima bij kan werken als eindeloos bij kan mijmeren. Dit is het openingsnummer van het album met een bekende melodie (van oorsprong een Frans chanson getiteld 'Les feuilles mortes', populair geworden in uitvoeringen van onder meer Edith Piaf, Nat King Cole en Frank Sinatra, maar hier vanzelfsprekend instrumentaal en uitgesponnen)."

11. Paolo Conte – Boogie (Jan)
"Iets zegt me dat Paolo Conte niet helemaal onomstreden is. Ik heb daar geen boodschap aan. Boogie heeft niets met Michael Boogerd te maken, maar gaat hier wel gepaard met een buitengewoon vreemde fotoserie."

12. The Last Poets – Jazzoetry (Maartje)
"The Last Poets brengen jazz en poëzie samen. Uit hun werk spreekt zoveel urgentie dat je moet blijven luisteren. Woorden die tegen een melodie aanschuren. Ritmes die de zinnen vooruitduwen."

13. Art Blakey - A Night in Tunisia (Kaas)
"Art Blakey op drums. Punt."

14. Nina Simone - Mississippi Goddamn (live) (Tirza)
"Daags na de moord op Martin Luther King jr. speelde Nina Simone deze bloedstollende versie van het protestlied Mississippi Goddamn. 'I ain't 'bout to be non-violent, honey, bijt ze op een gegeven moment het publiek toe. Dat er na dit opzwepende nummer geen rellen uit zijn gebroken mag een godswonder heten."

15. Ivy Anderson – Shoe Shine Boy (Paula)
"De jaren dertig in Amerika waren met de economische crisis waarschijnlijk een enorme inspiratiebron voor jazzmuzikanten. Ellende, armoe en drama alom. Wat wil je nog meer? Een plaat waar je dit uit kan opmaken is 'Shoe Shine Boy', uit 1936. Voor mij gaat die plaat over hoe de jeugd hoop heeft en die hoop niet moet verliezen. Dus als ik even bang ben dat het heel ernstig staat met de economie, grijp ik naar deze plaat en denk ik; 'het kan altijd erger. Every nickle works a lot, so shine, shine a lot.'"

16. Amy Winehouse – There's No Greater Love (live) (Meredith)
“We gaan het niet over jazz hebben zonder Amy Whinehouse te noemen. De Miss Whinehouse zoals ze hieronder te horen is, het meisje dat een beetje nerveus rondfrummelt voor ze haar keel open zet en moeiteloos rond haar eigen stem danst. Haar eerste album kwam uit tijdens een van mijn meest cruciale puberfases, en zonder haar was ik zelf nooit Jazz gaan zingen. Och Amy, wat was je goed, en wat mis ik je.”

17. Wes Montgomery – Round Midnight (Rob)
"Het ultieme jazz nummer, gespeeld door de godfather van de jazz gitaar Wes Montgomery. Daar kan ik als jazzgitarist alleen maar stil van zijn en ademloos naar luisteren."

18. Herbie Hancock – Watermelon Man (Elon)
"Het album Head Hunters uit 1973 is misschien wel een van de meest revolutionaire statements uit de Jazz. Iconisch in elk opzicht. Hancock herschreef 'Watermelon Man' van tien jaar daarvoor en transformeerde zo zijn grote hit tot een onherkenbare uitdaging van alles dat Jazz was."

19. Wayne Shorter – Beauty & The Beast (Rob)
"Een ongelofelijk originele, mooie en groovende compositie van Wayne Shorter. Van de plaat Native Dancer uit 1974. Het perfecte voorbeeld van hoe je smaakvol muziekstijlen mixt."

20. Dave Brubeck – Blue Rondo à La Turk (Jan)
"Ik heb vrij weinig te vertellen over dit nummer. Maar het is een goed medicijn wanneer je 'Take Five' niet meer uit je kop krijgt. En in de clip staan Brubeck en zijn kwartet op een vliegend tapijt. Dat is ook iets waard."

21. Sarah Vaughan – Misty (Kasper)
"Deze standard is door vele grootheden uitgevoerd, maar de versie van Sarah Vaughan is de allerallermooiste. Tenminste, dat zegt mijn jazzmentor en als hij het zegt moet het waar zijn. Het overgrote deel van mijn liefde voor en bescheiden kennis van deze muziek is namelijk te danken aan een vriend uit het buitenland met wie ik op onregelmatige tijden aan 'filojazz-cursussen' doe. Dat houdt in dat ik via Skype college geef over de een of andere filosoof of denkrichting, en hij me in ruil daarvoor van alles vertelt over klassieke jazzplaten. Op die manier proberen wij elkaar een beetje verder te brengen in het leven. Alhoewel, als je je oren blootstelt aan deze stem zal je niet bepaald ver komen, want voordat het nummer afgelopen is ben je veranderd in een plasje."

22. Ella Fitzgerald – Summertime (Meredith)
"Ella Fitzgerald is de enige vrouw die zuiver vals kan zingen. Het is alsof ze iedere noot liefhebbend uitrekt, en op een zacht bedje neerlegt. Ze zingt op, tussen, over, achter en onder de maat en scheurt ondertussen je hart in duizend kleine stukjes. Dit nummer, met deze frasering. Niemand anders kan het zo zingen."

23. John Coltrane – My Favorite Things (Philip)
"Ik leerde jazz waarderen met Coltrane. In eerste instantie lijkt dit heel toegankelijk, maar dan volgt zo'n waanzinnige improvisatie."



Mail

Redactie

Joost Dekkers

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (IV)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (IV)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

 1

Waarom ik geen danser kon worden

In het Hoofd//stuk doen schrijvers een poging om de weg naar het verhaal vast te leggen. Welke tips hadden zij willen krijgen toen ze begonnen? Welk advies zullen ze nooit en dan ook nooit meer opvolgen? Wat is hun advies? Lees het in het Hoofd//stuk. Annelies van Wijk trapt af met de vraag hoe je (g)een alwetende verteller wordt. Lees meer

Succes is geen keuze

Succes is geen keuze

Krijgen we in onze samenleving altijd wat ons toekomt? Bas van Weegberg ziet meritocratie als een optimistisch rookgordijn waarachter sociale ongelijkheid makkelijker in stand wordt gehouden. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (III)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (III)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

Ik wacht hier 2

Ik wacht hier

''Terwijl ik door de winkel liep, hield ik haar in de gaten. Ze had lang, donker haar, dat bijna tot haar middel viel. Ze droeg een spijkerbroek en een shirt met een naamplaatje. Ik pakte een kaart en legde hem weer terug. Iets dichterbij kon ik haar naam lezen: Alice.'' Lees meer

Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, zijn Erin en Alice onafscheidelijk. Dankzij Alice wordt alles beter. Niets lijkt een intense vriendschap in de weg te staan. Of toch niet? Lees het in een voorpublicatie van Ik wacht hier, het debuut van Else Boer. Lees meer

Het populisme van de VVD, gekraakt

Het populisme van de VVD, gekraakt

De #DanielKoerhuisChallenge begon als een ludieke hashtag, maar bleek gaandeweg om veel meer te gaan, schrijft Sander van der Kraan. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Het beste van 2020

Tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen die de revue passeerden. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (II)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (II)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

AVS: 1

Kerstrituelen

Deze week geven onze redacteurs tips om de kerst mee door te komen. Lees meer

Dit. Is. Goddelijk. Alternatief kerstverhaal Annemieke Dannenberg Dymphie Huijsen

Dit. Is. Goddelijk.

Joost is op vakantie in Spanje met zijn zwangere vriendin. Maar is de baby van hem, of van Marina’s open relatiescharrel HG? Begint Joost ongelovig te worden, of moet hij zijn liefdesbaby maar gewoon omarmen?
Een tragikomisch kerstverhaal door Annemieke Dannenberg. Lees meer

Alain Bachellier

Te vaccineren of niet te vaccineren, dat is de kwestie

De keuze om je wel te vaccineren is vaak net zo irrationeel als de keuze om je niet te vaccineren. Uiteindelijk is niet kennis, maar vertrouwen de doorslaggevende factor. Jihane Chaara heeft vertrouwen. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (I)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (I)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

Het Vertrek (7) - De Beweging

Het Vertrek (7) - De Beweging

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de zevende en laatste aflevering. Lees meer

 Staat er een doctor voor de zaal?

Staat er een doctor voor de zaal?

Epsteins gastbijdrage was tekenend voor het seksisme en de neerbuigendheid waarmee vrouwelijke academici te maken krijgen. Lees meer

Gaat het Renzo Martens lukken de kapitaalstroom in de kunstwereld eerlijker te verdelen? 1

Gaat het Renzo Martens lukken de kapitaalstroom in de kunstwereld eerlijker te verdelen?

In de docu White Cube, die onlangs op het IDFA in première ging, zien we dat Renzo Martens zich naast documentairemaker en kunstenaar ook opstelt als hulpverlener en bedrijfsleider in de Democratische Republiek Congo. Hij wil iets terugdoen voor voormalige plantagearbeiders. Iris van der Werff vraagt zich af hoe houdbaar dat is. Lees meer

Vergeet het lichaam van de ander niet 1

Vergeet het lichaam van de ander niet

Juist in een tijd waarin gezondheid als een individuele verplichting wordt gezien, dwingt een pandemie ons om over onze lichamelijkheid na te denken, merkt Rijk Kistemaker. En over die van de ander. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan