Asset 14

Prooi

Filmtrialoog: Prooi

‘Prooi’, de nieuwe horrorkomedie van Dick Maas over een bloeddorstige leeuw die Amsterdam teistert, is een regelrechte flop. Ons filmpanel breekt een lans voor dit spektakel van eigen bodem en legt uit waarom je dit niet mag missen.

Dolf: Na de film fietste ik door het Vondelpark naar huis...

Yentl: Oh, heel goed! En hoorde je nog iets grommen?

Dolf: Ik kon me toch wel voorstellen dat er ineens iets uit de bosjes zou komen. En het was ook nog eens mijn tram die te grazen wordt genomen in de film: de 2 naar Nieuw Sloten.

Marte: Zie je wel, zo'n spektakelfilm van eigen bodem, dat gaat toch leven! Ik was echt positief verrast. Vooraf dacht ik: Jaja, een leeuw, lekker eng, lekker boeiend. Maar dat simpele gegeven vond ik uiteindelijk dus wel heel goed werken en behoorlijk indrukwekkend.

Dolf: Maar de film flopt dus echt keihard, en volgens Maas is dit de laatste spektakelfilm die zich puur op Nederland richt. Zonde?

Yentl: Zeker zonde. Dit genre kan echt nog groeien! De film had een spannende dynamiek tussen thrillerelementen en comedy. En ik vond het heel fijn dat de kinderen niet gespaard werden in deze film.

Marte: Nog nooit zoveel kinderbloed in een film gezien inderdaad.

Dolf: Ja, heerlijk, vooral die Oud-Zuid kinderen die er van langs kregen! Sowieso, een film waarin kinderen eraan gaan. En er lijken aan bomen worden gehesen. Who needs The Walking Dead?

Marte: Ieuw ja, dat was ik alweer vergeten. Victor Löw half aangevreten aan een boom.

Yentl: Om nog maar te zwijgen van een vrouwelijke protagonist die sexy, slim, grappig en retestoer is.

Dolf: Dat was in mijn ogen het grootste pluspunt van de film.

Marte: Victor Löw aan een boom?

Dolf: Haha. Nee, de protagonist. Ik houd van badass vrouwen. Alien en zo.

Yentl: Ja, daar kan Sophie van Winden dus wel tegenop.

Marte: Ik vond haar een heel fijn hoofdpersonage. Nuchter, grappig, sterk.

Yentl: Het is ook een droomrol, het gros van de film lekker cynisch met je ogen rollen.

Dolf: Ja, en dan met snedige opmerkingen haar tegenspeler op zijn plaats zetten.

Yentl: Maar even hoor, die jager! Hoe episch was dat?

Dolf: Dat was het leukste moment uit de film! Op dat invalidenkarretje achter een leeuw aan in het Vondelpark.

Marte: En wat ik zo gaaf vond: die acteur, Mark Frost, maakte het helemaal niet over the top. Hij acteerde bloedserieus. Dat vond ik een heel interessant spanningsveld. Er te belachelijk voor woorden uitzien en tegelijk bloedserieus spelen.

Yentl: Elke scène met hem werd daardoor ook een beetje opgetild. Sowieso geldt dat in deze film: hoe serieuzer de acteurs hun rol nemen, hoe beter de scène wordt.

Dolf: Mark Frost is fantastisch. Wat ik wel jammer vond is dat het script niet wat meer was uitgewerkt. Van de suspension of disbelief werd wel het uiterste gevraagd, er was een totaal gebrek aan logica. Ik vond Sint nog geloofwaardiger.

Marte: Oh, dat had ik helemaal niet! Ik ging er helemaal in mee. Maar los daarvan: je gaat niet echt voor de plot naar Prooi. Je gaat voor de emotie.

Dolf: Wat vonden jullie van de dialogen in het algemeen?

Yentl: Matig. Heel veel slechte dierengrappen die er echt uit hadden gemogen.

Marte: Een beetje lullig, deed me aan Flodder denken.

Yentl: Het was allemaal wat te uitleggerig, te weinig gebruik van subtekst. Als dat wel werd ingezet was het ook gelijk top.

Dolf: Ja, het had heel veel Flodder-elementen, de film zou ook in die tijd gemaakt kunnen zijn. Hoewel de CGI van een on-Nederlands hoog niveau is.

Marte: Prooi ontstijgt wel echt het niveau van Flodder. Zouden jullie deze film aanraden aan vrienden?

Yentl: Het hangt wel van de vrienden af, maar ik zou hem niet afraden. Ik heb me goed vermaakt, gelachen, geschrokken en er worden bijzondere personages opgevoerd.

Marte: Ik zou ‘m aanraden, het was echt een ervaring. Ik had niet verwacht dat ‘ie zo bloederig zou zijn trouwens.

Dolf: Het is jammer dat het zo flopt, want nu moeten we het alleen nog doen met romantische komedies die zich afspelen in de negen straatjes. Geef mij dan maar horrorkomedie.

Marte: Ja doodzonde, ik had deze film echt meer gegund. Waar zou het aan liggen denken jullie, het floppen?

Dolf: Ik denk dus echt slechte marketing. Er rijdt zelfs een tram rond in Amsterdam die helemaal beplakt is met Prooi promotie en niemand weet er van. Terwijl er nog een mooi verhaal was over de tram die ze gebruikt hadden. Het bloed liep de dag erna bij een rit nog uit de raamranden. Mensen dachten dat de tram iemand geraakt had. Meet zulk nieuws groot uit. Een gemiste kans.

Marte: Misschien moeten we deze Filmtrialoog eindigen met een oproep dat iedereen snel moet gaan zolang het nog kan. Iedereen naar Prooi! Laat je verrassen!

...Maar ja, nu gaan mensen met hooggespannen verwachtingen, dan kan het natuurlijk nooit wat worden.

Yentl: Er zitten niet meerdere leeuwen in! Het is er maar één. Heus!

Dolf: Verwacht er echt niets van!

Yentl: En vooral: steun dit unieke genre van de Nederlandse film!

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer