Asset 14

Een nieuw pak

Surf je nietsvermoedend naar hardhoofd.com, kom je ineens hier terecht. Een vaag gevoel van herkenning gaat gepaard met de zekerheid dat er iets niet klopt. Of liever: dat er iets vreemds aan de hand is. Alsof een van de natuurwetten is afgeschaft, maar je weet niet direct om welk exemplaar het precies gaat. Dan begint het te dagen: dit is gewoon hard//hoofd, maar wel gestoken in een nieuw pak. Ik kan jullie verzekeren: het zit als gegoten.

Welkom op onze nieuwe site. Het beste dat ons is overkomen sinds de dag waarop duidelijk werd dat we onze voordekunst-actie tot een succesvol einde zouden brengen. Het geld dat jullie toen zo genereus hebben gedoneerd, hebben we onder meer gebruikt om deze nieuwe site te bouwen.

Alles glijdt en schuift dat het een lieve lust is, in het archief kun je nog altijd prettig verdwalen en er is een achterpagina waar je de SMS van de dag vindt, Mees een vraag kunt stellen of een mini-advertentie kunt insturen. Goed, ik hoef dat niet allemaal te vertellen, jullie kunnen het met eigen ogen zien.

Hard//hoofd is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een eigenzinnig medium met een herkenbare stijl en een immer uitdijend lezerspubliek. Een tijdschrift waar jonge geesten de kans krijgen zich te ontwikkelen en waar gevestigde namen steeds vaker maar al te graag een bijdrage aan leveren. Een digitale plek waar regelmatig frisser wordt geschreven, gefilmd, gedacht, geïllustreerd en wat dies meer zij dan elders in de media. Een tijdschrift voor even persoonlijke als betrokken journalistiek en een vrijplaats waar lichte en zware kunst voor een breed publiek toegankelijk zijn.

De komende jaren zal het niveau van hard//hoofd nog verder moeten stijgen. We zullen meer aandacht besteden aan vernieuwende of gewoon mooie literatuur, traditionele en interactieve poëzie, meer aandacht ook voor fotografie, grafische vormgeving, bijzondere muziek en ondergewaardeerde kunst. Meer ruimte voor verhalende journalistiek, persoonlijke essays en eigenzinnige kunstkritiek die is toegesneden op het Internet.

We streven daarbij naar de moeilijke combinatie van breedte en diepgang, naar vrolijke journalistiek en serieuze kunst en serieuze journalistiek en vrolijke kunst. We onderkennen het belang van de ernst, maar zijn niet bang te relativeren wanneer anderen de noodzaak daartoe uit het oog verliezen. We willen altijd lichtvoetig, maar nooit lichtzinnig zijn.

Hard//hoofd was ooit de exponent van een gedroomde revolutie, inmiddels is het de exponent van een vleesgeworden revolutie: die van de online journalistiek en de online kunst. Het cliché wil dat iedere revolutie (in het beste geval) verzandt in een stroperig proces van aanpassing, of (in het slechtste geval) in bloedvergieten. Dat dat niet zo hoeft te zijn, heeft hard//hoofd bewezen door op het juiste moment de vlucht naar voren te kiezen, met de hulp van honderden donateurs. Wat we wel hebben ontdekt, is dat een revolutie alleen tot een goed einde kan worden gebracht door twee zaken: 1) toewijding aan je idealen, en 2) keihard werken. Met beide zit het volgens mij bij hard//hoofd wel goed.

Dit is misschien ook het moment om Rutger Lemm voor de laatste maal, en plein public, te bedanken voor bijna vier jaar tomeloze inzet en grenzeloze toewijding. Die toewijding is sinds juli van dit jaar niet minder geworden, maar voor alles wat er sindsdien is misgegaan, treft mij blaam. Voor al het moois dat nog komen gaat, mogen jullie de hele redactie alvast dankbaar zijn.

Mail

Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Kür op muziek

Kür op muziek

”Onlangs las ik over wezentjes die alleen bestaan in de droom van een slapende vrouw.” Nelson Morus schreef een kort verhaal over geforceerde gezelligheid, chatbotgesprekken over lievelingsgerechten, hectiek en de alledaagse sleur. Lees meer

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Zo het begon 1

Zo het begon

Nele Peeters schreef een ontroerend verhaal, vol treffende zinnen en beelden. Het is dromerig verhaal, over eenzaamheid, hoop, zorgzaamheid en zwaarte. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer